آفتاب

نگاهی دیگر به تظاهرات پاریس/ بانیان خشونت در صف مدعیان صلح

نگاهی دیگر به تظاهرات پاریس/ بانیان خشونت در صف مدعیان صلح

تظاهرات پاریس که به رژه سکوت معروف شد بعدازظهر دیروز با حضور مقامات بیش از 44 کشور جهان و مردم فرانسه برگزار شد اما نگاهی به صف اول حاضران در این تجمع نشانگر واقعیتی دیگر از حقیقت موجود در جهان است.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله دوم» پادشاه اردن، «احمد داوداوغلو» نخست وزیر ترکیه، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهور سابق فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله افرادی بودند که عصر دیروز بازو در بازوی یکدیگر به همراه فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در صف اول جمعیت شرکت کننده به نشانه اعتراض به خشونت های هفته گذشته پاریس در تظاهرات پاریس حضور داشتند. 

نگاهی به لیست کشورهایی که مقامات آنها در تظاهرات روز گذشته حضور داشتند نشان می دهد اغلب آنها از جمله کشورهایی هستند که در شدت گرفتن آتش جنگ در سوریه و شکل گیری گروه هایی همچون داعش و جبهه النصره، گروه های تروریستی که به مدد آنها 2014 خونین ترین سال خاورمیانه شد، نقش مستقیم داشته اند. 

از همان ابتدای آغاز بحران سوریه افراد دور اندیش به کشورهای غربی هشدار دادند که عملکرد آنها در برخورد با این بحران نتیجه عکس خواهد داشت. در آن زمان به کشورهای غربی و اعراب حاشیه خلیج فارس بارها هشدار داده شد که کمک آنها به گروه های شورشی و تشکیل گروه های جدید برای مبارزه علیه حکومت سوریه موجب گسترش خشونت و تروریسم ابتدا در منطقه و سپس در سراسر جهان خواهد شد. 

مروز خبرهای پافشاری بیش از حد انگلیس و فرانسه برای ارسال تجهیزات سنگین نظامی برای شورشیان سوری و سهل انگاری کشورهای غربی در انتقال افراطیون حاضر در آمریکا و اروپا به سوریه برای جنگ علیه اسد و همچنین چشم بستن بر سرازیر شدن پول های هنگفت از سوی کشورهای عربی به حساب شورشیان به خوبی نشان می دهد که نقش این کشورها در تشدید بحران سوریه و شکل گیری گروه های افراطی در آن و انتقال این ناآرامی ها به عراق غیر قابل انکار است. 

این کشورها از سال گذشته پی به اشتباه خود بردند و در جلسات آشکار و محرمانه نگرانی آنها از بازگشت افرادی که برای شرکت در جنگ به سوریه رفته بودند اعلام شد. این کشورها به خوبی می دانستند که افراد اعزام شده از کشورهای آنها به سوریه تحت چه آموزش هایی قرار گرفته اند زیرا مقرهای آموزشی این افراد در ترکیه و اردن بود و مربیانی از آمریکا و انگلیس و حتی اسرائیل در امر آموزش آنها شرکت داشتند. 

بدین ترتیب بود که کشورهای غربی نگرانی خود را از بازگشت این افراد به کشورهای خود اعلام کرده و برای جلوگیری از بازگشت آنها به آمریکا و اروپا لیستی بالغ بر نام پنج هزار تروریست را در اختیار ترکیه قرار دادند تا در صورت اقدام آنها برای بازگشت به غرب به هر نحو ممکن از این امر جلوگیری شود. 

در این میان حتی برخی کارشناسان با بدبینی تمام به اقدامات آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان با آن نگاه کرده و معتقدند هدف از تشکیل ائتلاف ضد داعش در سال گذشته کمک به مردم عراق و یا سوریه نبوده بلکه هدف اصلی تشکیل این گروه از بین بردن تروریست های غربی حاضر در سوریه و عراق و جلوگیری از بازگشت آنها به غرب بوده است. 

آری اکنون زمان پس دادن تقاص است. کشورهایی که امر انتقال تروریست ها به سوریه را تسهیل کرده و در سال های گذشته چشم خود را بر این ماجرا بسته بودند اکنون گرفتار پدیده برگشت این افراد به کشورهای خود هستند امری که نتیجه آن وقوع اقدامات تروریستی در انگلیس، فرانسه، آمریکا، ترکیه و کانادا است. در این میان روز گذشته اعلام شد اسنادی در رابطه با تصمیم داعش برای انجام حملات تروریستی در ایتالیا، انگلیس و المان بدست آمده است.

مرور اخبار فرانسه دریک ماه اخیر نشان می دهد که دست کم پنج حمله توسط این افراد علیه نیروهای پلیس و مردم عادی شکل گرفته که آخرین مورد آن حوادث هفته گذشته بوده است. 

بدین ترتیب مشخص می شود هدف از برگزاری تظاهرات دیروز و حضور گسترده رهبران و مقامات ارشد کشورهای مختلف در آن محکوم کردن اقدامات تروریستی و یا خشونت نبوده(حداقل برای برخی از آنها) چون این خشونت ها برای تامین منافع آنها بوجود آمده است. هدف اصلی این افراد از حضور در تظاهرات روز گذشته آن بود که با توجه به شکل گیری موج گسترده ضد خشونت در غرب در ماه های اخیر این مقامات با حضور در تظاهرات پاریس به نوعی خود را همراه با مردم نشان داده و سرپوشی بر اتهامات مطرح علیه خود بگذارند. 

----------------------------

گزارش از عبدالحمید بیاتی

کد N670993

وبگردی