آفتاب

لابی گسترده صهیونیست‌ها برای قطع بودجه دادگاه کیفری بین‌المللی

لابی گسترده صهیونیست‌ها برای قطع بودجه دادگاه کیفری بین‌المللی

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به لزوم کناره‌گیری محمود عباس از قدرت اعلام کرد، این رژیم به‌زودی از کانادا و آلمان خواهد خواست تا حمایت‌ مالی خود از دادگاه کیفری بین‌المللی را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت، وی به‌زودی از کانادا، آلمان، استرالیا، ژاپن و دیگر کشورهای حامی دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهد تا از حمایت مالی خود از دادگاه کیفری بین‌المللی دست بردارند.

لیبرمن در گفت‌وگو با یک رادیوی عبری زبان گفت که به زودی با وزیر خارجه کانادا دیدار و وی را به توقف حمایت مالی این کشور از دادگاه کیفری بین‌المللی دعوت خواهده کرد. وی گفت: این کشورها دوست اسرائیل هستند و باید در کنار اسرائیل باقی بمانند.

رژیم صهیونیستی در حال لابی با کشورهای عضو دادگاه کیفری بین‌المللی است تا بودجه این نهاد را در واکنش به آغاز تحقیقات درباره جرایم جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین قطع یا کاهش دهند.

دادستان‌های دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) روز جمعه اعلام کردند، تمام اقداماتی که از 13 ژوئن سال گذشته از سوی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی انجام شده است، در روندی کاملا "مستقل و بی‌طرفانه" بررسی خواهد شد. این روند به دادگاه مذکور اجازه می‌دهد که در جنگ میان اسرائیل و حماس در غره که ژوئیه تا اوت 2014 اتفاق افتاد و به کشته شدن بیش از 2100 فلسطینی و 70 سرباز اسرائیلی انجامید، کنکاش کند.

این تصمیم پس از آن مطرح شد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل مسکوت ماندن مذاکرات صلح و مخالفت شدید اسرائیل و آمریکا، درخواست عضویت در دادگاه کیفری بین‌المللی را مطرح کرد و عضویت آنها از اول آوریل رسمیت می‌یابد.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید که اسرائیل همانند آمریکا عضو دادگاه کیفری بین‌المللی نیست و تلاش دارد تا جلوی بودجه‌ای که این دادگاه از 122 عضو خود دریافت می‌کند، بگیرد.

وی در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت: ما از دوستانمان در کانادا، استرالیا و آلمان می‌خواهیم که به سادگی از حمایت مالی دادگاه کیفری بین‌المللی دست بکشند. این دادگاه نماینده هیچکس نیست. این یک دادگاه سیاسی است. تعدادی از کشورها نیز معتقدند که هیچ توجیهی برای وجود چنین هیاتی وجود ندارد. من هم‌اکنون با تعدادی از دوستانمان تلفنی در این باره صحبت کرده‌ام.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت که این مساله را امروز (یکشنبه) با جان برد، وزیر امور خارجه کانادا در سفر به سرزمین‌های اشغالی مطرح می‌کند. یک مقام اسرائیلی دیگر نیز تاکید کرد که درخواست مشابهی از آلمان شده است چرا که این کشور یکی از حامیان قدرتمند دادگاه کیفری بین‌المللی است. این مساله با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز مطرح شده چراکه توکیو بزرگترین کمک‌کننده به دادگاه مذکور است.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه تاکید کرد: لازم است با هماهنگی جامعه بین‌الملل بررسی‌ها برای انتخاب جانشین دولت فعلی فلسطین آغاز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستیابی به توافق نامه صلح در سایه تشکیلات فعلی فلسطین ممکن نیست، بر لزوم عزل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد. لیبرمن کشورهای غربی را بر توقف حمایت مالی خود از فلسطینی‌ها نیز دعوت کرد.

انتهای پیام

کد N681310

وبگردی