آفتاب

لیبی حمایت اتحادیه عرب و جامعه جهانی برای جنگ با افراط‌گران را خواستار شد

لیبی حمایت اتحادیه عرب و جامعه جهانی برای جنگ با افراط‌گران را خواستار شد

وزیر خارجه لیبی در سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت همبستگی کشورهای عربی برای حمایت از ارتش لیبی در مقابله با تروریسم، از شورای امنیت خواست تا قانون ممنوعیت تسلیح ارتش لیبی را که از سوی کمیته تحریم‌های شورای امنیت وضع شده، برداشته شود تا ارتش برای مقابله با گروه‌های تروریستی قدرت لازم را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی پس از دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که ناصر قدوه، فرستاده ویژه این اتحادیه طی چند روز آتی به منظور بررسی مذاکرات ملی لیبی به جمع فرستاده‌های غربی و بین‌المللی در ژنو خواهد پیوست.

محمد الدایری اعلام کرد که با نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب و ناصر قدوه فرستاده وی درخصوص اوضاع کنونی لیبی و تحولات رخ داده در این کشور، گفت‌وگو کرده است.

وی از تصمیم دبیرکل اتحادیه عرب برای اعزام فرستاده خود به ژنو به منظور پیوستن به نمایندگان بین‌المللی و بررسی مذاکرات ملی لیبی اظهار خرسندی کرد.

وزیر خارجه لیبی ضمن قدردانی از تلاش اتحادیه عرب برای بازگرداندن امنیت به لیبی تصریح کرد که این اتحادیه در پیشبرد مذاکرات ملی لیبی نقش بسیار موثر و به سزایی دارد. وی گفت: درخصوص اوضاع سیاسی لیبی مشکلاتی وجود دارد و اتحادیه عرب می‌تواند از طریق اعزام فرستاده خود به لیبی از آن مطلع و آگاه شود. مذاکرات ملی راهی برای حل بحران سیاسی کشور است و راه‌حل سیاسی تنها راه خروج از بحران است.

الدایری در پاسخ به سوالی مبنی بر مخالفت قطری‌ها با برخی تصمیمات اتخاذ شده درخصوص لیبی افزود: امیدواریم که تمام کشورهای عربی طبق آنچه که در مارس سال 2011 میلادی اتفاق افتاده و در آن اتحادیه عرب بررسی اوضاع لیبی را به شورای امنیت واگذار کرد، بار دیگر با یکدیگر به توافق برسند و کشورهای عربی با توافق‌ هرچه بیشتر خود بتوانند لیبی را در رسیدن به امنیت کمک کنند چراکه وجود خطر در لیبی می‌تواند تاثیراتی منفی بر امنیت منطقه‌ای دیگر کشورها همچون تونس، الجزایر، مصر و حتی کشورهای جنوب اروپا داشته باشد.

وی درخصوص چگونگی کمک‌هایی که لیبی به آن نیازمند است، افزود: لیبی از شورای امنیت خواسته تا ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش لیبی را که توسط کمیته تحریم‌های وابسته به این شورا وضع شده، بردارد تا ارتش بتواند با تروریسم مقابله کند.

شورای امنیت از مذاکرات صلحی که قرار است طی این هفته در ژنو برگزار شود اظهار خرسندی کرد.

در همین حال شورای امنیت به طرف‌های درگیر در لیبی و حامیان آنها هشدار داد در صورتی که هر کدام از طرفین یا کشورهای طردار آنها امنیت و ثبات لیبی را به خطر بیاندازد، تحریم‌هایی را علیه آنها اعمال خواهد کرد.

شورای امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شورا از سرگیری دور جدید مذاکرات این هفته در ژنو را تایید می‌کند و از تمام طرف‌ها می‌خواهند تا در آن حضور داشته باشند.

شورای امنیت هشدار داد که کمیته تحریم‌ها وابسته به این شورا آماده است تا علیه هر کشور یا گروهی که صلح و امنیت لیبی را به خطر می‌اندازد و مانع تحول سیاسی کشور می‌شود، تحریم و مجازات جدید اعمال کند.

از سوی دیگر احمد قذاف الدم، هماهنگ‌کننده سابق روابط مصر و لیبی و پسر عموی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی تاکید کرد که حملات نیروهای ناتو به لیبی که با هدف قتل القذافی صورت گرفت به انفجار در دیگر کشورهای عربی مثل مصر و تونس و کشورهای اروپایی انجامید و از آن سال قاچاق سلاح چند برابر شده است.

وی در اشاره به اقدامات مجله فرانسوی شارلی ابدو افزود: معمر القذافی مانع اجرای برنامه‌های کشورهای غربی در کشورهای عربی می‌شد و همین باعث کشته شدن وی از سوی بیگانگان شد.

پسر عموی قذافی تصریح کرد: دشمنان لیبی همواره با کشورهای غربی مشارکت دارند چراکه جنگ جهانی دوم هنوز تمام نشده و کشورهای عربی همواره علیه غربی‌ها خواهند ایستاد.

احمد قذاف الدم افزود: جنگی که غرب در کشورهای عربی، آفریقایی و اسلامی به راه انداخته با هدف تفرقه‌افکنی و جنگ میان این کشورهاست و حوادثی که هم‌اکنون در لیبی، سوریه، افغانستان، عراق و دیگر کشورهای اسلامی در حال رخ دادن است، مساله عجیبی نیست چراکه اینها به خاطر اجرای برنامه‌های غربی‌هاست و همه ما هم از آن باخبریم.

انتهای پیام

کد N680426

وبگردی