آفتاب

کارشکنی ائتلاف مخالفان سوری برای حضور در نشست مسکو

کارشکنی ائتلاف مخالفان سوری برای حضور در نشست مسکو

در حالی که پنج عضو ائتلاف مخالفان سوریه که برای شرکت در کنفرانس مسکو دعوت شده‌اند، با ارسال نامه‌هایی برای وزارت خارجه روسیه عدم حضور خود را اعلام کردند قرار است رئیس این ائتلاف نیز نامه‌ای را در خصوص دلایل عدم حضور این اعضا و همچنین استقبال از تلاش‌های مسکو برای روسیه ارسال کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابعی در هیات سیاسی ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کردند که نامه‌ای که خالد خوجه، رئیس این ائتلاف برای وزارت خارجه روسیه می‌فرستد شامل دلایلی جهت عدم حضور در این نشست و همچنین استقبال از تلاش‌های مسکو برای حل سیاسی بحران سوریه است.

به گزارش این منابع، دلیل اصلی تحریم کنفرانس مسکو توسط مخالفان موعد این کنفرانس است چرا که همزمان با تلاش مخالفان برای یکپارچه سازی گروه‌های خود و ایجاد سند سیاسی برای حل بحران است. پنج عضو ائتلاف مخالفان سوریه نیز که برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده‌اند با ارسال نامه‌هایی برای وزارت خارجه روسیه عدم حضور خود را اعلام کردند.

ماجد حبو، دبیر اول هیات هماهنگی مخالفان سوریه اعلام کرد که این هیات پاسخ خوبی را از مسکو در خصوص خواسته‌هایشان دریافت کرده‌اند که نشان دهنده درک مسئولان روس از خواسته‌های هیات هماهنگی مخالفان است.

وی گفت: این هیات دعوتنامه‌ای دریافت نکرده برای همین خود را مکلف به گرفتن تصمیم رسمی نمی‌داند اما احتمالا مشارکت براساس دعوتنامه‌هایی که به صورت انفرادی برای چند شخصیت مخالف ارسال شده است صورت می‌گیرد.

چهار تن از اعضای هیات هماهنگی مخالفان سوریه در پایان ماه میلادی گذشته دعوتنامه‌هایی را از مسکو برای شرکت در کنفرانس دریافت کرده بودند.

این چهار شخصیت مخالف شامل هیثم مناع، عارف دلیله، صالح مسلم و حسن عبدالعظیم است. هادی بحره، عبدالاحد اسطیغو، بدر جاموس، عبدالباسط سیدا و صلاح درویش نیز دعوتنامه‌های مشابهی را دریافت کردند.

خالد خوجه نیز دو روز پیش دعوتنامه‌ای را از مسکو برای شرکت در مذاکرات دریافت کرد اما وی پیشتر نیز اعلام کرده بود که اعضای ائتلاف مخالفان سوریه در کنفرانس مسکو شرکت نمی‌کنند.

در همین راستا منذر خدام، سخنگوی دفتر اطلاع رسانی هیات هماهنگی مخالفان سوریه اعلام کرد که این هیات اعضای خود را در مشارکت یا عدم مشارکت در کنفرانس مسکو آزاد گذاشته است.

وی گفت: مسکو با دعوت از چهار شخصیت مخالف در هیات هماهنگی موافقت کرده است و این شخصیت‌ها در رفتن به این نشست آزاد هستند.

از سوی دیگر هیات سیاسی ائتلاف مخالفان سوریه نشست‌های خود در استانبول را برای گفت‌وگو در خصوص ایجاد سند سیاسی برای حل بحران سوریه ادامه داده و اعلام کرده که بندهای این سند هنوز محرمانه هستند.

میخائیل بوگدانف، معاون سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با ریاض حداد، سفیر سوریه در روسیه در خصوص مقدمه چینی‌ها برای کنفرانس مسکو و همچنین همکاری دمشق و مسکو در زمینه‌های اقتصادی و تجاری بحث و گفت‌وگو کردند.

روسیه پیشتر از 28 شخصیت مخالف سوری دعوت کرده بود تا از کنفرانس مسکو همراه با هیات نظام سوریه مشارکت کنند.

انتهای پیام

کد N680756

وبگردی