آفتاب

داوود اوغلو: اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل، جهان اسلام را رادیکال می‌کند

داوود اوغلو: اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل، جهان اسلام را رادیکال می‌کند

نخست‌وزیر ترکیه، همتای اسرائیلی‌اش را به تروریسم متهم کرد و گفت، اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل نظیر بمباران غزه به رادیکالی شدن جهان اسلام منجر می‌شود.

نخست‌وزیر ترکیه، همتای اسرائیلی‌اش را به تروریسم متهم کرد و گفت، اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل نظیر بمباران غزه به رادیکالی شدن جهان اسلام منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: صلح در خاورمیانه و از میان بردن گروه‌های افراط‌گرا در عمل بدون ایجاد یک کشور فلسطین امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین به جامعه بین‌الملل به خاطر تمرکز صرف بر مقابله با داعش به عنوان اقدامی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه هشدار داد و مدعی شد: اقدامات بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه عامل اصلی مشکلات موجود است.

داووداوغلو با اشاره به حمله 2010 اسرائیل به کشتی مرمره آبی ترکیه گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ارتشش کودکان را در زمین بازی کشتند. آنها شهروندان ترکیه را به همراه یک شهروند آمریکایی در آب‌های بین‌المللی کشتند. هیچ‌کس نمی‌تواند درباره تهاجم اسرائیل در بیت‌المقدس و مسجد الاقصی بحث کند. این اقدامات تحریک‌آمیز باعث سرخوردگی در جهان اسلام می‌شود و این یکی از دلایل رادیکالی شدن است.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد: اگر به دنبال ایجاد صلح و نظم در خاورمیانه هستیم و می‌خواهیم تمام نیروهای افراطی را از بین ببریم، باید مساله فلسطین را حل کنیم.

داووداوغلو روز پنجشنبه نتانیاهو را با شبه‌نظامیانی که 17 تن را در حملات اخیر پاریس کشتند، مقایسه کرد و گفت هر دوی اینها به جنایت علیه بشریت دست زده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین گفت: آنکارا با انتقادهایی به خاطر ناکامی در متوقف کردن هزاران تن از شبه‌نظامیان خارجی روبه‌رو است که از این کشور عبور کرده و به سوریه می‌روند و باید از تمام توانش برای ریشه‌کنی این مساله استفاده کند. جنگ داخلی سوریه تهدید اصلی امنیت ملی برای ترکیه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: عامل اصلی مشکل سوریه اقدامات دولت دمشق است. بدون حل این مورد، مواجهه با داعش یا سایر بحران‌های این چنینی، امکان حل و فصل مشکلات وجود ندارد. ما خواهان یک منطقه پرواز ممنوع هستیم تا به واسطه آن حلب دست‌کم در برابر بمباران هوایی در امان بماند و هیچ آواره جدیدی به ترکیه وارد نشود. ترکیه احتمالاً مناطق نظامی شده در سراسر مرز با سوریه را برای متوقف کردن عبور و مرور شبه‌نظامیان خارجی افزایش می‌دهد بدون آنکه مرزها را برای ورود آوارگان سوری به ترکیه ببندد.

داوود اوغلو درباره مساله فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت آنکارا و در تبعید گفت: دادگاهی در کشور حکم دستگیری این مرد را در دسامبر صادر کرد و اگر لازم باشد و دولت آنکارا نیاز ببیند از آمریکا می‌خواهد تا این روحانی را مسترد کند.

انتهای پیام

کد N678707

وبگردی