آفتاب

امیدواری پاپ برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای

امیدواری پاپ برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای

پاپ در جمع دیپلمات های خارجی در واتیکان با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اظهار امیدواری کرد که توافقی نهایی میان ایران و گروه 1+5 درباره استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی انجام شود و از اقدامات انجام شده در این باره تمجید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه اُسرواتوره رومانو، پاپ در دیدار سنتی همه ساله با دیپلمات های خارجی در واتیکان به مناسبت تبریک سال نو مسیحی، درباره موضوعات مختلف مانند صلح، حمله به نشریه‌ای در پاریس، بردگی مدرن، درگیری در اوکراین، خاورمیانه از جمله عراق و سوریه، تروریسم منکر انسان و خدا، درگیری در کشورهای آفریقایی، مبارزه با ابولا، حمایت از مهاجران، خانواده، اوضاع سیاسی در ایتالیا، سفر خود به سریلانکا و فیلیپین، توافق آمریکا - کوبا، توافق در مورد محیط زیست، توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 و هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل سخنرانی کرد.

وی بخش مهمی از سخنان خود را به خاورمیانه اختصاص داد و گفت: خاورمیانه متاسفانه صحنه درگیری‌های دیگری است که از زمانی طولانی ادامه دارد و به خاطر افزایش تروریسم با هویت بنیادگرایی در سوریه و عراق عواقب وحشتناک دارد. این پدیده نتیجه "فرهنگ دور انداختن" خداست. بنیادگرایی دینی در حقیقت قبل از دور ریختن انسان با انجام قتل‌عام‌های وحشتناک، خود خدا را نفی می‌کند. در مقابل یک چنین تهاجم ظالمانه که هم‌چنین به مسیحیان و دیگر گروه‌های قومی و دینی منطقه برای مثال از جمله یزیدیان، ضربه می‌زند لازم است بر اساس حقوق بین‌الملل با پاسخی دسته جمعی، گسترش خشونت‌ها را متوقف، تفاهم را بر قرار و جراحات عمیق ناشی از درگیری‌ها را التیام داد.

پاپ اضافه کرد: به همین خاطر در این مکان از تمام جامعه بین‌الملل و همین‌طور از یکایک دولت‌های مربوطه درخواست می‌کنم تا اقداماتی واقعی برای برقراری صلح و دفاع از آن‌هایی که در نتیجه درگیری‌ها و تعقیب و آزارها در رنج قرار دارند و مجبور به رها کردن خانه و وطن خود شده‌اند، انجام دهند. چندی قبل با ارسال نامه‌ای به مسیحیان خاورمیانه که شاهدان ارزشمندی از ایمان و شهامت هستند و در جهت ایجاد صلح نقش اساسی را اجرا می‌کند، اظهار نزدیکی معنوی کردم.

او اضافه کرد: خاورمیانه‌ای بدون مسیحیان خاورمیانه‌ای نامناسب شده است. جامعه بین‌الملل را ترغیب می‌کنم تا در مقابل این وضعیت بی‌تفاوت نباشد و امیدوارم که رهبران ادیان، سیاسی و روشنفکران به‌خصوص مسلمان، هر گونه تفسیر بنیادگرا و افراطی از دین در جهت توجیه این‌گونه خشونت‌ها را محکوم کنند.

انتهای پیام

کد N675384

وبگردی