آفتاب

تبادل بیش از 900 زندانی میان کی‌یف و جمهوری خودخوانده دونتسک

تبادل بیش از 900 زندانی میان کی‌یف و جمهوری خودخوانده دونتسک

جمهوری خودخوانده دونتسک و دولت کی‌یف بیش از 900 زندانی را مبادله کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، داریا موروزوا، کمیسیونر حقوق بشر به آژانس خبری دونتسک گفت: از زمان آغاز درگیری‌ها در دونباس 9 مورد تبادل اسرا و زندانیان میان جمهوری خودخوانده دونتسک و دولت کی‌یف صورت گرفته و بیش از 400 زندانی از جانب دولت اوکراین آزاد شدند. از جانب منطقه دونتسک هم 500 تن آزاد شدند.

وی افزود: نیروهای اوکراینی بیشتر غیرنظامیان را مبادله کردند در حالیکه جمهوری خودخوانده دونتسک نیروهای پلیس و ارتش را به اوکراین تحویل داده است. غیرنظامیان شامل زنان جزو نیروهای مسلح نیستند. آن‌ها را در منازلشان دستگیر کردند.

زندانیانی که از جانب دولت اوکراین آزاد شدند اعلام کردند که به شدت مورد سوء استفاده و شکنجه و توهین قرار گرفتند.

گفته می‌شود که غیرنظامیان در زندان‌های اوکراین مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و نگهبانان گارد ملی از شوک برقی برای شکنجه بازداشتی‌ها استفاده کردند.

این مقام مسئول حقوق بشر جمهوری خودخوانده دونتسک همچنین اعلام کرد، افرادی هم تنها چهار روز در بازداشت بودند مورد شکنجه قرار گرفتند و آثاری از سوختگی روی پوست، آسیب کلیه و گیجی بر روی آن‌ها دیده می‌شود.

اواخر دسامبر گذشته میلادی، مذاکره کننده ارشد دونتسک در مذاکرات مینسک گفته بود که مقام‌های این جمهوری خودخوانده از سازمان امنیت و همکاری اروپا وکمیته جهانی صلیب سرخ خواسته‌اند تا تحقیقاتی را درباره سوء استفاده‌ها علیه زندانیان در زندان‌های اوکراین انجام دهند.

این مقام مسئول حقوق بشر جمهوری خودخوانده دونتسک افزود: از آغاز درگیری‌های مسلحانه در دونباس، 2251 تن از جمله 35 کودک زیر 18 سال کشته شدند. همچنین بیش از 7200 مورد از زیرساخت‌های این منطقه نیز نابود شدند.

انتهای پیام

کد N670972

وبگردی