آفتاب
رویترز گزارش داد:

دردسرهای جدید در روابط پکن-توکیو در پی انتصاب ژنرال «ناکاتانی»

دردسرهای جدید در روابط پکن-توکیو در پی انتصاب ژنرال «ناکاتانی»

یک رسانه غربی به دردسرهای جدید در روابط پکن-توکیو در پی انتصاب ژنرال «ناکاتانی» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چین ضمن انتقاد از اظهارات روز دوشنبه وزیر دفاع جدید ژاپن اعلام کرد پکن کاملا این اظهارات را که بارها «اقدامات خطرناک و مخاطره آمیز» را در دریای چین شرقی انجام داده است، رد می کند.

به نوشته رویترز، با وجود آنکه چین و ژاپن سال گذشته به توافقی در زمینه ازسرگیری روابط دست یافتند، اظهارات وزیر دفاع چین حکایت از شکنندگی روابط میان چین و ژاپن دارد.

ژنرال «جئن ناکاتانی» نماینده مجلس که برای چندین سال در نیروهای مسلح ژاپن فعالیت کرده است، اواخر ماه دسامبر  از سوی شینزو آبه نخست وزیر این کشور به عنوان وزیر دفاع ژاپن منصوب شد. ناکاتانی معتقد است که ژاپن باید توانایی لازم را برای حمله به پایگاههای دشمن پیش از حمله قریب الوقوع داشته باشد.

ژنرال ناکاتانی هفته گذشته چین را به تجاوز به محدوده آبهای سرزمین ژاپن از طریق ورود کشتیهای گشتی به دریای چین شرقی متهم کرد و گفت چین رادار کنترل آتش را بر روی کشتیهای ژاپنی مسدود کرده و یک منطقه شناسایی دفاع هوایی را بر فراز دریای چین شرقی ایجاد کرده و جت های جنگنده را در فاصله بسیار نزدیکی با هواپیماهای ژاپنی به پرواز درآورده است، این درحالیست که چین فعالیتهای نظامی خود در دریا و حریم هوایی این منطقه را کاملا قانونی و مجاز خوانده است.

تنش های ارضی در شرق آسیا میان چین، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام و فیلیپین از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسیده است. جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در دریای چین شرقی در اختیار ژاپن است. این جزایر را ژاپنی ها سنکائو و چینی ها دیائویو می نامند.

آمریکا نیز کنترل جزایر سنکاکو را با ژاپن خوانده و تاکید کرده است که پیمان امنیتی و همکاری دوجانبه آمریکا-ژاپن این جزایر را پوشش می دهد و مخالف هر گونه تلاش یکجانبه برای تضعیف کنترل ژاپن بر این جزایر است.

کد N673069

وبگردی