آفتاب
وزیر اردنی در گفتگو با مهر:

طرح فلسطین در شورای امنیت سیاست واقعی قدرتهای بزرگ را بر ملا کرد

طرح فلسطین در شورای امنیت سیاست واقعی قدرتهای بزرگ را بر ملا کرد

وزیر دولت اردن با بیان اینکه داعش مجری طرحهای دشمان اسلام در منطقه است به طرح پیشنهادی فلسطین در شورای امنیت اشاره و اعلام کرد که ارائه این طرح سیاست واقعی کشورهای بزرگ را بر ملا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح پیشنهادی فلسطین که توسط اردن به شورای امنیت ارائه شده بود، با تلاشهای آمریکا با شکست مواجه شد و نتوانست آرای لازم را برای به تصویب رسیدن کسب کند.

در رأی گیری صورت گرفته در شورای امنیت سازمان ملل هشت کشور فرانسه، چین، روسیه (سه عضو دائم شواری امنیت)، به همراه اردن، آرژانتین، شیلی، چاد و لوکزامبورگ (اعضای غیر دائم) به طرح پیشنهادی فلسطین رای مثبت دادند.

در مقابل دو کشور آمریکا (عضو دائم شورای امنیت) و استرالیا که از هم پیمانان اصلی و نزدیک رژیم صهیونیستی هستند به این طرح رای منفی دادند. پنج کشور انگلیس (عضو دائم شورای امنیت)، لیتوانی، کره جنوبی، رواندا و نیجریه نیز رای ممتنع دادند تا طرح پیشنهادی فلسطین تنها با اختلاف یک رای به حداقل ۹ رای برای تصویب نرسد.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در پی شکست طرح پیشنهادی خود به شورای امنیت، درخواست پیوستن به دیوان کیفری بین المللی و دیگر مجامع بین المللی را ارائه کرده بود که این طرح با موافقت سازمان ملل مواجه شد.

«هایل عبدالحفیظ داوود» وزیر اوقاف اردن در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تلاشهای تشکیلات خودگردان فلسطین برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی طبق زمان بندی مشخص اعلام کرد: اردن از همه اقدامات و مکانیسمهایی که مقامات و گروههای فلسطینی برای باز پس گرفتن حق مردم مسلمان فلسطین به کار می بندند، حمایت می کند.

 وی افزود: این طرح با وجود اینکه نتوانست آرای لازم را کسب کرده و در شورای امنیت به تصویب برسد اما سیاست برخی کشورهای بزرگ را که همواره داعیه عدالت خواهی دارند بر ملا کرده و نشان داد که این قدرتها چطور در این زمینه که به راستی شاخصه عدالتخواهی است بازمانده و به این مسئله اعتقادی ندارند.

وزیر اوقاف اردن در ادامه تصریح کرد: در حقیقت مقامات فلسطینی به راهکارهای مختلفی برای دفاع از حقوق مشروع و قانونی فلسطینیها که مسئله کل جهان اسلام است، روی آورده اند که ارائه پیش نویس طرح پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی یکی از این راهکارها است.

داوود همچنین در ادامه کشورهایی را که رای ممتنع یا منفی به پیش نویس طرح پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی داده اند به شدت محکوم و تصریح کرد که این اقدام مانع تحقق صلح، امنیت و احقاق حقوق مشروع مردم فلسطین است.

وزیر اوقاف اردن درخصوص خطر تروریسم و داعش در منطقه گفت: داعش در واقع مجری طرح های دشمنان اسلام در منطقه است که وحدت و امنیت کشورهای عربی و اسلامی را هدف گرفته اند.

 وی تاکید کرد که داعش امروز بیش از هر زمان دیگری نزد مسلمانان منفور شده است.

داوود تصریح کرد داعش در حال خدشه دارکردن تصویر حقیقی اسلام در دنیا و از میان بردن وحدت میان مسلمانان است که مسمانان باید نسبت به تحرک این گروه هوشیار باشند.

...................................

گفتگو از فاطمه درخشان

کد N672632

وبگردی