آفتاب

قدردانی مائورر از رسیدگی مردم و دولت لبنان به آوارگان درگیری های سوریه

قدردانی مائورر از رسیدگی مردم و دولت لبنان به آوارگان درگیری های سوریه

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ از تلاش های دولت و مردم لبنان برای رسیدگی به جمعیت عظیم آوارگانی که از سوریه وارد این کشور شده اند و پیامدهای ناشی از آن، قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، طی روزهای اخیر بر روی مشکلات اقتصادی فزاینده خانواده های لبنانی که از پناهندگان نگهداری می کنند تمرکز زیادی شده است. بیش از یک میلیون نفر به دلیل درگیری های سوریه شامل سوری ها، فلسطینی های ساکن این کشور و لبنانی هایی که به کشور خود باز گشته اند، آواره شده اند. هزاران نفر از خانواده های سوری و دیگر کسانی که در سرپناه های با مقاومت اندک در کوه های لبنان زندگی می کنند نیز شرایط بسیار سختی را تحمل می کنند. خدمات عمومی و زیرساخت ها هم توان پاسخگویی به این شرایط را ندارند.

با توجه به اینکه بر بحران سوریه پایان نزدیکی متصور نیست، فشارهای مالی، لجستیکی و امنیتی که برای پاسخگویی به نیازهای آسیب پذیرترین افراد بر دوش دولت ها، جمعیت ها و سازمان های بشردوست سنگینی می کند، در حال وخیم تر شدن است. طبیعی است که در مورد هزینه ها نیز نگرانی هایی وجود داشته باشد. با این حال، هر کس که در درگیری شرکت نداشته و یا دیگر ندارد حقی انکارناپذیر برای امنیت و مورد حمایت قرار گرفتن دارد.

«پیتر مائورر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در پایان سفر دو روزه خود به لبنان گفت: من تحت تأثیر واکنش مقامات و جمعیت های میزبان قرار گرفته ام که با وجود منابع محدود چنین عملکردی داشته اند. ما از تلاش های دولت برای رسیدگی به چنین جمعیت عظیمی که وارد کشور شده اند و نیز رسیدگی به پیامدهای ناشی از آن برای خود مردم لبنان، قدردانی می کنیم.

وی افزود: ما باور داریم که با وجود مقررات جدیدی که در رابطه با ورود به لبنان از مرز سوریه وضع شده و نیز تنش های رو به رشد، موارد بشردوستانه با هیچگونه مشکلی روبرو نخواهند شد. این امر شامل کسانی است که مشکلات پزشکی حادی مانند جراحت دارند، کودکانی که منتظر پیوستن به خانواده خود هستند، کسانی که به ناتوانی های شدیدی مبتلا هستند و دیگر افراد آسیب پذیری که به حمایت نیاز دارند.

مائورر در این سفر علاوه بر ملاقات با مقام های بلندپایه کشور با حضور در بیمارستان نوتردام در زغرتا و مرکز آموزش درمان جراحات ناشی از سلاح در طرابلس که توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ اداره می شود با بیماران و قربانیان خشونت های اخیر ملاقات کرد.

وی در این رابطه گفت: بیمارانی که امروز دیدم مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته اند. برخی اعضای بدن خود را از دست داده اند، برخی هم کور شده اند، اما هیچ یک امید خود را از دست نداده است. این وظیفه ماست که از تمامی کسانی که در درگیری مجروح شده اند بدون هرگونه تبعیض حمایت کنیم. خدمات جراحی جنگی و توانبخشی کمیته بین المللی صلیب سرخ تغییرات بزرگی در زندگی این افراد ایجاد می کند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ از سال 1967 در لبنان فعال است و در طول جنگ داخلی در کنار صلیب سرخ لبنان فعالیت¬های بشردوستانه خود را اجرا کرده است. عملیات اخیر کمیته بین المللی صلیب سرخ در لبنان نیز در حال گسترشی فزاینده است، با 245 کارمند و بودجه ای برابر با 45 میلیون فرانک سوئیس. کمیته بین المللی صلیب سرخ در کنار بازدید از زندان ها، چندین برنامه درمانی، امدادی و کمک های نقدی، آب و بهداشت و بازپیوند خانوادگی را در دست دارد. یکی از مسائل مهم نیز کماکان عبارت است از یافتن پاسخی برای آنچه بر سر کسانی آمده که در طول جنگ داخلی مفقود شده اند.

کد N681639

وبگردی