آفتاب

رتبه نخست تربت حیدریه در تولید ابریشم کشور

رتبه نخست تربت حیدریه در تولید ابریشم کشور

مدیرعامل یک شرکت تعاونی روستایی تولیدکننده ابریشم گفت: تربت حیدریه مقام نخست تولید ابریشم را در کشور دارد.

ذبیح الله عابدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: ایران از جمله کشورهایی است که دارای ظرفیت بالقوه و توانمندی‌های فراوان در زمینه پرورش کرم ابریشم است، به طوریکه در قرن‌های پنجم و ششم میلادی ابریشم ایران دارای شهرت جهانی بوده و در دوره صفویه نیز عصر شکوفایی و رونق تجارت ابریشم را رقم زده است.

وی ادامه داد: اهمیت صنعت ابریشم از آن جهت است که می‌تواند با تامین مواد اولیه برخی از صنایع نساجی، پزشکی، نظامی و دامپروری موجبات کسب درآمد ارزی قابل توجه و اشتغالزایی به ویژه در مناطق روستایی را فراهم کند و علاوه بر آن کاشت درخت توت به عنوان تنها منبع غذایی کرم ابریشم تاثیر بسزایی در بهبود محیط زیست دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه بیان کرد: صنعت ابریشم جزو هنرها و حرفه های آبرومند است که همیشه سهم بسزایی در اقتصاد کشور داشته و وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با برنامه ریزی اصولی برای توسعه نوغانداری زمینه اشتغال مفید و موثر فراهم کند تا اهداف دولت برای حل مشکل بیکاری سریعتر محقق شود.

عابدیان تصریح کرد: درحال حاضر وضعیت صنعت ابریشم و صنایع تبدیلی آن در ایران متولی ندارد.

وی افزود: شهر بایگ یکی از بخش‌های تربت حیدریه است که در 20 کیلومتری شهرستان واقع شده است و شغل اصلی مردم منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی، ابریشم کشی است که با 1200 دستگاه ابریشم کشی در بایگ و روستاهای تابعه بیش از 70 درصد ابریشم کشور را تولید می‌کنند و از این لحاظ مقام نخست تولید ابریشم کشور را دارا هستند، از این جهت است که نام تربت حیدریه همچون نگینی در صنعت ابریشم می‌درخشد.

عابدیان بیان کرد: تبدیل پیله ابریشم درهر دستگاه پیله کشی، روزانه پنج کیلوگرم است و از این مقدار به طور متوسط تقریبا 2 کیلوگرم نخ ابریشم خام بدست می‌آید، بنابراین مقدار پیله مورد نیاز درهر روز جهت 1200 دستگاه ابریشم کشی بیش از 6 تن و میزان تولید ابریشم بیش از 4.2 تن است.

وی گفت: متوسط کار روزانه این دستگاه‌ها به دلیل همجواری با واحد مسکونی آنها 10 تا 12 ساعت با تولید 2 کیلوگر ابریشم است. دستگاه‌ها در گذشته به صورت دستی بوده و درحال حاضر موتورهای الکتریکی جایگزین آنها شده است. کارگران این دستگاه‌ها از همه اقشار به خصوص کودکان، زنان و بزرگسالان هستند. بر روی هر دستگاه به طور متوسط 2 نفر مشغول به کار هستند و در مجموع با 1200 دستگاه روزانه 2400 نفر به این حرفه اشتغال دارند. شرکت تعاونی تولید روستایی ابریشم کشان بایگ در سال 73 با تعداد 1082 نفر عضو با سرمایه یک میلیارد و 820 میلیون ریال در اداره ثبت تربت حیدریه به شماره 454 به ثبت رسیده است.

عابدیان، مهمترین مشکلات این شرکت تعاونی را کمبود 90 درصد مواد اولیه چرخداران ابریشم کش در طول سال، نبود متولی با مدیریت یکپارچه در صنعت ابریشم، مشکلات بهداشتی کارگاه‌های ابریشم کشی و دفع ناصحیح پساب کارگاه‌های ابریشم کشی در داخل شهر، ورود بی‌رویه ابریشم خارجی به ایران و نوسانات نرخ پیله و ابریشم در کشور در طول سالهای متوالی عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N671137

وبگردی