آفتاب
در بیانیه اجلاس هم‌اندیشی سمن های عفاف و حجاب مطرح شد؛

نگرش‌های افراطی و تفریطی در موضوع حجاب تبعات متفاوتی را در سطح جامعه داشته است

نگرش‌های افراطی و تفریطی در موضوع حجاب تبعات متفاوتی را در سطح جامعه داشته است

سمن های عفاف و حجاب در بیانیه پایانی اجلاس هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد عفاف و حجاب کشور عنوان کردند:« در طول این سال‌ها نگرش‌های افراطی و تفریطی در موضوع حجاب تبعات متفاوتی را در سطح جامعه داشته است که بعضا ره‌آورد آن نگاه‌های سلیقه‌ای، غیرمستمر و بدون اثر بوده است.»

به گزارش سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بیانیه پایانی اجلاس هم اندیشی سازمان های مردم نهاد عفاف و حجاب کشور آمده است:« ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) در ماه مبارک ربیع‌الاول و تقدیرو تشکر از رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (دام ظله) و با عنایت به روز 17 دی، روز کشف حجاب و یادبود شهدای مسجد گوهرشاد همچنین با تشکر از تمام نیروهای که به دلیل دغدغه‌شان ما را در این همایش یاری کردند، اعلام می‌داریم که:

1- ما معتقدیم که در طول این سال‌ها نگرش‌های افراطی و تفریطی در موضوع حجاب تبعات متفاوتی را در سطح جامعه داشته است که بعضا ره‌آورد آن نگاه‌های سلیقه‌ای، غیرمستمر و بدون اثر بوده است. از این رهگذر در می‌یابیم آن چیزی که به نظر می‌رسد در مقوله حجاب و عفاف مغفول مانده فراتر از یک نگاه دینی است. نگاهی که بعد عقلانی و خردورزانه را در چارچوب عفاف گوشزد می‌کند و آن را به عنوان یک رفتار خردمندانه که مناسبات زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را تنظیم می‌کند، برمی‌گزیند. چیزی که نیاز به تدوین گفتمان اجتماعی دارد تا مردم احساس نیاز به مقوله عفاف کنند.

2- باید باور داشته باشیم که جامعه حریم عمومی است و در این حریم عمومی باید مناسبات انسانی رعایت شود. در غیراینصورت جامعه از حد تعادل خارج خواهد شد و عفاف همان چیزی است که توازن را در تمایلات انسانی ایجاد می‌کند و حریمی را برای امیال انسان در نظر می‌گیرد که آن حریم جایی جز خانواده نیست و جامعه جایی برای سازندگی است. این گونه است که غرب با همه ادعاهای پوشالی درباره احقاق حق زنان به خاطر عدم رعایت عفاف در مناسبات اجتماعی ظلم‌های عدیده‌ای را به جسم و جنس زن کرده است. ظلم‌هایی مانند آزارهای محیط کار- آمار بالای قاچاق زنان، مزاحمت نوامیس و خشونت علیه زنان که در جامعه غربی بیداد می‌کند.

3- در مقوله مدیریت فرهنگی حجاب، نگاهی قابل پذیرش است که مساله عفاف را در نقشه فرهنگی کشور ملاحظه کند.

4- بر این اساس تغییرات دولت‌ها به بهانه تغییر نگاه در رویکرد سیاسی در کشور نباید قربانگاه مطالبات دینی مردم باشد. زیرا مطالبه دینی پایه و شالوده اصلی تشکیل جمهوری اسلامی است و دولتی که بخواهد در پاسخگویی به اینگونه مطالبات کوتاهی کند قطعا توسط مردم مورد مواخذه قرار خواهد گرفت. از این رو از دولت محترم درخواست اجرایی شدن قانون حجاب را داریم.

5- ما نگاه سیاسی به مقوله حجاب را یک نگاه غلط می‌دانیم و باور داریم آن سوی مرزها در پی تلقین نگاه سیاسی در داخل کشور به مقوله حجاب هستند.

6- ما باور داریم حرکت‌های خودجوش مردمی در مقوله حجاب و عفاف در قالب حرکت‌های جهادی بهترین انجمن‌سازی برای مرزهای فرهنگی کشور است و ورود مردمی در دفاع فرهنگی قطعا دشمن را غافلگیر خواهد کرد همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس این ورود به هنگام مردمی، دشمن را زمین‌گیر کرد.

7- امروز ما معتقدیم که حجاب و عفاف قبل از آنکه نیاز به یک عزم فراگیر داشته باشد نیازمند به یک فهم فراگیر است.

8-امروز ما معتقدیم که حجاب و عفاف نیازمند به یک قرارگاه فراگیر ملی است که همگرایی قوای سه گانه و نهاد انتظامی را در تصمیم گیری و اجرا ایجاد کند.

9- ما از مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانونگذار که مهم‌ترین ظرفیت را در حمایت‌های تقنینی بودجه‌ای از قانون 427 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارا است، می‌خواهیم تا در جهت اجرایی شدن این قانون گام بردارد و بودجه‌ای خاص برای آن قرار دهد.

