آفتاب
باعنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد

با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و دفتر مقام معظم رهبری در سوریه، مجمع علمای شام، وزارت اوقاف سوریه و نمایندگی دانشگاه جهانی المصطفی، یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه با نام «نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تندرو و تکفیر» برگزار شد.

با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و دفتر مقام معظم رهبری در سوریه، مجمع علمای شام، وزارت اوقاف سوریه و نمایندگی دانشگاه جهانی المصطفی، یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه با نام «نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تندرو و تکفیر» برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نخستین روز برگزاری این نشست در تالار اجتماعات کتابخانه ملی اسد در دمشق، آیت‌الله سیدمجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه، آیت‌الله جزایری، نماینده مقام معظم رهبری در خوزستان و امام جمعه اهواز، محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه، شیخ محمد یزبک، وکیل شرعی مقام معظم رهبری در لبنان، رییس‌زاده، رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در سوریه، توفیق محمد سعید رمضان البوطی، رئیس مجمع علمای بلاد شام، شیخ شریف الصواف، رئیس آموزشگاه علوم دینی مرحوم شیخ کفتارو در دمشق، انور حبیبی، وابسته فرهنگی و سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در سوریه و جمع کثیری از روحانیون حضور داشتند.

آیت‌الله سیدمجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه، در سخنان خود با اشاره به این‌که «در این ایام ما با بحران حمله استکبار جهانی بر این منطقه مواجه هستیم» گفت: با این حال توانسته‌ایم با ایستادگی و مقاومت خود، استکبار جهانی را رسوا کنیم و چهره شوم تکفیریون را که ساخته و دست‌نشانده آنها هستند برملا کنیم.

حسینی همچنین به فعالیت کانال‌های ماهواره‌ای اشاره کرد و گفت: بعضی از کانال‌ها در برنامه‌های خود تکفیریون را به اسم گروه‌های اسلامی می‌نامند و این امر کاملاً اشتباه است و باعث تنفر و دوری مردم از اسلام می‌شود. ما به هیچ وجه این گروه‌های تکفیری را گروه‌های اسلامی نمی‌نامیم؛ بلکه آنها را منافقین یا افراد منحرف و یا تکفیریون می‌نامیم.

شیخ محمد یزبک، نماینده حزب‌الله لبنان و نماینده ولی فقیه در لبنان نیز در این نشست، مسلمانان را به پیروی از خط و مکتب صحیح پیامبر (ص) توصیه داد و افزود: اگر مسلمانان و جهان عرب در مقابل اسرائیل از همان اول می‌ایستادند و آن را نابود می‌کردند، امت ما دچار این وضع و حال نمی‌شد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) را هفته وحدت نامید و مردم را به اتحاد و یکپارچگی دعوت کرد. حتی وقتی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، ایشان شعار «راه قدس از کربلا» می‌گذرد را سر داد و ما حالا متوجه معنی دقیق این شعار شدیم؛ چرا که تروریسم در عراق، مردم را به خاک و خون می‌کشد و تکفیری‌ها که دست‌نشانده مستکبرین هستند؛ امت اسلامی را به خاک و خون می‌کشند.

آیت‌الله جزایری، نماینده مقام معظم رهبری در خوزستان و امام جمعه اهواز در ایران نیز در این نشست، به تأسیس کانال‌های ماهواره‌ای مغرض و فتنه‌انگیز اشاره کرد و گفت: این کانال‌ها باعث ایجاد فتنه در بین مسلمانان می‌شوند. بر همین اساس، مراجع در ایران، بحث در مورد مسایل فتنه‌برانگیز و نزاع را تحریم کردند و همواره مردم را به وحدت دعوت کرده و هرگونه اهانت به رموز مسلمانان را تحریم می‌کنند.

محمد عبد الستار السید، وزیر اوقاف سوریه نیز به نمایندگی از علمای سوریه از مقام معظم رهبری تقدیر کرد و حمایت و کمک جمهوری اسلامی ایران به کشور سوریه را ستود.

وی همچنین گفت: در این کنفرانس به جاست که سلام و درود به روح امام خمینی(ره) بفرستیم چرا که ایشان علت اجتماع ما در این مناسبت است. معتقدم که ما در این اجلاس و یا در غیر این اجلاس، لازم نیست از اسلام دفاع کنیم؛ چرا که اسلام خودش از ما دفاع می‌کند. ما امتی هستیم که خداوند متعال ما را به وسیله اسلام، عزیر کرد.

روز دوم این اجلاس در تالار المتنبی هتل دامارز دمشق، برگزار شد و در آن آیت‌الله سید مجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه، محمدرضا شیبانی، سفیر ایران در سوریه، رستم قاسمی، مسئول کمیته اقتصادی مشترک سوریه و ایران، رییس‌زاده، رییس نمایندگی جامعه المصطفی در سوریه، شیخ شریف الصواف، رییس آموزشگاه علوم دینی مرحوم شیخ کفتارو، دکتر نبیل سلیمان، معاون وزیر اوقاف سوریه و انور حبیبی، وابسته فرهنگی و سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در سوریه و جمع کثیری از روحانیون حضور داشتند.

