آفتاب
حق‌شناس در گفتگو با مهر:

راهبردهای انتخاباتی وزارت کشور، منطبق با شاخص‌های رهبر انقلاب باشد

راهبردهای انتخاباتی وزارت کشور، منطبق با شاخص‌های رهبر انقلاب باشد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: شاخص‌هایی که رهبری برای انتخابات ترسیم کردند باید از سوی مجلس، مجمع تشخیص مصلحت و وزارت کشور در قانون انتخابات، سیاست‌های کلان و راهکارهای اجرایی اعمال شود.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در  گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعیین راهبردهای انتخابات سال آینده توسط وزیر کشور اظهار داشت: وزیر کشور در واقع مشی عمومی انتخابات را اعلام کرد چراکه هر انتخاباتی باید یک قاعده داشته باشد ولی متاسفانه در دوره گذشته اینکه مجریان انتخاباتی بخواهند مواظبت کنند تا انتخابات در افکار عمومی با تردید و تشویق روبرو نشود، مشاهده نشد.

وی با اشاره به راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب در جریان انتخابات سال ۹۲ بیان کردند گفت: فکر می‌کنم مهمترین راهبردهایی که ایشان در فضای انتخاباتی سال گذشته اعلام کردند می‌تواند به یک مانیفست انتخاباتی و یک راهکار اجرایی برای وزارت کشور و تمامی انتخابات‌ها از جمله انتخابات سال آتی تبدیل شود.

حق شناس افزود: این شاخص‌ها می تواند با اعمال اصلاحیه هایی در قانون انتخابات که توسط مجلس صورت می‌گیرد، به قانون تبدیل شود و همچنین به عنوان سیاست‌های کلان در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصحیح و تایید قرار گیرد؛ البته با توجه به زمانی که داریم می توانیم این شاخص‌ها را برای انتخابات پیش رو عملیاتی کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای انتخابات ۹۲ که عمدتا در پیام نوروزی ایشان در همان سال بیان شد این بود که انتخابات باید حداکثری برگزار  شود؛  ما براساس آماری که داریم در سال آینده واجدین شرایط کشور حدود ۵۶ میلیون نفر هستند و وزارت کشور باید بگونه‌ای عمل کند که اکثریت این تعداد در انتخابات شرکت کنند.

وی تاکید کرد: انتخابات حداکثری یعنی اینکه وزارت کشور باید بتواند به یک عددگزاری برسد و بگوید هدفی که من می‌خواهم به عنوان وزیر کشور دنبال و استاندارها و فرمانداری ها و هیات های اجرایی هم در این چارچوب حرکت کنند، این است که مثلا من از ۵۶ میلیون نفر می‌خواهم به رقم ۸۰ درصد مشارکت برسم، یعنی مشارکت ۹۰ درصدی در شهرهای کوچک و ۷۰ درصد در شهرهای بزرگ؛ وزارت کشور این موضوع را باید به عنوان یک هدف اعلام کند.

حق شناس گفت: البته سیاست‌های کلی توسط رهبر معظم انقلاب و با مشاورت مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام می شود اما وزارت کشور باید راهبردهای اجرایی آن را مشخص کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به یک شاخص دیگر رهبری انقلاب در خصوص انتخابات، به بحث مشارکت حداکثری در انتخابات با حضور تمامی سلایق اشاره کرد و افزود: باید این امر مشخص شود که برگزاری انتخابات با حضور تمام سلایق چگونه میتواند محقق شود؟  آیا همه احزاب می توانند در انتخابات حضور داشته باشند؟  ما وقتی می بینیم فضا به گونه ای است که حتی یک نماینده اصولگرا در مجلس هم اجازه سخن گفتن ندارد و خیلی سریع برچسب می خورد چطور می توانیم انتخابات با سلایق مختلف داشته باشیم؟

وی افزود: برگزاری انتخابات با حضور تمام سلیقه‌ها باید به فرمایش و شاخص های رهبر معظم انقلاب نزدیک شود و در این روند باید تمام جریانات سیاسی کمک کنند تا این اتفاق بیفتد؛ در واقع شاخص دوم از فرمایش رهبری به ما کمک می‌کند تا شاخص اول نیز که همان افزایش مشارکت در انتخابات است محقق شود.

