آفتاب

غربت گویش‌ها در سرزمین جزیره لهجه‌ها

غربت گویش‌ها در سرزمین جزیره لهجه‌ها

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان معتقد است: لهجه‌ها و گویش‌های متنوع و متعدد این استان ناشناخته مانده است و این در حالی است که این میراث گران‌بهای معنوی می‌تواند در رونق گردشگری این استان بسیار تعیین کننده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، محمدحسین بحرالعلومی در آیین معارفه مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان سمنان که با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، اظهار کرد: این استان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است که در کمتر استانی این غنای فرهنگی و تاریخی دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که این استان از لهجه‌ها و گویش‌های متعددی برخوردار است که ناشناخته مانده است، گفت: اگر آداب و رسوم این استان به درستی معرفی و شناسانده شود، تاثیر بسیار زیادی در جذب گردشگر خواهد داشت.

بحرالعلومی با اشاره به عملکرد 13 ماهه خود در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، اذعان کرد: این استان در حوزه میراث فرهنگی عقب ماندگی‌های زیادی دارد که باید در دوره جدید جبران شود.

وی اضافه کرد: در 13 ماه گذشته حمایت‌های زیادی از صنعت گران حوزه صنایع دستی استان از طریق اعطای تسهیلات کم بهره و بلاعوض به هنرمندان این رشته‌ها صورت گرفت.

وی با اشاره به اعطای وام بانکی به 21 هنرمند صنایع دستی استان، خاطرنشان کرد: در این مدت بالغ بر 700میلیون تومان وام به این هنرمندان اعطا شد.

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان این‌که بخشی از آثار تاریخی استان با تغییر کاربری در اختیار هنرمندان و فعالان حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی قرار گرفت، افزود: طی این مدت 11 بنای تاریخی استان که در حال تخریب بود، مرمت و احیاء شد.

وی با بیان این‌که هنرها و صنایع دستی نظیر نمدمالی در این استان در حال فراموشی است، اظهار داشت: در 13 ماهه اخیر در همین راستا 629 نفر تحت آموزش‌های لازم برای فراگیری این میراث معنوی و صنایع دستی قرار گرفت.

افتتاح پارک آبی سمنان تا پایان سال بهره برداری از بزرگترین مجموعه گردشگری استان تا پایان 95

بحرالعلومی با اشاره احداث پروژه پارک آبی سمنان، یادآوری کرد، این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. هم‌چنین بخش گردشگری بزرگترین مجموعه گردشگری استان که تحت عنوان مجموعه ققنوس که در حال ساخت است، تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در این آیین، ضمن قدردانی از زحمات "محمدحسین بحرالعلومی"، مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان"حسین خواجه بیدختی" به عنوان مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان معرفی شد.

خواجه بیدختی که پیش از این به عنوان معاون صنایع دستی خراسان رضوی فعالیت می‌کرد، دانش‌آموخته صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران و کارشناس ارشد علوم ارتباطات است و پیش از این مسئولیت‌هایی نظیر مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی سازمان، مدیریت سازمان صنایع دستی استان ایلام، مدیریت سازمان صنایع دستی خراسان، معاونت صنایع دستی خراسان رضوی، معاون امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، عضو هیئت مدیره شرکت سهامی صنایع دستی غرب کشور، نایب رییس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی خراسان رضوی و مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه علمی کاربردی میراث را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

کد N681540

وبگردی