10- ما خواهان نظارت مستمر قوه قضاییه بر این قانون و فعال شدن هرچه بیشتر آن در این راستا هستیم.

11- ما خواهانیم شورای عالی انقلاب فرهنگی که ذیل فرامین مقام معظم رهبری اتاق فرمان فرهنگی در کشور است جنبه (اهرم) نظارتی‌اش را بیش از پیش قوی کند.

12- امروز سازمان‌های مردم نهاد مهم‌ترین ساز و کار مردمی و سامان‌مند در حوزه اجرا و نظارت بر قانون 427 حجاب و عفاف است و این آمادگی اعلام می‌شود که برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، تشکل‌های غیردولتی حجاب تسهیلگر تحقق نگاه حاکمیت در سطح جامعه هستند.

13- ما از رسانه ملی می‌خواهیم که نگاه محوری در تولید برنامه‌های رسانه‌ای را به حجاب و عفاف جایگزین نگاه حاشیه‌ای کند و از این رهگذر استفاده از بخش غیردولتی متعهد، متخصص و رسانه‌ای مهم‌ترین راهبرد رسانه‌ای ملی در تولید برنامه‌های دینی باشد.

14- ما از کلیه دستگاه‌های اجرایی در تحقق مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای کامل مصوبه را به عنوان مهم‌ترین اولویت برنامه‌ریزی عفاف و حجاب در سطح کشور خواهانیم.

15- ما آموزش و پرورش و آموزش عالی را مهم‌ترین مرجع در تغییرات و حرکت‌های فراگیر اجتماعی می‌دانیم.

امروز ما باور داریم که امر به معروف و نهی از منکر افق بلند تحولات حقیقی در جامعه است و عده‌ای می‌خواهند در پس اغراض غیرانسانی این حقیقت ناب را سیاه کنند تا جامعه از توسعه معروف و جلوگیری از منکر فاصله بگیرد و اینگونه ما از دستگاه‌ها و نهادهای متولی درخواست فراگیری امر به معروف و نهی از منکر را در لایه‌های مختلف اجتماعی خواهانیم.

امروز تریبون نماز جمعه به عنوان یک جایگاه عبادی- سیاسی محلی برای طرح مفاهیم عفاف و حجاب و معضلات اجتماعی و آسیب‌های خانواده است و قطعا روشنگری‌های به موقع با شیوه صحیح توسط ائمه جمعه می‌تواند دغدغه‌های اجتماعی را در حوزه عفاف ایجاد پاسخگویی کند.

ما از دولت و مجلس خواهانیم که جایگاه ویژه‌ای برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف درقانون 5 ساله و قوانین بودجه سنواتی به منظور تسهیل اجرای برنامه‌های حجاب و عفاف لحاظ کند.

در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شد باید باور داشت که فرهنگ بدون حمایت اقتصادی، فراگیر نخواهد شد و اقتصاد بدون فرهنگ هیچ بالندگی نخواهد داشت. براین اساس حجاب و عفاف نیازمند پشتوانه فرهنگی و حمایت‌های اقتصادی می‌باشد تا هرچه بهتر بتوان به اهداف موردنظر رسید.

امروز ما نیازمند یک تشکیلات فراگیر به صورت اتحادیه‌ای و ملی سازمان‌ها مردم نهاد حجاب و عفاف به منظور ایجاد همگرایی در حوزه‌ها،مبانی و روش‌ها در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف هستیم که این مهم محقق نمی‌شود مگر با حضور فراگیر سازمان‌های مردم نهاد تخصصی حجاب و عفاف.

16- ما از نیروی انتظامی خواهانیم که در برخورد با مقوله بدحجابی برخورد قضایی و انتظامی را با سرچشمه‌های هنجارشکنی در حوزه عفاف در اولویت فعالیت‌هایش قرار دهد.

17- ما اجرای کامل قوانین و مقررات در بخش خصوصی را خواهانیم و معتقدیم بخش خصوصی جزیره‌های رها و خارج از فضای رسمی کشور نیست. بلکه تمامی گروه‌ها و نهادها و همه نیروهای علاقه‌مند در این حوزه باید فعال شوند.

در پایان از خداوند متعال خواستاریم که حرکت‌های فراگیر مردمی در حوزه‌های حجاب و عفاف که امروز دژی محکم در برابر پروژه حیا زدایی دشمن در داخل کشور می‌باشد پررنگ تر از همیشه شود. امید که بتوانیم از این رهگذر، خیزش‌های مردمی با محوریت مطالبات دینی از نظام و حاکمیت اسلامی را پرشورتر از همیشه نظاره‌گر باشیم ان‌شاءالله.»

بنابراین گزارش در پایان این اجلاس از سمن های فعال حوزه عفاف و حجاب، معاونت اجتماعی شهرداری تهران و چند تن از بانوان ورزشکار و یکی از مجریان محجبه نیز تقدیر شد.

انتهای پیام

کد N677692

وبگردی