آفتاب
شمخانی در دیدار وزیر نفت عراق:

تخریب زیرساختهای عراق اقدامی در جهت ممانعت از رشد کشورهای اسلامی است

تخریب زیرساختهای عراق اقدامی در جهت ممانعت از رشد کشورهای اسلامی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:تخریب زیرساخت های اقتصادی کشورهای منطقه ازجمله عراق وسوریه توسط تروریست ها و حملات بی اثر جنگنده های ائتلاف اقدامی هم سو در مسیر ممانعت از رشد اقتصادی کشورهای اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح سه شنبه عادل عبدالمهدي وزير نفت عراق با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

علی شمخانی با اشاره به وجود ظرفيت بالاي همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه حوزه های اقتصادی و تاثیر آن بر بهبود وضعیت سياسي و امنیتی منطقه بر اتخاذ رویکردهای ابتکاری و مبتنی بر توان داخلی کشورها در این بخش تاکید کرد.

شمخانی کاهش قیمت نفت را موجب تمرکز بیشتر کشورهای تولید کننده به اصلاح ساز و کارهای اقتصادی و کاهش وابستگی به فروش نفت دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبرد اقتصاد مقاومتی علاوه بر مصون سازی کشور در مقابل تحریم های ظالمانه، به سمت ارتقاء توان اقتصادی مبتنی بر همکاری با کشورهای همسایه و از میان بردن اثر گذاری نفت در رفتارهای سیاسی حرکت خواهد کرد.

وی افزود: تخریب زیرساخت های اقتصادی کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه توسط تروریست ها و حملات بی اثر جنگنده های ائتلاف اقدامی هم سو در مسیر ممانعت از رشد اقتصادی کشورهای اسلامی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به همکاری دوکشور در زمینه برداشت از منابع مشترک نفت و گاز افزود: مدل همکاری میان ایران و عراق در بهره برداری از منابع مشترک می تواند به عنوان الگو برای سایر کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

شمخانی ابراز امیدواری کرد با توجه به توافقات بسیار خوبی که میان مقامات ارشد و دستگاههای اقتصادی دو کشور انجام شده است شاهد شکوفایی سریع همکاریها در موضوعاتی چون لایروبی اروند رود،اتصال خطوط ریلی دوکشور به یکدیگر، توسعه ترانزیت کالا و سرمایه گذاری مشترک در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و همچنین همکاری های بندری باشیم.

عادل عبدالمهدي وزير نفت عراق در اين ديدار ضمن ارائه گزارشی از شرایط داخلي عراق و پيروزي هاي اخیر نيروهاي مردمی و ارتش عليه داعش گفت: مردم و بازرگانان عراق به گسترش روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران علاقه مند هستند و تسهیل فرایندهای کاری در این زمینه جزو سیاست های دولت مرکزی عراق است.

وزير نفت عراق ضمن اعلام آمادگی برای توسعه همكاري هاي عميق با جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: امیدواریم با توجه به همكاري هاي گسترده میان ايران و عراق نقش اين دو كشور براي تامين نفت مورد نياز کشورهای هدف و رسیدن به قیمت واقعی بیش از گذشته شود.

وی در پایان خاطر نشان ساخت طی این دیدارها سعی داریم از تجربيات ارزشمند ایران براي بازسازی کشور عراق بویژه در صنایع مرتبط با نفت، گاز وپتروشیمی استفاده كنيم.  

کد N674277

وبگردی