آفتاب
نماینده پارلمان ترکیه در گفتگو با مهر:

راهکار بدون«اسد»برای سوریه ممکن نیست/حماس تنها راه ترکیه برای حفظ نفوذ

راهکار بدون«اسد»برای سوریه ممکن نیست/حماس تنها راه ترکیه برای حفظ نفوذ

«فاروق لوغ اوغلو» نماینده حزب جمهوری خلق ترکیه تلاش حزب حاکم این کشور برای نزدیک شدن به حماس را به علت شکست تمامی سیاست های ترکیه در منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر سفر رهبران حماس به ترکیه و احتمال انتقال دفتر حماس از دوحه قطر به ترکیه در رسانه های مطرح است. در همین خصوص گفتگویی با «فاروق عثمان لوغ اوغلو» نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه که بزرگترین حرب مخالف دولت ترکیه است انجام شده است که مشروح آن در زیر می آید.

گفته می شود که دفتر حماس قرار است از قطر به ترکیه منتقل شود و برخی مقامات حماس هم به همین منظور دیدارهایی از آنکارا داشته اند. به نظر شما چرا دولت ترکیه سعی می کند روابط خود را با حماس توسعه دهد؟

علت حمایت حزب حاکم عدالت و توسعه از حماس این است که حماس دنباله فلسطینی اخوان المسلمین است و علت حمایت تیم «اردوغان – داوداوغلو» از حماس ایدئولوژیک است. این دقیقا همان الگویی است که دولت حزب عدالت و توسعه در سوریه و مصر دنبال کرده است و در کنار اخوان المسلمین ایستاده است. «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم پیشتر اعلام کرده است که هیچ مانعی برای حضور و اقامت رهبران حماس در ترکیه وجود ندارد. دولت ترکیه بعد از اینکه در منطقه دچار انزوای فزایند شد و به حاشیه رانده شد حماس را به عنوان تنها فضای باقی برای حفظ نفوذ ترکیه در منطقه می بیند. به تعبیری دولت حرب عدالت و توسعه چون راه دیگر و چاره دیگری ندارد تمامی تخم مرغ های خود را در سبد حماس چیده است.

با توجه به مواضع اخیر قطر علیه اخوان المسلمین که با هدف حل اختلافات این کشور با عربستان اتخاذ شده است، آیا به نظر شما حمایت های ترکیه از اخوان المسلمین افزایش خواهد یافت؟

در حالیکه اخوان المسلمین در مصر، سوریه و تونس عقب نشینی کرده است اما «احمد داوداوغلو» نخست وزیر ترکیه نه تنها به دنبال تنظیم روابط با این گروه است بلکه در تلاش است تا همکاری های خود با اخوان المسلمین را توسعه دهد.

با در نظر گرفتن اظهارات اخیر «بثینه شعبان» مشاور بشار اسد درباره مصر که دولت مصر را دوست سوریه خواند، آیا می توان گفت که مصر ، سعودی ها را متقاعد خواهد کرد تا سیاست خود درباره سوریه را تغییر دهد و به باقی ماندن بشار اسد در قدرت متقاعد شود؟

افزایش مجدد نفوذ مصر در منطقه و بهبود روابط این کشور با کشورهای عربی از جمله قطر مجددا موجب خواهد شد تا این کشور نقش سنتی خود در خصوص رهبری جهان عرب را به دست آورد. توازن قوا در سوریه هم در حال تغییر است و کاملا واضح است که هر گونه راهکاری که بدون حضور «بشار اسد» باشد غیرممکن خواهد بود. بحث در قدرت بودن اسد هم مسأله داخلی این کشور است و کاملا به مردم سوریه مربوط است. البته هرگونه کمک غیرمداخله جویانه از سوی مصر و یا هر کشور دیگری مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اقدام اخیر روسیه در دور هم جمع کردن مقامات سوریه و مخالفان این نظام در مسکو نوآوری سازنده ای از سوی مسکو بوده است که تمامی آنهائیکه در آینده سوریه منافعی دارند باید از آن حمایت کنند.

------------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N673035

وبگردی