آفتاب
هاشمی مطرح کرد:

تامین آب شرب روستایی در اولویت برنامه های دولت/فرسودگی شبکه آبرسانی

تامین آب شرب روستایی در اولویت برنامه های دولت/فرسودگی شبکه آبرسانی

شاهرود - معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود با بیان اینکه تامین آب شرب روستایی در اولویت برنامه های دولت است، گفت: متاسفانه آب شرب برخی روستاهای منطقه با تانکر تامین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی بعد از ظهر چهارشنبه در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان شاهرود در فرمانداری ویژه این شهرستان با بیان اینکه متاسفانه آب شرب برخی از مناطق روستایی شهرستان با تانکر تامین می شود گفت: اگر برنامه ریزی اصولی و جامع در این زمینه اتخاذ نشود قطعا ماندگاری مردم در روستاها به دلیل عدم امنیت منطقه به مخاطره خواهد افتاد.

وی ادامه داد:با توجه به مصرف بیش از حد آب در فصول بهار و تابستان قطعا با مراجعات مکرر مردم مواجه خواهیم شد که بر این اساس باید برنامه ریزی مدون در این خصوص داشته باشیم.

هاشمی با تاکید بر اشتغال اکثریت مردم شهرستان شاهرود در بخش کشاورزی افزود: تامین  آب برای رونق کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما متاسفانه مردم به دلیل کاهش بارندگی در دو بخش آبرسانی و کشاورزی با کمبود آب مواجه هستند و سطح آب های زیر زمینی نیز کاهش چشمگیری داشته است.

میزان قابل توجه ای از آب موجود به دلیل فرسودگی شبکه به هدر می رود

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود مهمترین دغدغه موجود را تامین منابع آب و رفع فرسودگی شبکه آبرسانی دانست و تصرح کرد: متاسفانه میزان قابل توجه ای از آب موجود به دلیل فرسودگی شبکه به هدر می رود که بر این اساس باید از راهکارهای موفق مختلفی که در شهرهای دیگر کشور انجام شده است استفاده کنیم.

هاشمی ادامه داد: مصرف بهینه استفاده از آب، تغییر الگوی کشت بر اساس آب مورد نیاز، بحث انتقال آب به مزارع و ذخیره آب نیز در اولویت های بعدی قرار دارد.

وی حضور رئیس دادگستری و فرمانده نیروی انتظامی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان شاهرود را دلیل اهمیت مسئله تامین آب عنوان کرد و افزود: باید دستورالعمل ها به صورت کامل به روسای سازمان ها ارائه شود تا با اطلاعات جامع و کامل در جلسات آینده حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر ارائه دستورالعمل کامل و جامع به مسئولان دستگاه ها گفت: مصوبات مختلف باید در جلسات پیگیری شود و به دلیل اهمیت مسئله حفاظت از منابع آبی روسای سازمانها موظف هستند هر دو هفته یک بار در جلسه حضور موثر داشته باشند.

اعتبار لازم برای نصب کنتور هوشمند در نظر گرفته شود

معاون استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه اعتبار بسیار خوبی در حوزه کشاورزی توسط دولت یازدهم پیش بینی شده است گفت:باید اعتبارات مورد نیاز از محل مدیریت بحران برای نصب کنتور هوشمند در نظر گرفته شود.

هاشمی با انتقاد از مسئول نصب کنتور چاه های کشاورزی اظهار داشت: باید اطلاعات مورد نیاز در خصوص مسئول نصب و کنترل چاه های کشاورزی صریح و روشن باشد و نباید صرفا یک شرکت خاص به صورت انحصاری عهده دار این مسئولیت شود.

وی در خصوص ارائه کشت سازگار در مناطق مختلف شهرستان شاهرود اظهار داشت: برگزاری کلاس های آموزشی و اطلاع رسانی در زمینه نوع الگوی کشت و پیش بینی انواع کشت ها بر اساس نیاز به آب در اولویت قرار گرفته است و همچنین برگزاری جلسات متعدد با خانه کشاورزی، مرکز تحقیقات و دانشکده کشاورزی نیز به این امر کمک خواهد کرد.

کد N676005

وبگردی