آفتاب
هروی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد،

درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها باید افزایش یابد

درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها باید افزایش یابد

رئیس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر این‌که درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها باید افزایش داده شود،‌ گفت: آنچه که به عنوان نرخ سرانه پژوهشی دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند 15 تا 18 درصد و دانشگاه‌های برتر تا 25 درصد است.

جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به ارزیابی خود از نحوه تخصیص اعتبارات در حوزه آموزش عالی و تحقیقات در بودجه 94، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که بخش توسعه و فناوری و تحقیقات و پژوهش به یک حرکت منحنی رو به رشدی را نشان دهد در حالی که چنین چیزی نیست.

وی با اشاره به روند رو به رشد تحقیق و توسعه در کشورهایی مانند کره، سنگاپور و مالزی گفت: این کشورها اگر در حوزه تحقیق و توسعه حرکت رو به رشدی را اتخاذ کرده‌اند در بنیادهای دولتی این کار را انجام نداده‌اند بلکه از طریق بخش خصوصی اقدام کرده‌اند. به عنوان مثال در کشوری مانند کره جنوبی 87 درصد تحقیقات و کارهایی که انجام شده آنهایی است که توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین دولت باید در بخش پژوهش، تحقیقات و فناوری تکلیف را روشن کند یا در غیر این صورت آن را به بخش خصوصی واگذار کند. در حالی که امروز ساختارهای دولتی ما به خصوص در بخش بودجه نشان می‌دهد که ساختارهای دولت نه در بخش پژوهش و تحقیقات متولی‌گری می‌کند نه این‌که آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

وی ابراز عقیده کرد: بحث پژوهش و تحقیقات در کشور قربانی می‌شود. در واقع آنچه که در بودجه 94 برای آموزش در نظر گرفته شده چیزی حدود 38 هزار میلیارد تومان است. اما اگر بخواهیم اقتصاد دانش بنیان را بنا گذاریم با این پول و با این مبلغ امکان پذیر نمی‌شود.

هروی ادامه داد: در واقع کمتر از 20 درصد اگر به تحول و پویایی اختصاص داده شود آیا با کمتر از 20 درصد می‌توان چنین کاری انجام داد؟ به عنوان مثال حداقل تاریخ سیاسی معاصر در کشورهای پیشرفته نشان داده که هیچ دولتی نتوانسته به پیشرفت‌های شگفت و مدنظر خود دست یابد.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس اظهار کرد: معتقدم لایحه بودجه 94 برای موارد پیشرفت کشور در عرصه‌های فناوری و تحقیقات عملاً یک بحث عقیم است که نمی‌تواند ما را به آن دستاوردها به اهدافی که داریم برساند.

وی با بیان این‌که دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و شاخصه‌های تحقیقاتی و نرخ سرانه پژوهشی را بالا ببرد، گفت: امروز وزارت علوم عملاً بودجه کمتر از 10 هزار میلیارد تومان است در حالی که موضوعاتی مانند هزینه جاری و تملک دارایی نیز وجود دارد و در این بین چیزی کمتر از 30 درصد به بحث‌های پژوهشی تخصیص می‌یابد که در مقام عمل 15 تا 18 درصد خواهد بود اما زمانی که واقعاً می‌خواهد تخصیص پیدا کند حتی کمتر از 5 درصد نیز می‌باشد.

هروی درباره نرخ سرانه پژوهشی در دانشگاه‌ها نیز گفت: بر اساس آنچه اعلام شده نرخ سرانه پژوهشی دانشگاه‌ها 15 تا 18 درصد است که دانشگاه‌های برتر تا 25 درصد نیز خواهد بود لذا تصور نمی‌کنم چنین چیزی محقق شود و تنها در حکم شعار باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر این‌که یکی از بهترین راهکارها در مباحث آموزش عالی افزایش درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها است، گفت: دانشگاه‌ها بتوانند مولد ثروت باشند در حالی که دانشگاه‌های ما فعلاً بر اساس نسل اول دانشگاه‌های جهان تنها حول آموزش محور بودن می‌چرخند. در حالی که باید بحث کارآفرین محور و درآمدزا بودن را هم مدنظر داشته باشند.

وی با بیان این‌که متأسفانه دانشگاه‌های ما مدرک‌گرا هستند، گفت: دانشگاه‌ها تنها بر اصول نظری و نظریه پردازی حرکت می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند نیازسنجی بازار کار را انجام دهند. به همین دلیل به جای این‌که درآمدزا باشند خرج‌گذار هستند.

انتهای پیام

کد N678546

وبگردی