رستم قاسمی، مسئول کمیته اقتصادی مشترک سوریه و ایران، در سخنان خود در این همایش، گفت: از شواهد عینی در گوشه و کنار جهان به این باور رسیده‌ام که بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی، برگرفته از قرآن کریم است؛ بنابراین ما مسلمانان باید دست به دست هم دهیم و برای شناخت و معرفی تعالیمی که در قرآن وجود دارد، تلاش مضاعف کنیم.

شیخ شریف الصواف، رییس آموزشگاه علوم دینی مرحوم شیخ کفتارو نیز در این اجلاس راجع به تأثیر اختلاف در رشد پدیده تکفیر صحبت کرد و با اشاره به مفهوم امت در اسلام، گفت: مفهوم امت این است که با تمام وجود اختلافات مذهبی در امت اسلام، این اختلاف فکری و علمی قابل قبول است. اختلاف علمی در مسایل جزیی یک امر طبیعی است. همه ما می‌دانیم که ممکن نیست مردم همه یک نسخه از همدیگر باشند. با همه اینها خداوند متعال از همه ما خواست که «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» باید به ریسمان خداوند چنگ بزنیم و متحد شویم.

رییس‌زاده، رییس نمایندگی جامعه المصطفی در سوریه هم به موضوع فلسطین پرداخت و با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در منطقه خاورمیانه، شاهد جنگ بین حق و باطل بوده‌ایم و جنگ در منطقه با ظهور رژیم صهیونیسیتی و اشغال فلسطین شروع شد، گفت: این جنگ تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه داشت؛ ولی با پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) موضع‌گیری ایران نسبت به فلسطین باعث شد تا مسأله فلسطین تقویت شود و علیرغم محاصره و تحریم اقتصادی علیه ایران، ما از مسأله فلسطین دست نکشیدیم.

وی همچنین با اشاره به اهداف تشکیل گروه‌های تکفیری، گفت: هدف از تشکیل گروه‌های تکفیری ایجاد فتنه در جهان اسلام و غارت کردن ثروت‌های مسلمانان است و باعث عقب ماندن کشورهای اسلامی و تخریب آن به دست خود مسلمان‌ها می‌شود.

رییس‌زاده، پیشنهادهایی در خصوص رویاروی با تکفیریون مطرح کرد. از جمله این پیشنهادها می‌توان به تشخیص صحیح حد و مرز مسایل اسلامی، موضع‌گیری علیه حامیان تکفیر، دانستن مسأله فلسطین به عنوان اولین مسأله مهم مسلمانان، تشکیل جبهه مقاومت علیه شیطان بزرگ آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین تشویق دانشجویان به مطالعه و بررسی کتاب‌های دینی صحیح و بدور از فتنه و تفرقه‌انگیزی بین مسلمانان، اشاره کرد.

شیخ محمود عکام، مفتی شهر حلب نیز در این اجلاس به موضوع رحمت تأکید کرد و گفت: عنوان و مفهوم جامع دین اسلام عنوان رحمت است؛ چرا که خداوند به پیامبر خود فرمود: «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین» ما تو را رحمت به تمام جهانیان فرستادیم. ما باید برای رحمت به خلق عمل کنیم؛ زیرا اگر رحمت در قلب مسلمانان نباشد، دیگر مسلمان نخواهند بود.

شیخ کمیل نصر که از علمای معروف دروزی‌ها در سوریه است، هم در سخنان خود اظهار کرد: امت اسلام محتاج تلاش تمامی افراد آن است تا دین اسلام منتشر شود و پیشرفت کند. همچنین رفتار نیک انسان باعث وجود نتایج مثبت در جامعه می‌شود؛ اما رفتار بد که برگرفته از طرز تفکر اشتباه و غلط افراد است، باعث تخریب و قتل عام مردم می‌شود و اینگونه افراد باعث ایجاد فتنه در جامعه خواهند شد.

سخنران بعدی شیخ عبدالقادر الشهابی، مدیر اوقاف شهر حلب بود. وی گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس جمع کردن مسلمانان و ایجاد وحدت بین امت اسلام است. بنابراین ما باید مردم را به قبول کردن همدیگر دعوت کنیم و باعث ایجاد محبت و الفت بین مردم شویم.

شیخ حسام‌الدین فرفور، رییس آموزشگاه دینی مجمع فتح اسلامی، نیز در سخنانی در این همایش، راجع به مفهوم مذهب در اسلام صحبت کرد و گفت: مذهب در اسلام به معنی فهم معینی از اسلام است. در صورتی که متأسفانه بسیاری از مردم فکر می کنند که معنای مذهب این است که فقط من برحق هستم! پس ما باید مفهوم مذهب را بازنگری کنیم.

سخنران بعدی این کنفرانس، سید عبدالله نظام، رییس انجمن علمای اسلام بر وفق مذهب اهل بیت (ع) در سوریه بود. وی با تأکید به اینکه خداوند متعال در قرآن مسلمانان را به وحدت دعوت می‌کند، گفت: چرا افراد تندرو و تکفیریون خودشان را قانع کرده‌اند که رفتارشان صحیح است؟

وی به نقش رسانه‌ها در این امر تأکید کرد و گفت: مخصوصاً در این ایام، رسانه‌ها نقش مؤثری در آگاهی یا گمراهی مردم دارند و این امر باید به شدت پیگیری شود.

این اجلاس با قرائت بیانیه پایانی توسط شیخ مأمون رحمه، امام و خطیب مسجد اموی دمشق، به پایان رسید.

انتهای پیام

کد N672687

وبگردی