آفتاب

نیازهای تغذیه‌ای گروه خونی AB

نیازهای تغذیه‌ای گروه خونی AB

یک کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر اینکه دستورات غذایی مختلف برای هیچ یک از گروه‌های خونی به طور مطلق قابل اجرا نیست گفت: با دانستن اثرات هر یک از این خوراکی‌ها؛ می‌توان از ضرر آن کاست.

مهسا ناظری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)، منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه نکات تغذیه‌ای در گروه‌های خونی مختلف مطلق و قابل تعمیم روی تمام افراد دارای این گروه خونی نیست گفت: گروه خونی AB معما نام دارد و با طبع صفرا مطابقت دارد و شخصیت و خصوصیات رفتاری این گروه خونی تلفیقی از روحیه حساس و زودرنج گروه A و روحیه سازشکار گروه B است.

وی گفت: این افراد به طور عموم شخصیت جنجالی و پرهیاهو دارند تمام جنبه‌های زندگی را می‌پذیرند. کینه‌ توزی نمی‌کنند. به این گروه از آن جهت معما گفته می‌شود که شناخت آنها در نگاه اول مشکل است مگر اینکه مدتی با آنها زندگی یا مسافرت کرده باشید.

ناظری با بیان اینکه دارندگان گروه خونی AB کمیاب ترین گروه خونی در جهان هستند و گیرنده جهانی به حساب می‌آیند گفت: این گروه دارای خاصیت سم‌زدایی در خون هستند ولی غلیظ‌ترین گروه خونی را دارند. خوردن نان برای آنان ضرر ندارد. مهم‌ترین منبع پروتئینی آنان منابع دریایی است.

خوراکی‌های مفید

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: گوشت، حبوبات، لبنیات ماست و خامه کم‌چرب برای آنها ضرری ندارد. به دلیل پایین بودن اسید معده، بهتر است گوشت را همراه سبزی استفاده کنند. دارندگان گروه خونی AB امکان ابتلا به سرطان معده و بیماری‌های قلبی را دارند.

وی با تاکید بر اینکه چون سدیم بدن‌شان پایین است، بهتر است به جای نمک، از نمک دریایی استفاده کنند گفت: سویا، سیر، زالزالک، عرق کیالک، سبزی و شربت صبحگاهی(آب، لیموترش و عسل) برای‌شان مفید است. همچنین باید از خوردن انواع فلفل، شور، سرکه، ترشیجات، مرکبات و جوانه گندم اجتناب کنند.

ناظری با بیان اینکه بیماری‌های کبد و کیسه صفرا(کبد چرب، سیروز، سنگ صفراوی) در این‌ها شایع‌تر است، در خصوص خوراکی‌های سودمندبرای آنان گفت: گوشت‌ها نظیر بره، گوسفند، بوقلمون، ماهی، ماست، پنیر، گوسفند یا بز، خامه کم‌چرب، روغن زیتون، بادام زمینی، گردو، لوبیای سویا، عدس، ارزن، جو دوسر، نان برنجی، نان چاودار، نان سویا، نان گندم، برگ چغندر، گل کلم، کلم پیچ، خیار، زردک، چغندر، کرفس، بادمجان آب پز، سیب‌زمینی، سیر، جعفری، گیلاس، انگور، انجیر، آناناس(آناناس در این گروه به بهتر کار کردن دستگاه گوارش کمک می‌کند) برای آنها سودمند است.

وی یادآور شد: آلو، کیوی، لیمو، آلوچه، چای یونجه، زنجفیل، ریشه شیرین‌بیان، بابا آدم، چای سبز، بابونه، عرق کیالک، گلسرخ نیز از خوراکی مفید برای این گروه خونی است.

خوراکی‌های مضر

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: گوشت گاو و گوساله، جوجه و مرغ، ماهی دودی، میگو، کره، شیر پر چرب، بستنی، دوغ، روغن ذرت، روغن آفتابگردان، کنجد، تخم کدو و آفتابگردان، لوبیا قرمز، آرد ذرت، تربچه، موز، انبه، خرمالو، نارگیل، مرکبات، انار، ریواس، آب پرتقال، فلفل دلمه‌ای، انواع فلفل، سرکه، سس گوجه‌فرنگی، انواع شور، ترشیجات، نوشابه، چای‌های گیاهی (صبر زرد، ریواس، سنا) از خوراکیهای مضر برای گروه خونی AB است.

ناظری در پایان تصریح کرد: با دانستن اثرات هر یک از این خوراکی‌ها؛ می‌توان از ضرر آن کاست به عنوان مثال سرکه با عسل خورده شود، انار با گلپر و بستنی با زعفران.

انتهای پیام

کد N678999

وبگردی