آفتاب
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه اسلامی:

در برخی پژوهش‌ها مبانی دقیق قرآن به‌خوبی تفسیر نمی‎شود

در برخی پژوهش‌ها مبانی دقیق قرآن به‌خوبی تفسیر نمی‎شود

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: متاسفانه در بسیاری از پروژه‎های پژوهشی بنیادین در زمینه پیشرفت اسلامی به قرآن ظلم می‌شود، زیرا مبانی دقیق قرآنی به خوبی احصاء، تحلیل و تفسیر نمی‎شود و بیشتر به یکسری ظواهر بسنده می‎شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‎الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در نشست علمی «نظام آرمان‎های الگوی پایه اسلامی پیشرفت» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بزرگترین افتخار یک سند، استانداردسازی آن است و برای تعریف پیشرفت نیز، باید یک استاندارد مشخص شده را بیان کرد.

وی افزود: نظام آرمان‏‌ها مبنایی‌ترین نظام است، ولی در ابتدا باید به تعریف خود نظام پرداخت و در این رابطه باید بگوییم که در ابتدای این تعریف، الگو چه جایگاهی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی می‎خواهیم به مبانی بپردازیم نباید مبادی را در همان جا به کار ببریم، زیرا مبادی با مبانی یکی نیست و با هم تفاوت دارد.

این پژوهشگر قرآنی یادآور شد: در این تعریف، به مبانی هستی‌شناسی ناظر به قرآن توجه شده است، ولی در مبانی دیگر این سند قرآنی لحاظ نشده است.

بهجت‌پور گفت: هر نوشته‎ای که ناظر به اسلام است، باید در مرکز ثقل آن، مبانی آیات و روایات بیان شود و عقل را در نباید در این جا حاکم به قرآن کنیم؛ یعنی ابتدا برخی پژوهشگران تصور عقلانی خود را در نظر می‌گیرند و بعد می‎گردند تا آیاتی که نظر آنها را ثابت کند، پیدا کنند.

وی افزود: ادبیاتی که در راستای الگوسازی بیان می‌شود، باید ساده‌سازی شود تا بتوان آن را به یک گفتمان تبدیل کرد، لذا اگر در پژوهش‎های علمی به دنبال پیچیده نوشتن و پیچیده گفتن باشیم، این کار سودی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: فطرت، دستگاه جامع معرفتی کامل نیست که سنت و قرآن در راستای آن معنا شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: برای طراحی الگوی پیشرفت، باید نظام ارزش‎های آن الگو کاملا مشخص شود و در این طرح عینی باید ببینیم که اسلام چگونه با ارزش‌هایش جامعه را پیش می‌برد و در این رابطه باید مطالعات میدانی وجود داشته باشد.

بهجت‌پور گفت: مدل حکومت نبوی که جامعه «فی ضلال مبین» را به یک جامعه و مدل و الگوی دینی تبدیل کرد، بهترین مدل است که باید در تحقیقات اسلامی پیشرفت مورد نظر واقع شود.

وی افزود: باید وضع عینی اجتماع در هر تحقیق مورد نظر واقع شود و در این مسیر پالایش عینی و پیشرفت همه جانبه جامعه هدف مورد بررسی قرار گیرد، لذا ارزش‎ها و مبانی و چالش‎ها همگی باید در توضیح الگوی آرمان‎ها مورد نظر باشد.

بهجت‌پور عنوان کرد: متاسفانه در بسیاری از پروژه‎های پژوهشی بنیادینی که در حوزه پیشرفت در حیطه اسلامی انجام می‎شود، همیشه به قرآن ظلم صورت گرفته است، زیرا مبانی دقیق قرآنی به خوبی احصاء و تحلیل و تفسیر نمی‎شود و بیشتر به یک سری ظواهر و به دور از دقایق مفهومی بسنده می‎شود.

بر اساس این گزارش، هفتمین نشست تخصصی گروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سلسله نشست‌های علمی موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت با مشارکت دبیرخانه حوزوی مرکز الگو در این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست علمی، حسین رمضانی به تبیین نظام آرمان‌های الگوی پایه اسلامی پیشرفت پرداخت.

همچنین حجت‎‌الاسلام والمسلمین فاضل حسامی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ناقد در نقد مطالب رمضانی، گفت: تناسب آیات و استناد محکم و دقیق باید در ارایه الگوی پایه آرمان‎های اسلامی لحاظ شود زیرا اگر ارجاعات به تفاسیر انجام نشود، تحقیق را ناقص خواهد گذاشت.

وی افزود: در بحث سلسله مراتب ارزش‎ها نیز باید مبانی تقدم و تاخرها منطبق بر مباحث قرآنی باشد که در این مقاله کمتر شاهد آن بودیم.

انتهای پیام

کد N674507

وبگردی