آفتاب
یک فعال سیاسی در گفت‌و‌گو با ایسنا:

غرب محتاج است مسائلش با ایران حل کند

غرب محتاج است مسائلش با ایران حل کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: غرب محتاج است که مسائلش را اولا با ایران حل کند؛ چرا که ایران یک کشور موثر در منطقه است و می‌تواند برای حل منازعات قومی و تروریستی پای عمل بیاید و مسائل را حل کند.

سعید شریعتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که سیاست اعمال شده رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران تعامل با جامعه جهانی برای حل مسائل فیمابین است اظهار کرد: خوشبختانه در یک سال و نیم گذشته که آقای روحانی مسئولیت اداره امور را بر عهده داشتند و دستگاه دیپلماسی مذاکرات ایران با 1+5 را با محوریت برنامه ها و رویکرد ایشان هدایت می‌کنند، شاهد بودیم که آقای روحانی اهل تعامل و گفت‌و‌گو و پایبندی به اصول اساسی حقوق ملت هستند.

وی افزود: رئیس جمهور پایبندی به اصول اساسی حقوق ملت و رویکرد خود را در این راستا از طریق تعامل موثر با غرب و جامعه جهانی و گروه هایی که صاحب اثر و نفوذ هستند به منصه ظهور رسانده اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اوباما در طول مدت مسئولیت خود در سمت ریاست جمهوری آمریکا سیاسی را اعمال کرده که طی آن هم به گروه‌های صاحب نفوذ در داخل کشورش و هم کشورهای همسایه آمریکا در جامعه جهانی نشان دهد که سیاست یک جانبه گرایی را کنار گذاشته و اجماع سازی و حرکت هماهنگ و رویکرد جمعی نسبت به حل مسائل بین‌المللی را پیشه خود کرده و مدعی است که با عواقب کمتری سیاست‌ها و منافع جامعه جهانی را مد نظر قرار داده و فراهم می‌کند.

شریعتی با بیان این‌که شکست این دور از مذاکرات و طولانی شدن فرسایشی آن به سود هیچ کدام از طرفین نیست اظهار کرد: دو طرف ناگزیرند از فرسایشی شدن مذاکرات جلوگیری کنند و نتایج ملموس و قابل پیگیری را برای حصول توافقات عملی به منصه ظهور برسانند و به همین جهت من معتقد نیستم که ختم مذاکرات اعلام و توافقات نهایی شود.

وی افزود: پرونده مذاکرات می تواند باز بماند و مسائل اجرایی و عملیاتی اش ادامه پیدا کند و مسائل دیگری همچون مسائل فیمابین ایران و جامعه جهانی و همچنین مسائل ایران و آمریکا در حاشیه و متن این مذاکرات پیگیری شود، بنابراین به نظر من بهتر است که پس از رسیدگی به توافقات در حوزه هسته‌ای پرونده مذاکرات بلافاصله بسته نشود و راه گفت‌و‌گوی ایران و غرب باید از خلال این مذاکرات کماکان باز بماند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: نتیجه فرایند های باقی مانده از سیاست های یک جانبه گرایانه دولت قبلی آمریکا که طی آن ساختار امنیتی منطقه خاورمیانه به هم ریخت هم اکنون در افغانستان و عراق و خاورمیانه قابل مشاهده و صدور تروریست به قلب اروپا را به دنبال داشته است و امروز می‌بینیم پدیده‌ای که هفته گذشته در پاریس اتفاق افتاد و به شدت جامعه جهانی و افکار عمومی در جهان را متاثر کرد یک هشدار جدی برای سران غرب محسوب می‌شود.

وی گفت: این روند آغاز یک ماجرا بود و اگر جامعه جهانی سریع تر مسائل خود را در منطقه حل نکند، طبیعی است که دامنه ناامنی به اروپا و آمریکا خواهد رسید و با توجه به چنین موضوعی غرب محتاج است که مسائلش را اولا با ایران حل کند؛ چرا که ایران یک کشور موثر در منطقه است و می‌تواند برای حل منازعات قومی و تروریستی پای عمل بیاید و مسائل را حل کند و با چنین رویکردی مسائل سوریه و عراق جمع و تکلیف داعش مشخص شود.

شریعتی گفت: هر چه سریعتر لازم است تا اصول توافق بین ایران و غرب انجام شود و برنامه اجرایی و عملیاتی این دو جریان قدرتمند در جهان برای بازگرداندن امنیت و ثبات و همچنین همکاری های جدید شکل بگیرد.

انتهای پیام

کد N677449

وبگردی