آفتاب
ولایتی در دیدار با هیات چینی:

روابط ما همیشه روابطی استراتژیک با چین بوده است

روابط ما همیشه روابطی استراتژیک با چین بوده است

اشتراکات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این دو کشور وجود دارد که می‌تواند در توسعه ریشه‌ای و اساسی روابط دو کشور کمک کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن خوشامدگویی و بهبود و توسعه روابط با چین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همیشه در روابط با کشور چین اهتمام داشته و معتقدیم رابطه ایران با چین یک رابطه استراتژیک است و دو کشور شرق آسیا دارای ظرفیت‌های بالایی برای توسعه روابط بیش از پیش هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زانگ‌دگو آنگ عضو شورای مشاوران سیاست خارجی و معاون اسبق وزیر خارجه چین در دیدار با دکتر ولایتی ابراز داشت: این اولین سفر من به جمهوری اسلامی ایران است که از مهمان‌نوازی و سفر به این کشور بسیار خرسندم البته با تمدن ایران از قدیم آشنایی داشتم و معتقدم جاده ابریشم با ایران یک ارتباط تنگاتنگ دارد.

اولین دبیر کل همکاری‌های شانگهای با اشاره به اینکه ایران عضو ناظر شانگهای شده٬ بیان داشت: مفتخریم ایران عضو ناظر شانگهای شده و این سفر به نمایندگی از وزارت خارجه کشور چین انجام شده و باید بگویم که روابط دو کشور در مرحله بسیار مهمی قرار دارد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به کشور چین تصریح کرد: در خلال سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به چین ملاقات‌های بسیار خوبی انجام شد که در این دیدار توافقات خوبی میان رئیس جمهور چین و ایران صورت گرفت که این توافقات و تحولات میان دو کشور حاکی از عزم دو کشور برای توسعه روابط و همکاری‌هاست چرا که تحولات اخیر منطقه‌ای و جهانی به سرعت در حال تغییر است و دو کشور باید در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی روابط خود را افزایش دهند.

معاون اسبق وزیر خارجه چین ادامه داد: ایران کشور مهمی است و کار‌شناسان و مسئولان دو کشور باید راه‌های افزایش روابط میان چین و ایران را بررسی کنند. ضمن اینکه در زمینه‌های سیاسی و حل و فصل منطقه‌ای و به ویژه مبارزه با تروریسم فرصت‌های زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد.

دگو آنگ اضافه کرد: ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و نیروی انسانی میان دو کشور وجود دارد و اشتراکاتی میان فرهنگ ایران و چین وجود داشته و دارد.

ولایتی با اشاره به لزوم و گسترش روابط استراتژیک و شکل‌دهی این روابط ابراز داشت: اراده و تصمیمات هر دو کشور و داشتن روابط استراتژیک و گسترش همکاری‌ها میان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه شکل‌دهی روابط استراتژیک آینده این روابط را از ‌آسیب‌های مقطعی و دخالت دیگران مصون نگه می‌دارد و جمهوری اسلامی ایران و چین نیازمند جستجوی زیادی نیستند چرا که اشتراکات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این دو کشور وجود دارد که می‌تواند در توسعه ریشه‌ای و اساسی روابط دو کشور کمک کند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک با اشاره به احیای جاده ابریشم خاطرنشان کرد: احیای جاده ابریشم متناسب با شرایط امروز جهان به نفع ایران، چین و روسیه و سایر کشورهاست ضمن اینکه ایران که دارای ۱۵ همسایه است امکان گسترش جاده ابریشم را فراهم می‌کند.

کد N681375

وبگردی