آفتاب
چامسکی:

جدایی از آمریکا به نفع آمریکای لاتین بود/ نقش ونزوئلا در منطقه

جدایی از آمریکا به نفع آمریکای لاتین بود/ نقش ونزوئلا در منطقه

محقق و تحلیلگر برجسته آمریکایی، جدایی از ایالات متحده را به نفع آمریکای لاتین خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تله سور، نوام چامسکی اندیشمند، محقق و تحلیلگر برجسته آمریکایی در گفتگویی تاکید کرد که آمریکای لاتین با جدایی از آمریکا در 15 سال گذشته سود برده است.

وی با اشاره به مقاومت منطقه آمریکای لاتین در برابر امپریالیسم آمریکا اعلام کرد این منطقه الگویی برای جهان در حال توسعه است زیرا دیگران می توانند یاد بگیرند که چگونه باید در برابر وابستگی به آمریکا ایستادگی کرد و به پیشرفت و موفقیت دست یافت.

نوام چامسکی تاکید کرد منطقه آمریکای لاتین در 15 سال گذشته مقابل تلاش‌ های امپریالیستی آمریکا و سرکوب پیشبرد عدالت اجتماعی و ایجاد یک دولت دموکراتیک دراین منطقه ایستاده است.

این شبکه تلویزیونی ونزوئلایی در ادامه به اجرای اصلاحات در سراسر منطقه آمریکای لاتین از زمان تصدی پست ریاست جمهوری از سوی هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا در سال 1998 و  اصلاح کنترل شرکت‌ های چند ملیتی بر منابع طبیعی و سرمایه‌ گذاریهای موفق در زمینه برنامه‌ های اجتماعی اشاره کرد.

این تحلیلگر برجسته آمریکایی با اشاره به ریاست کشورهایی همچون بولیوی و اکوادور در بحران‌ های زیست محیطی با وجود مشکلات جهانی به مطالبه رئیس جمهوری بولیوی از کشورهای توسعه یافته عضو این سازمان در بیستمین کنفرانس تغییرات آب ‌و ‌هوایی سازمان ملل متحد در سال 2014 در لیما (پایتخت پرو) اشاره کرد و گفت "اوو مورالس" خواستار افزایش افزایش تلاشها در زمینه تغییرات آب ‌و هوایی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی شده است.

چامسکی در ادامه کاستاریکا را یک استثنا در بین کشورهای آمریکای مرکزی به لحاظ داشتن استقلال در مقایسه با همتایان خود در آمریکای جنوبی خواند و به دخالت واشنگتن در فقیرترین کشورهای این منطقه مانند هائیتی، گوآتمالا و نیکاراگوئه اشاره کرد.

کد N673635

وبگردی