آفتاب

مجلس خبرگان ،ترکیبی از سه طیف بزرگان نظام

مجلس خبرگان ،ترکیبی از سه طیف بزرگان نظام

با وجود آنکه بیش از یک سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، اما به نظر می رسد خط و نشان کشیدن ها گروه های سیاسی آغاز شده است.

سيد صادق روحاني:  هفته گذشته آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان و از اعضاي مجلس خبرگان رهبري در اظهار نظر جالب توجهي، انتخابات سال آينده خبرگان را ، انتخاباتي سرنوشت ساز خواند. دبیر  شورای نگهبان از دو گروه نام برد که به صورت جدی ، پیگیر اخبار مجلس خبرگان هستند. دسته اول گروهی هستند که به فکر قبضه کردن مجلس هستند و گروه دوم افراد متدین و ولایی هستند که اجازه انحراف را به گروه اول نخواهند داد. او همچنین به خاطرات خود از انتخاب رهبر معظم انقلاب ، پس از ارتحال امام اشاره کردو گفت که در آن زمان به فکر افتادند که مردم چه کسی را قبول می کنند اما کسانی که در ذهن دشمنان بودند موفق نشدند. او همچنین اشاره کرده است که برخی به دنبال شورایی کردن رهبری بودند که به عقیده او خطرات زیادی داشته است. آیت الله جنتی در سخنانش از افراد سرشناسی سخن به میان آورده است که از حاکمیت ولی فقیه ناراضی هستند و معتقدند چرا باید در مقابل دولت قدرتی دیگر وجود داشته باشد.

به فاصله چند روز اظهار نظر مشابهي از سوي آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد در خبرگزاري ها منتشر شد. او هم از اقليتي صحبت کرد که به دنبال پيروزي در انتخابات خبرگان هستند. او گفت: یک جریان اقلیت جدا از نظام هستند که به دنبال فرصتی برای اعلام حضور و تغییر اوضاع به نفع یک گروه اند. اولاً باید برای مردم روشن شود که وظیفه مجلس خبرگان مسئله تکلیف شرعی است. ثانیا اینکه ما بیاییم و خبرگان را هم دچار سیاست‌زدگی کنیم خودش اول انحراف است، خبرگان سیاست‌زده نیست و مردم به فرموده امام زمان (عج) شرعا مکلف هستند در امورشان به حجت امام زمان (عج) رجوع کنند.

به فاصله چند روز آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديداري که با دبيران کل چند تشکل اصلاح طلب داشت، به اين اظهار نظرها واکنش نشان داد و با اشاره به ابراز برخی نگرانی ها در خصوص انتخابات سال آینده مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه برخی مسوولین در ابراز نگرانی ها و تهدیدات سیاسی خود کسانی را مخاطب قرار می دهند که در جامعه هیچ یک از ابزار قدرت و تبلیغات، به جز رای مردم را ندارند و گویا این کارسازترین ابزار قدرت است.

                                                                         ***

انتخابات مجلس خبرگان رهبري هر هشت سال يک بار برگزار مي شود و بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه  را دارد. مجلس خبرگان در دوره هاي پيش حاشيه هاي زيادي نداشت اما در دوره فعلي و پس از درگذشت آيت الله مشکيني اتفاقات قابل توجهي در اين مجلس روي داد. در انتخابات هيئت رئيسه پس از آيت الله مشکيني ، آيت الله هاشمي رفسنجاني به رياست مجلس خبرگان رسيد. دو سال بعد برخي از اعضاي مجلس خبرگان از آيت الله مهدوي کني تقاضا کردند که در انتخابات هيئت رئيسه اين مجلس شرکت کند. با جدي شدن کانديداتوري آيت الله مهدوي کني، آيت الله هاشمي رفسنجاني از رقابت خودداري کرد و پس از آن رياست مجلس خبرگان به آيت الله مهدوي کني رسيد. از خردادماه امسال هم که آيت الله مهدوي کني در بيمارستان بستري شد و حتي پس از درگذشت ايشان، هنوز بحثي درباره رياست مجلس خبرگان مطرح نشده است. اجلاسيه بعدي خبرگان اسفندماه برگزار مي شود. برخي اخبار تاييد نشده در رسانه ها حاکي از آن بود که انتخابات هيئت رئيس مجلس خبرگان انجام نخواهد شد. اگرچه اين خبر هيچگاه تاييد و يا تکذيب نشد، اما رويارويي جناح هاي سياسي در مجلس خبرگان، چه در انتخابات احتمالي هيئت رئيسه در اسفندماه و چه در انتخابات مجلس خبرگان در سال آينده موضوعي حتمي است.

مجلس خبرگان فعلي محل حضور سه دسته از روحانيون طراز اول نظام است. چهره شاخص دسته اول آيت الله هاشمي رفسنجاني است. هاشمي رفسنجاني حاميان ويژه خود را در اين مجلس دارد. حسن روحاني رئيس جمهور و چهره هاي معتدل را مي توان از زمره اين حاميان برشمرد. همچنين طيف چهره هاي اصلاح طلبي که در مجلس خبرگان عضو هستند نيز اين روزها از هاشمي رفسنجاني حمايت مي کنند.

در مقابل اصولگرايان و منتقدان آيت الله هاشمي رفسنجاني قرار دارند که پرچم دار آن ها هم آيت الله مصباح يزدي است. سید احمدی خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان، آیت الله احمد جنتی ، دبیر شورای نگهبان و سید احمد علم الهدی  امام جمعه مشهد، به لحاظ رسانه ای بیش از از ديگر منتقدان آيت الله هاشمي هستند. در جبهه منتقدین هاشمی اسامی دیگری هم دیده می شود. رضا استادی، محی‌الدین حائری شیرازی، ابوالقاسم خزعلی، عباس کعبی، علی فلاحیان و محمد مومن از جمله این اسامی هستند.

در اين ميان طیف سومي هم وجود دارد که به لحاظ سياسي مرضی الطرفین دو طیف پیشین است. برجسته ترین عضو مجلس خبرگان که جزو این طیف به حساب می آید، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضائیه است.  همچنین آیت الله امامی کاشانی ، امام جمعه موقت تهران، قربانعلی دری نجف آبادی، محمد علی موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز تهران نيز از زمره اين طيف هستند.

2929

 

 

کد N679096

وبگردی