آفتاب

اوباما: تحریم جدید علیه ایران را وتو خواهم کرد

اوباما: تحریم جدید علیه ایران را وتو خواهم کرد

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران را وتو خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه پس از دیدار با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در یک کنفرانس خبری مشترک خطاب به جمهوری‌خواهان کنگره گفت که تصویب هر قانونی که تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران را در پی داشته باشد وتو خواهد کرد.

همچنین دیوید کامرون هشدار داد: اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران می‌تواند بیش از یک سال تلاش‌های دیپلماتیک را خراب کند و موجب شدت گرفتن دوباره اختلافات میان غرب و تهران و بروز یک مناقشه نظامی میان آنها شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی قانون‌گذاران این کشور شامل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا پیش‌نویس قانونی را تهیه کنند که تحریم‌های جدید علیه تهران را در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا آخر ژوئیه سال 2015 در پی دارد.

باراک اوباما در این کنفرانس خبری اظهار کرد: من از کنگره می‌خواهم تا به خاطر مذاکره‌کنندگان‌مان، دوستانمان و تمام کسانی که در این مذاکرات درگیر هستند از این کار خود دست نگه‌دارند چون می‌تواند احتمال دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک را به خطر بیاندازد.

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: من هر لایحه‌ای که پیش رویم قرار گیرد وتو خواهم کرد.

نخست‌وزیر انگلیس نیز یادآور شد: با سناتورهای آمریکایی وارد رایزنی‌هایی برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران شده است که یک اقدام نادر از سوی یک مقام خارجی محسوب می‌شود.

وی در این باره گفت: بله من صبح امروز با چند تن از سناتورها گفت‌وگو کردم و ممکن است با یک یا دو تن دیگر نیز وارد رایزنی شوم، اما این گفت‌وگوها برای این نبوده است که به سنای آمریکا بگوییم چه کاری انجام دهد این کار درستی نیست.

کامرون ادامه داد: بلکه برای این بوده است که دیدگاه یکی از هم‌پیمانان اصلی آمریکا درباره اعمال تحریم‌های جدید را ابراز کنیم و بگوییم ما نباید چنین کاری انجام دهیم. تحریم‌های جدید اقدام سازنده‌ای نخواهد بود و می‌تواند این اتحاد بین‌المللی ارزشمند را که برای رویکردمان ضروری بوده است به خطر بیاندازد.

اوباما نیز در ادامه یادآور شد: شانس دستیابی به یک توافق هنوز کمتر از 50-50 است اما ماه‌های باقیمانده تا پایان مهلت مذاکرات تعیین خواهد کرد که آیا ایران می‌تواند پاسخ مثبتی بدهد یا نه.

وی افزود: اگر توافقی حاصل نشود از کنگره خواهم خواست تا تحریم‌های دیگری تصویب کند.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به این‌که در صورت شکست دیپلماسی ممکن است مسأله جنگ با ایران مطرح شود،‌ گفت: اگر در حقیقت دیدگاه ما این است که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم باید این احتمال را در نظر بگیریم که ممکن است دیپلماسی به نتیجه نرسد و باید به دنبال گزینه‌های دیگر برای رسیدن به این هدف باشیم.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: رئیس جمهور آمریکا در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 هم‌اکنون در ژنو سوئیس در حال برگزاری است. همچنین وزیر امور خارجه ایران طی یک هفته گذشته در چارچوب این مذاکرات دیدارهای دوجانبه‌ای را با مقامات روسیه، آلمان و انگلیس بعلاوه جان کری همتای ‌آمریکایی‌اش داشته است.

بر اساس این گزارش دیوید کامرون تاکنون با سناتور باب کورکر رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا درباره مذاکرات هسته‌ای و ریسک تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران گفت‌وگو کرده است.

مارک دوبو ویتز رئیس اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که در خصوص تحریم‌های ایران به کنگره مشاوره می‌دهد در این باره گفت: این یک اقدام بسیار نادر است که یک مقام خارجی اذعان کند در حال لابی با کنگره آمریکا است و نشان می‌دهد تا چه میزان انگلیس طرفدار سیاست آمریکا در قبال ایران بوده است.

انتهای پیام

کد N678441

وبگردی