آفتاب

پیشتازی اپوزیسیون یونان در آستانه انتخابات پارلمانی

پیشتازی اپوزیسیون یونان در آستانه انتخابات پارلمانی

تنها دو هفته مانده به انتخابات پارلمانی 25 ژانویه یونان، اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون موسوم به "سیریزا" از حزب محافظه‌کار حاکم دموکراسی نوین در نظرسنجی‌ها پیشی گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نظرسنجی روزنامه "ویما" یونان با همکاری موسسه تحقیقات "کاپا" نشان می‌دهد، حزب افراطی چپ گرای سیریزا 1 / 28 درصد از آراء را در مقابل 5 / 25 درصد رای دموکراسی نوین بدست آورد.

به‌رغم گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده بود، "الکسیس تسیپراس"، رهبر سیریزا به باقی ماندن در حوزه یورو در صورت پیروزی در انتخابات پنجم بهمن متعهد شده است اما با این حال وی تاکید کرد که با باقی ماندن در حوزه یورو با سیاست‌های ریاضت اقتصادی که در حال تخریب اروپاست، مبارزه خواهد کرد.

سیریزا در میان سایر احزاب یونان، جزو مخالفان دریافت وام بین‌المللی محسوب می‌شود. برخی از منتقدان نگرانند که با روی کار آمدن این حزب افراطی بازارهای مالی به خطر افتاده و آنها به خروج از بحران پنج ‌ساله این کشور اروپایی کمکی نکنند.

پارلمان یونان پس از آن منحل شد که احزاب نتوانستند بر سر انتخاب رئیس‌جمهوری آتی که پستی کاملا تشریفاتی است، به توافق برسند و سه بار رای‌گیری در پارلمان شکست خورد و همین امر به انتخابات زودهنگام انجامید. دوره ریاست جمهوری پنج ساله کارولوس پاپولیاس 85 ساله در ماه مارس به پایان می‌رسد. آخرین انتخابات در یونان که سال 2012 برگزار شد، با هفته‌ها بی‌ثباتی سیاسی همراه شد و برخی نگرانند که این روند بار دیگر میان حزب محافظه‌کار دموکراسی نوین و سیریزا تکرار شود.

انتهای پیام

کد N671778

وبگردی