آفتاب

ردپای نمک در پرونده برخی معلولیت‌های دوران سالمندی

ردپای نمک در پرونده برخی معلولیت‌های دوران سالمندی

یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف بی‌رویه نمک یکی از عوامل دچار شدن افراد به پوکی استخوان است که در سنین بالا منجر به کاهش کیفیت زندگی و گاهی معلولیت می‌شود.

نسرین یادگاری کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) _ منطقه مرکزی، در خصوص برنامه بسیج ملی کاهش مصرف نمک که از ششم دیماه تا 10 بهمن در کل کشور در حال اجراست گفت: این برنامه در پنج هفته برای گروه‌های سنی متفاوت در استان مرکزی به مانند دیگر نقاط کشور در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه هفته اول اجرای این برنامه ذائقه‌سازی و کاهش مصرف نمک نامگذاری شده است، اظهار کرد: میزان مصرف نمک در کشور ما دو تا سه برابر استاندارد جهانی است. در دنیا به صورت سرانه سه کیلوگرم در طول سال نمک مصرف می‌شود اما، این رقم در ایران به شش کیلوگرم می‌رسد و این آمار نشان از آن دارد که ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در بخش نمک است.

این کارشناس تغذیه با تأکید بر اینکه نمک عامل اصلی افزایش فشار خون بوده و به تبع آن افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی است، افزود: با افزایش مصرف نمک، سدیم زیادی وارد بدن می‌شود که افزایش فشار خون را در پی دارد. اصلی‌ترین راهکار کاهش مصرف نمک و جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر مانند انواع سکته، ذائقه‌سازی درست از دوران کودکی است.

وی تصریح کرد: اگر کودکان امروز به کاهش مصرف نمک عادت کنند قطعا در آینده عادات غذایی سالمی خواهند داشت و سلامتی آنها در بزرگسالی به نوعی تضمین خواهد شد و قطعا آمار بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کاهش می‌یابد.

یادگاری با اشاره به کاهش 50 درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی به واسطه کاهش سه گرمی مصرف نمک در روز اظهار کرد: مشکل اصلی امروز ما این است که با افزایش مصرف نمک استحکام اسکلت افراد با مشکل مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد زنان بالای 70 سال در کشور دچار پوکی استخوان هستند چراکه مصرف نمک کاهش تراکم توده استخوانی را در بدن ایجاد می‌کند و مردان مسن نیز قطعا با افزایش مصرف نمک از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان با بیان اینکه از بین هر سه زن یک نفر و از بین هر 12 مرد یک نفر دچار پوکی استخوان است، گفت: مصرف نمک چنین اوضاعی را رقم زده و در اصل با مصرف بیش از حد نمک عملا خطر شکستگی استخوان لگن و ستون فقرات و ... را ایجاد خواهیم کرد. این موضوع در سنین بالا منجر به کاهش کیفیت زندگی و گاه معلولیت می‌شود.

یادگاری با بیان اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش و اغلب فاقد علائم بوده و تا زمان بروز شکستگی خود را نشان نمی‌دهد گفت: با مصرف بیش از حد نمک و سدیم کاهش تراکم استخوان‌ها و همچنین کاهش بازجذب کلسیم و دفع آن از ادرار افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تنها با تغییر ذائقه از کودکی می‌توان بسیاری از این اتفاقات را که منجر به افزابیش آمار بیماری‌های غیرواگیر می‌شود کاهش داد.

انتهای پیام

کد N673459

وبگردی