آفتاب
/ضرورت احیای پلیس قضایی/

حجتی: پلیس قضایی نقش بسزایی در صدور دستورات قضایی صحیح دارد

حجتی: پلیس قضایی نقش بسزایی در صدور دستورات قضایی صحیح دارد

یک وکیل دادگستری گفت که احیای پلیس قضایی می‌تواند نقش غیرقابل انکاری در تحقق دادرسی‌های عادلانه داشته باشد.

سیدمهدی حجتی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس، اظهار کرد: تشکیل پلیس قضایی در ایران موضوع جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است. این لایحه در مقام احیای مجدد پلیس قضایی است که در سال 1369 و پس از تصویب قانون ادغام نیروی انتظامی در سازمان جدیدی به نام نیروی انتظامی ادغام شد و پس از حدود 9 سال فعالیت، کلیه وظایف و اختیارات آن به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

این وکیل دادگستری با اشاره به اشتباه بودن حذف پلیس قضایی و ادغام آن در نیروی انتظامی، خاطرنشان کرد: پلیس قضایی نیروی متخصص و آموزش‌دیده است که با اشراف نسبی به قوانین شکلی و ماهوی، می‌تواند در راستای ارتباط موثر و مبتنی بر تفاهمی که با قضات دادسراها و دادگاه‌ها برقرار کرده و با آگاهی از حدود وظایف و اختیارات خود، اقدامات مؤثری را در تحقق عدالت قضایی به انجام رساند.

حجتی ادامه داد: پلیس قضایی با آموزش‌هایی که در زمینه های مختلف حقوقی و قضایی می بیند و با توجه به تعلیماتی که در رابطه با امور مختلف عقیدتی، سیاسی و نظامی به او داده می شود، می‌تواند در حوزه‌های مختلفی که با امور قضایی در ارتباط است، ورود موثری داشته باشد.

این وکیل دادگستری با بیان این که گستره فعالیت پلیس قضایی حاکی از اهمیت نقش و فعالیت این پلیس در معیت مراجع قضایی است، گفت: این نهاد عهده دار امور مهمی همچون ابلاغ اوراق قضایی، کشف جرم، تحقیقات مقدماتی و بازجویی اولیه از متهم، حفظ ادله و آثار جرم و اجرای احکام کیفری و حقوقی است. در این راستا وظایف مربوط به تحقیقات مقدماتی، بازجویی‌های اولیه از متهم، شاکی و شهود به انضمام وظیفه ابلاغ اولیه اوراق قضایی که شالوده یک پرونده کیفری را تشکیل می دهد، می تواند نقش بسزایی را در صدور دستورات قضایی صحیح و مناسب ایفا کند.

وی افزود: معمولا گزارش ضابطان یا همان پلیس قضایی برای قضات، محل وثوق است و اگر پلیسی که عهده دار اجرای این امور است، فاقد تخصص لازم بوده و تعلیمات لازمه را ندیده باشد، قاعدتا تحقیقات و اقداماتی را که انجام می دهد فاقد کیفیت مناسب بوده و دسترسی به دادرسی عادلانه را از دسترس دور می‌کند.

حجتی یادآور شد: در حال حاضر به‌واسطه قوانین متعددی که به تصویب رسیده از جمله قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1378 ضابطان عام، طیف وسیعی اعم از تمامی ماموران نیروی انتظامی، نیروهای بسیج و حتی سپاه نیز به عنوان ضابط قضایی را در بر می گیرد، در حالی که اصولا یک سرباز تازه وارد در نیروی انتظامی، صلاحیت اعمال نقش ضابط یا پلیس قضایی را ندارد؛ بنابراین لایحه پلیس قضایی می تواند نقش بسزایی را در رابطه با امور مربوط به این حیطه ایفا کند.

انتهای پیام

کد N679081

وبگردی