آفتاب

حمایت از بزه‌دیده، نقطه قوت قانون جدید آیین دادرسی کیفری

حمایت از بزه‌دیده، نقطه قوت قانون جدید آیین دادرسی کیفری

قاضی دادگاه کیفری ایلام گفت: در قانون جدید آیین دادرسی کیفری دست قاضی باز گذاشته شده که اگر کسی وثیقه نداشت با انجام دیگر اقدامات از روانه شدن به زندان با هدف حبس‌زدایی جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ایلام، امیرحسین آذرمنش در جلسه بسیج حقوقدانان اظهار کرد: مباحث زیادی پیرامون بحث حمایت از بزه‌دیده در قانون آیین دادرسی کیفری جدید و تطابق آن با اسناد حقوقی بین‌المللی وجود دارد.

وی با بیان اینکه قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 هر چند به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود قاضی و اعتبار به نحو مطلوب اجرا نشد، افزود: در قوانین بین‌المللی تلاش شده تا راه را بر بزه‌دیده هموار کنند تا در پیچ و خم دادرسی قرار نگیرند و مورد ترحم قرار گیرند.

این قاضی دادگستری ایلام با اشاره به اینکه اصول اسناد بین‌المللی در بیشتر کشورها مصوب شده اما در کشور ما هنوز اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری جدید تحت تاثیر رویه قضایی قانون سال 1378 مطرح شده است.

آذرمنش ادامه داد: در اسناد بین‌المللی مجامع و کنوانسیون‌ها ضرر معنوی به عنوان حقی برای افراد شناخته شده است.

وی با بیان اینکه در ماده 4 قانون آیین دادرسی کیفری افشای اسرار هویت، شهود و محل اختفا باید توسط ماموران محرمانه بماند که متاسفانه در این خصوص مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: در قانون جدید آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری به هیچ وجه حق ندارند اسرار مردم را فاش کنند.

قاضی دادگستری ایلام با اشاره به اینکه در ماده 62 آیین دادرسی کیفری تامین هزینه‌های لازم کشف جرم توسط ضابطان و هرگونه هزینه بر بزه دیده ممنوع است، افزود: در قانون آیین دادرسی کیفری جدید نقش دادیار کم‌رنگ شده و همه تحقیقات بر عهده بازرس گذاشته شده است.

آذرمنش افزود: در قانون جدید دادرسی ساختار خوبی برای کنترل ارتباطات تلفنی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در قانون جدید اخطاریه باید توسط خود قاضی تنظیم شود، اما در قانون قدیم مدیر دفتر این امور را انجام می‌داد، خاطرنشان کرد: این اقدام از هرگونه تخلف جلوگیری و دقیق‌تر امور صورت می‌پذیرد.

قاضی دادگستری ایلام با بیان اینکه در قانون جدید دست قاضی باز گذاشته شده که اگر کسی وثیقه نداشت با انجام دیگر اقدامات از روانه شدن به زندان جلوگیری شود، افزود: بنابراین این شرایط موجب حبس‌زدایی می‌شود.

انتهای پیام

کد N681427

وبگردی