آفتاب
ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

گسترش موج تروریسم از فرانسه به اروپا و آمریکا دور از ذهن نیست

گسترش موج تروریسم از فرانسه به اروپا و آمریکا دور از ذهن نیست

یكی از علل گرایش به سمت گروه‌های افراطی، رشد تبعیض در قبال مسلمانان با دیگر ادیان در فرانسه بوده است از همین رو این افراد فرانسه را محیط مناسب‌تری برای شروع فعالیت‌های تروریستی خود حس كرده‌اند كه در نهایت به بروز این حوادث منجر شد.

«پیروز ایزدی» كارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در فرانسه گفت که این اقدام‌ها توسط افراط‌گرایان برای بدنام کردن مسلمانان صورت می‌گیرد.

ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت که اگر به وضعیت فرانسه نگاه كنیم، شش میلیون جمعیت مسلمان را در این كشور خواهیم دید، طبیعی است كه در كشوری در قلب اروپا برای بدنام كردن اسلام و مسلمانان اینگونه حركت‌ها توسط گروه‌های افراطی رخ دهد.

وی ادامه داد که افرادی كه تحت تاثیر جاذبه گروه‌های افراطی و به زعم خودشان برای جهاد به سوریه رفته بودند، پس از بازگشت به كشورهای خود این مسائل را به وجود آوردند به طوری كه یكی از علل گرایش به سمت گروه‌های افراطی، رشد تبعیض در قبال مسلمانان با دیگر ادیان در فرانسه بوده است از همین رو این افراد فرانسه را محیط مناسب‌تری برای شروع فعالیت‌های تروریستی خود حس كرده‌اند كه در نهایت به بروز این حوادث منجر شد.

وی درباره اینكه چرا هدف تروریست‌ها هفته‌نامه «شارلی ابدو» بوده است، گفت: این هفته‌نامه تصاویری در سال‌های گذشته تصاویری در توهین به مقدسات منتشر کرده و همین موضوع دلیلی را برای حملات تروریستی علیه آن فراهم كرده بود اما باید وجود شبكه‌های اجتماعی را هم عامل موثر دیگری در به سرانجام رسیدن مقصود تروریستی این گروهك‌ها دانست به طوری‌كه این شبكه‌ها به كمك آنها آمدند و تروریست‌ها توانستند تمامی هماهنگی‌های خود را از این طریق صورت دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به حضور تروریست‌ها در عراق و سوریه تصریح كرد: اكثریت این افراد كه در فرانسه یا كشته یا دستگیر شدند، آموزش‌ها و مهارت‌های زیادی در عراق و در میان تروریست‌ها كسب كردند و همین مهارت‌ها موجب شده است تا موجی از تروریسم به راه بیفتد و زمانی كه این موج به راه بیفتد، كنترل آن سخت خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به راه افتادن موج جدیدی از تروریسم در اروپا گفت: زمانی كه از گوشه و كنار اروپا افرادی برای پیوستن به گروه‌های تروریستی مانند داعش و غیره عازم عراق و سوریه شدند، اینترپل به طور رسمی هشداری درباره بازگشت آنها به كشورهایشان منتشر كرده و تاکید کرد كه اگر این اشخاص به كشورهای خود بازگردند، همانند بمب ساعتی عمل خواهند كرد اما آن زمان كسی به این حرف‌ها توجه زیادی نكرد لذا این‌كه موج تروریسم در اروپا از فرانسه شروع شود و به دیگر كشورها سرایت كند، دور نیست و باید منتظر گسترش این پدیده شوم در نقاط دیگر اروپا و حتی آمریكا باشیم.

کد N670954

وبگردی