آفتاب

دالایی لاما: من یک مارکسیست هستم

دالایی لاما: من یک مارکسیست هستم

رهبر مذهبی بوداییان تبت در جریان خطابه‌ای درباره کاپیتالیسم، تبعیض نژادی و خشونت در کلکته هندوستان به ابراز تمایلات سیاسی خود پرداخت و گفت: من یک مارکسیست هستم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته مجله نیوزویک، دالایی لاما، رهبر مذهبی بوداییان تبت در جریان این خطابه با عنوان «یک رویکرد انسانی به صلح جهانی» که توسط دانشگاه Presidency کلکته، هندوستان سازماندهی شده بود، گفت: ما باید یک رویکرد انسانی داشته باشیم. با توجه به تئوری اقتصادی- اجتماعی، من یک مارکسیست هستم.

این نخستین باری نیست که دالایی لاما درباره رویکرد و تمایلات سیاسی خود سخن می‌گوید. وی در سال 2011 گفته بود: من خود را یک مارکسیست و نه یک لنینیست می‌دانم.

وی تا حدی کاپیتالیسم را مقصر نابرابری می‌داند و گفته که مارکسیسم پاسخ مناسبی برای از میان برداشتن این نابرابری است.

چهاردهمین دالایی دالا گفت: در کشورهایی با نظام کاپیتالیسم، شکاف گسترده‌ای میان اغنیا و فقرا وجود دارد. در کشورهایی با نظام مارکسیستی اما بر توزیع عادلانه ثروت تاکید می‌شود اما متاسفانه بسیاری از رهبران مارکسیست هم‌اکنون در عقاید و اندیشه خود کاپیتالیستی فکر می‌کنند.

وی نابرابری اقتصادی و اجتماعی در هندوستان را دلیل اصلی تبعیض علیه زنان و کاست‌های اجتماعی پایین در جامعه این کشور خواند و از جوانان جهان خواست تا قرن 21 را از قرنی با خشونت به قرنی صلح‌آمیز بدل کنند.

دالایی لاما همچنین گفت: من در مدتی که در حیات هستم چنین چیزی را شاهد نخواهم بود اما ما می‌توانیم این کار را آغاز کنیم. افرادی که زیر 30 سال هستند می‌توانند این کار را انجام دهند. شما باید خشونت را با هوشیاری و آمادگی متوقف کنید.

اظهارنظرهای دالایی لاما خوشایند پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان واقع نشده چون وی مکرراً گفته که یک کمونیست نیست اگرچه یک منتقد آمریکایی دیدگاه پاپ را درباره فقر و نابرابری‌های اقتصادی یک «مارکسیسم محض» خوانده بود.

انتهای پیام

کد N680453

وبگردی