آفتاب
به میزبانی شیراز

همایش ملی «قرآن و ادبیات» برگزار می‌شود ‌

همایش ملی «قرآن و ادبیات» برگزار می‌شود ‌

رئیس جهاددانشگاهی فارس از برگزاری همایش ملی «قرآن و ادبیات» در شیراز خبر داد و گفت: این همایش به‌همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فارس و با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، مسعود رستگار در یک کنفرانس خبری گفت: براساس فراخوانی که در این زمینه تهیه و در سطح دانشگاه‌های مختلف کشور توزیع شد، بیش از یکصد مقاله به دبیرخانه همایش قرآن و ادبیات، ارسال شده است.

رستگار ادامه داد: از میان این تعداد، 30 مقاله جهت چاپ در مجموعه مقالات همایش و 10 مقاله جهت ارائه در روز برگزاری همایش انتخاب شدند.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس در خصوص محورهای این همایش نیز گفت: قرآن و ادبیات فارسی، قرآن و ادبیات عرب، زبان‌شناسی قرآن کریم، قرآن عهدین و ادبیات، فصاحت و بلاغت قرآن، قرآن و نقد ادبی از جمله محورهای این همایش است.

به گفته وی، قرآن و ساختار قصص، تأثیر قرآن بر شاعران و نویسندگان ادبیات غرب، قرآن و فقه الغه (ایتیمولوژی) از دیگر محورهای همایش مذکور است.

رستگار در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه قرآن کریم برای انسان‌ها گفت: قرآن کریم به‌عنوان کامل‌ترین سند راهبردی انسان‌ها در حقیقت معجزه جاویدان ختمی‌مرتبت محمد مصطفی(ص) است که اعجاز آن در ابعاد مختلف ظاهری و باطنی مشهود است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس اظهار کرد: اعجاز ادبی هنری قرآن، چنان برجسته است که برخی از قرآن پژوهان اعجاز قرآن را به همین جلوه و جنبه ویژه ساخته‌اند؛ ویژگی برجسته و ممتازی که از همان آغازه‌های نزول، ذهن و ذوق دوست و دشمن را جذب و جلب کرده و از همان روزگاران، کسانی را به بحث و بررسی و پژوهش و پی‌جویی واداشته بود بحث و بررسی‌هایی که پیامد آن، پی‌ریزی و گسترش دانش بلاغت و نیز دانش صرف و نحو و دیگر دانش‌های زبانی در عربی و فرهنگ اسلامی بود.

وی عنوان کرد: دانش بلاغت که در فرهنگ عربی اسلامی رشد و روایی بسیار داشته و بررسی‌های فراوانی درباره آن انجام گرفته و کتاب‌های بسیاری در زمینه آن پدید آمده همه و همه از قرآن و برکت این کتاب بزرگ و پیامد پژوهش‌ها و بررسی‌هایی بوده که درباره شناسایی و بازنمایی رمز و رازهای بلاغی و هنری قرآن مجید انجام گرفته است.

رستگار اضافه کرد: به دلیل اینکه این همایش یک همایش کاملاً علمی است لذا تلاش کردیم تا بیشترین زمان آن را به ارائه مقالات علمی اختصاص دادیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس همچنین گفت: در همایش قرآن و ادبیات، مقاله‌هایی تحت عنوان بینامتنی اشعار وصال شیرازی با قرآن کریم، تحلیل آوایی سوره واقعه، بررسی ادبی گفتار قوم بنی‌اسرائیل در قرآن با تکیه بر نظریات روان‌شناسی شخصیت، بررسی کارکرد ابعاد زمان در داستان حضرت مریم(س) ارائه می‌شود.

رستگار اضافه کرد: بررسی روایت شناسانه داستان موسی پیامبر در قرآن کریم (با تأکید بر رویکرد میشل شریم)،‌ استعاره‌های مفهومی و جهتی در قرآن با توجه به دو رویکرد سنتی و نوین، تاثیر ابهام دستوری (صرفی و نحوی) بر فهم قرآن کریم و نقش بافت در یافتن معنای مقصود، تداعی معانی در سوره واقعه، قرآن و ساحت گفتار، بازآفرینی قصص قرآنی در فضای هستی شناسانه ترانس مدرن از دیگر مقالاتی است که در این همایش ارائه خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس گفت: همایش قرآن و ادبیات بعدازظهر روز دوشنبه، 29 دی از ساعت 14 الی 17 در شیراز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N678875

وبگردی