آفتاب
در گفت‌وگو با رییس اداره بهداشت حرفه‌ای مطرح شد؛

بیماری‌هایی که کارگران را به مراکز درمانی می‌کشاند

بیماری‌هایی که کارگران را به مراکز درمانی می‌کشاند

حدود ۲۵۰۰ خانه بهداشت کارگری داریم که ۶۰ درصد کارگران واحد‌های مشمول را در بر می‌گیرد.

رییس اداره بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت گفت: حدود ۲۵۰۰ خانه بهداشت کارگری داریم که ۶۰ درصد کارگران واحد‌های مشمول را در بر می‌گیرد.

رضا عزتیان درباره خطراتی که کارگران را تهدید می‌کند، گفت: فهرست این خطرات وجود دارد، اما این موضوع به نوع صنعت باز می‌گردد. اما در مجموع بیماری‌های ماهیچه‌ای و استخوانی، بیماری‌های تنفسی و حوادث عمده مسائلی است که کارگران را به مرکز بهداشتی می‌کشاند.

وی درباره بررسی تنش در محیط‌های کاری و طرح اطلس سلامت روان که از سوی سازمان بهزیستی مطرح شده است، گفت: بررسی چنین موضوعاتی باید با وزارت بهداشت مطرح شود، اما هنوز در این باره صحبتی با اداره بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

عزتیان با اشاره به اینکه اگرچه استرس و تنش در محیط‌های کاری زیاد است، اما در حال حاضر وزارت بهداشت برنامه‌ای برای این موضوع ندارد، افزود: البته چندبار تلاش‌هایی درباره این موضوع از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته است و تلاش کردیم تا بهداشت روان را در کارگاه‌ها و مراکز کار مورد بررسی قرار بدهیم، اما در عمل کار خاصی انجام نشده است.

رییس اداره بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص درباره اقدامات این اداره، درباره بهداشت حرفه‌ای کارگران نیز گفت: با کمک وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، به منظور نشان دادن خدمات بهداشت حرفه‌ای در یک حرکت سمبولیک همایش معرفی خانه بهداشت کارگری بر‌تر را در هشت بهمن برگزار خواهیم کرد.

عزتیان افزود: این موضوع ماحصل کار چند هزار خانه بهداشت کارگری در سطح کشور است که مجموعه‌ای از خدمات بهداشتی و درمانی را در محیط کار به شاغلین ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه خانه بهداشت کارگری بستر مناسبی برای ارائه خدمات و جمع‌آوری اطلاعات مربوطه است، افزود: برای اینکه نشان دهیم این برنامه مورد حمایت جدی است، به صورت سالیانه مراسم نمادینی را برگزار می‌کنیم تا نشان دهیم ارائه خدمات بهداشتی به کارگران سرلوحه کارهای ماست.

رییس اداره بهداشت حرفه‌ای تصریح کرد: ارائه خدمات بهداشت حرفه‌ای کارگری تنها شامل واحد‌های است که بیش از ۵۰ نفر کارگر دارند  و کارگاههای غیر رسمی در این حوزه قرار ندارند.

عزتیان درباره اقدامات اداره بهداشت حرفه‌ای برای شناسایی کارگاه‌های غیرمجاز گفت: این کارگاه‌ها شناسایی می‌شوند، اما ارائه خدمات به آنها با پیچیدگی‌های بالایی همراه است. به طور مثال خیلی از کارگاه‌های ساختمانی قابل شناسایی هستند، اما ارائه خدمات به کارگران آن به راحتی میسر نیست، موقتی بودن این کارگاه‌ها ارائه خدمات را به آنها را سخت می‌کند.

وی درباره اینکه چندکارگر تحت پوشش خدمات بهداشت حرفه‌ای هستند، گفت: حدود ۲۵۰۰ خانه بهداشت کارگری داریم که ۶۰ درصد کارگران واحد‌های مشمول را در بر می‌گیرد و در تلاش هستیم تا این میزان را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

عزتیان با اشاره به اینکه در سال ۹۲ نیروی کار تحت پوشش اداره بهداشت حرفه‌ای مشاغل خاص یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۶۷ نفر بود و افزود: تعداد کارگران شناسایی شده در این سال نیز شش میلیون و ۳۴۴هزار و ۷۹۹ نفر بوده است.

کد N680420

وبگردی