حق شناس با بیان اینکه اگر بتوانیم سلایق بیشتری را در انتخابات تعریف بکنیم امکان حداکثری برگزار کردن انتخابات را خواهیم داشت گفت: در این بخش وزارت کشور باید با حضور تمامی احزاب و تشکل ها و ایجاد فضاهایی همچون کرسی های آزاداندیشی در جامعه یک انتخابات با تمام سلایق برگزار کند. در این راستا وزارت کشور می تواند فضاهای نقد و گفتگو را در سالن های همایش با حضور شخصیت های اجتماعی و سیاسی نیز برگزار کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به شاخص سوم از سخنان رهبری برای انتخابات اشاره کرد و گفت: رهبری در جریان انتخابات سال گذشته فرمودند که حتی فرزندان من هم از رای من خبر ندارند؛  ما در انتخابات ۸۸ یک اشتباهی را از سوی ناظران اصلی انتخابات یعنی همان شورای نگهبان مشاهده کردیم که از ۱۲ نفر عضو اصلی حدود ۸ نفر رای شان مشخص بود. این اتفاق برخلاف مشی رهبری است.

وی اظهار داشت: نمایندگان رهبری در سطح استان‌ها، مسئولین صدا و سیما و آنها که جایگاه دولتی دارند مانند آقایان استاندارها، فرماندارها و همچنین نیروهای نظامی نباید به این بحث‌ها ورود کنند و علی القاعده اگر به نگاه و فرمایشات رهبری معتقدند نباید اینگونه شود که امام جمعه مرکز یک استان یا آقای استاندارد از یک نفر در انتخابات حمایت کند.

حق شناس گفت: آنها باید وقتی رای می دهند رای شان حتی برای خانواده خود نیز مشخص نشود که در این صورت این امر کمک می کند که تردید ها و تشکیک ها نسبت به انتخابات کم شود.

حق شناس به شاخص چهارم سخنان رهبری که می فرمایند همه ایرانیان باید در انتخابات شرکت کنند حتی آنهایی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند افزود: وقتی ما این سخن را از رهبر معظم انقلاب می شنویم می بینیم که امروز حتی فرزندان انقلاب هم که یک دیدگاه سیاسی خاص دارند دچار قهر می شوند؛ ما باید کاری کنیم که این انتخابات به یک فضای همدلی تبدیل شود و به آشتی و کمال برسد و اینگونه نشود که بعد از انتخابات درگیری های بی سر و ته داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به شاخص پنجم فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر حق الناس بودن رای مردم اشاره کرد و گفت: این شاخص یعنی باید به سمتی برویم که اعضای دولت و همچنین ناظرین انتخابات طوری رفتار کنند که اگر حتی نام فردی که با آن دشمنی دارند هم از صندوق رای بیرون آمد خم به ابرو نیاورند؛ این امر کمک می کند که دخالت ها در امر انتخابات کم شود.

وی با استقبال از این سخن وزیر کشور که هرکسی در این وزارتخانه می خواهد کاندیدا شود باید تا اسفند امسال استعفای خود را اعلام کند گفت: این اتفاق به ما کمک می کند که بتوانیم دخالت ها در انتخابات را کم کنیم

حق شناس در ادامه افزود: در واقع ما باید به سمتی برویم که این سخنان رهبری تبدیل به شاخص شوند و اینکه یک عضو شورای نگهبان بگوید من از فلان فرد حمایت می کنم مخالف مشی رهبری است و در واقع به انتخابات ضربه زده است.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه باید دلایل ایجاد ناامنی ها در انتخابات سال ۸۸ را بررسی کنیم گفت: اگر مقدمات را نبینیم نمی توانیم تحلیل درستی داشته باشیم چراکه باید داور داوری خود را کند و مجری حق اجرا داشته باشد و بداند حق الناس چیست؟  حق الناس فقط این نیست که اگر نام حسین بیرون آمد همان حسین خوانده شود بلکه این است که مقدمات کار نیز مورد توجه قرار گیرد؛ در این راستا رجال سیاسی نباید رای شان برای راننده، اعضای دفتر و حتی اعضای خانواده شان مشخص شود و باعث جهت گیری رای مردم به سمتی خاص گردد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت کشور راهبردهای اعلام شده از سوی این وزارتخانه را می تواند اجرایی کند یا خیر گفت: امیدوارم که وزارت کشور بتواند این راهبردها را اجرایی کند ولی متاسفانه ما امروز می بینیم این وزارتخانه بعد از ۱۰ ماه هنوز نتوانسته معاونت سیاسی را مشخص کند که این امر به اجرایی شدن راهبردهای مطرح شده از سوی وزارت کشور لطمه می زند.

کد N678720

وبگردی