آفتاب
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

ساخت راکتورهای آب سبک در ایران خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت نیست

ساخت راکتورهای آب سبک در ایران خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ساخت راکتورهای جدید آب سبک در ایران خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و برنامه اقدام مشترک نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جف راستکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشست خبری هفتگی خود در خصوص دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، همکار ایرانی‌اش در پاریس گفت: همان‌طور که می‌دانید آنها هفته گذشته دیدارهایی با یکدیگر در ژنو داشتند. واضح است که تمرکز این دیدارها بر مذاکرات هسته‌ای است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: من نمی‌توانم جزئیات بیشتری درباره محتوای این دیدارها بگویم اما تاکید می‌کنم که علاوه بر مساله هسته‌ای موضوع دیگری شامل شهروندان آمریکایی زندانی در ایران نیز در این دیدارها مطرح شده است.

راستکی ادامه داد: ما همچنان از دولت ایران می‌خواهیم تا جیسون رضاییان به علاوه سعید عابدینی و امیر حکمتی را آزاد و برای یافتن رابرت لوینسون و بازگشت همه آنها به آغوش خانواده‌هایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن همکاری کند.

وی همچنین درباره‌ علت دیدار وزرای امور خارجه ایران و‌ آمریکا در پاریس اظهار کرد: به طور قطع وزیر خارجه روی مساله‌ هسته‌ای ایران تمرکز کرده و این دلیلی است که آنها علاوه بر ژنو در پاریس نیز دیدار کرده‌اند. آنها به طور اتفاقی و هم‌زمان در پاریس حضور داشتند و از این فرصت برای رایزنی‌های بیشتر درباره‌ مساله هسته‌ای استفاده کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره‌ پیش‌بینی‌اش از روند کنونی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در ژنو گفت:‌ همانطور که می‌دانید این مذاکرات ادامه دارد اما من نمی‌توانم پیش‌بینی در این زمینه انجام دهم. مذاکره‌کنندگان هر 7 کشور قرار است روز یکشنبه با یکدیگر در ژنو دیدار کنند.

راستکی در پاسخ به سوالی درباره‌ ساخت راکتورهای جدید در نیروگاه بوشهر گفت: ما مطالبی در این باره شنیده‌ایم و بنابراین جزییات مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ساخت راکتورهای آب سبک در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ممنوع نشده و نقض برنامه اقدام مشترک محسوب نمی‌شود. ما بارها گفته‌ایم هدف از این مذاکرات جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به گونه‌ای قابل راستی آزمایی است تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته‌ای ایران کاملا برای اهداف صلح آمیز دنبال می‌شود. بنابراین تمرکز این مذاکرات روی بستن تمام راههای ممکن برای دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود:‌ من نمی‌گویم ما نگرانی در این زمینه نداریم. اما تاکید می‌کنم ساخت راکتورهای آب سبک خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت و برنامه اقدام مشترک نیست.

انتهای پیام

کد N678832

وبگردی