آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: غرب می‌خواهد یک چهره جنگ‌طلب از اسلام نشان دهد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: غرب می‌خواهد یک چهره جنگ‌طلب از اسلام نشان دهد

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: آمریکا و غرب با انجام اقداماتی مثل حادثه ترویستی شارلی ابدو می‌خواهند این‌گونه القا کنند که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در انجام این‌گونه اقدامات تروریستی از پیامبر اسلام (ص) پیروی می‌کنند و چهره پیامبر (ص) را خشن و جنگ‌طلب نشان دهند.

احمدرضا خزائی، کارشناس روابط بین‌الملل و معاون دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد حادثه هفته‌نامه شارلی ابدو و تأثیر این اتفاق در اسلام هراسی و این‌که آیا این حادثه با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده بود یا خیر؟ اظهار کرد: به نظر من این یک اقدام تقریباً از پیش تعیین شده بود. به دلیل آن‌که ندای اسلام پیش از‌ آن‌که مذهبی باشد و کشور خاصی را در بر گیرد، با فطرت بشر هماهنگ است. پیامبر (ص) نیز از سوی خدا مأمور شد که فطرت انسان‌ها را بیدار کند.

او ادامه داد: جریانی که هم اکنون با نام گروه‌های تروریستی مثل داعش در منطقه به وجود آمده است، به طور کلی با ذات اسلام در تضاد است و غرب خود آن را به وجود آورده است تا نفوذ خود در منطقه را تضمین کند و اسلام را دینی خشن جلوه دهد و نگاه مردم را متوجه این مسأله کنند.

خزائی در ادامه تصریح کرد: غرب با این اقدامات و به وجود آوردن داعش در منطقه می‌خواهد به مردم منطقه بفهماند که چون کشورهای این منطقه و مردم آن قابلیت رویارویی با گروه‌های تروریستی منطقه را ندارد بر این اساس باید در منطقه حضور داشته باشد تا امنیت آن را تأمین کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که نقش رژیم صهیونیستی در حادثه هفته‌نامه "شارلی ابدو" چه بود و این رژیم چه بهره‌برداری‌هایی از این حادثه به نفع خود انجام داد؟ گفت: رژیم صهیونیستی در این اقدام کاملاً دخیل بود و به گروه تروریستی که این اقدام را انجام داد کمک کرد تا از این حادثه به منظور مظلوم جلوه دادن خود استفاده کند. در حقیقت رژیم صهیونیستی در این اقدام تبلیغاتی سعی داشت از این فرصت علیه مسلمانان و به نفع صهیونیست‌ها استفاده کند، در حالی که این رژیم به گروه تروریستی القاعده برای حمله به این هفته‌نامه کمک کردند.

خزائی اظهار کرد: این حادثه در گرایش مردم اروپا به دین اسلام تأثیر منفی دارد؛ یعنی در صورتی که مردم آمریکا و غرب اگر اسلام را این‌گونه بشناسد،‌ طبیعی است که از دین اسلام متنفر خواهند شد.

او افزود: هم‌چنین پس از این حادثه، زندگی برای مسلمانان در اروپا و آمریکا سخت‌تر از گذشته خواهد شد. در این شرایط وظیفه مسلمانان آن است که بتوانند تصویر درستی از دین اسلام به جهانیان نشان دهند و حضور شخصیت‌ها علمی و فرهنگی مسلمان در سرتاسر جهان بسیار در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود. هم‌چنین رسانه‌های گروهی کشورهای مسلمان وظیفه دارند برای جلوگیری از گسترش موج اسلام هراسی، دین اسلام را دین محبت و رأفت حتی با غیرمسلمانان و مشرکان جلوه دهند.

خزائی در ادامه تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) نیز هنگامی که در شهر مدینه تشکیل حکومت داد، نخستین منشور و پیمان هم‌زیستی با یهودیان و مسیحیان را ایجاد کرد و همه مذاهب در یک فضای کاملاً امن و آزاد با یکدیگر زندگی می‌کردند و در واقع ذات دین هم همین است، چیزی که در اسلام مطرح است دفاع است، نه جنگ. در اسلام شروع جنگ به هیچ وجه مشروع نیست؛ بلکه اسلام بر لزوم دفاع آن هم در صورتی که نخستین مرحله آن تبلیغ باشد تأکید دارد.

این کارشناس روابط بین‌الملل در مورد افزایش تیراژ هفته‌نامه شارلی ابدو و پافشاری آن بر ادامه چاپ تصاویر و کاریکاتورهای موهن بر پیامبر اسلام (ص) نیز گفت: من معتقد هستم که چون می‌خواهند دین اسلام را یک دین خشن جلوه دهند و به دیگران این‌گونه القا کنند که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در انجام این اقدامات از پیامبر اسلام (ص) پیروی می‌کنند، می‌خواهند نماد دین اسلام را که همان پیامبر (ص) است به عنوان یک چهره خشن و جنگ‌طلب به جامعه غرب و آمریکا معرفی کنند.

انتهای پیام

کد N676219

وبگردی