آفتاب

تردید تحلیلگران اتمی درباره گزارش اشپیگل در مورد "نیروگاه مخفی سوریه"

تردید تحلیلگران اتمی درباره گزارش اشپیگل در مورد "نیروگاه مخفی سوریه"

برخی از کارشناسان تسلیحات هسته‌ای با زیر سوال بردن گزارش مجله اشپیگل درباره تلاش‌های مخفیانه دولت سوریه برای ساخت نیروگاه اتمی، می‌گویند: این گزارش گیج‌کننده است و تاکنون مساله خاصی مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مجله اشپیگل آلمان به نقل از منابع اطلاعاتی نامشخص مدعی شده بود که دولت سوریه در حال ساخت یک نیروگاه مخفی اتمی زیرزمینی است.

در گزارش اشپیگل آمده است: این نیروگاه در یک منطقه کوهستانی غیرقابل دسترس در غرب سوریه و در دو کیلومتری مرز لبنان قرار دارد. این نیروگاه در اعماق زمین نزدیک منطقه قصیر است و به آب و برق دسترسی دارد.

اسناد جامع، تصاویر ماهواره‌ای و مکالمات رهگیری شده‌ای که اشپیگل به آنها اشاره کرده، توسط منابع امنیتی مطرح شده که خواستند هویتشان فاش نشود.

اشپیگل نوشت: کارشناسان غربی گمان می‌کنند که بر اساس اسناد به دست آمده یک راکتور یا یک نیروگاه غنی سازی می‌تواند در همان پروژه‌ای که با کد "زم زم" رمزگذاری شده، اجرایی شده باشد.

به نوشته کریستین ساینس مانیتور، این در حالی است که دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل گفت: مطلب خبری اشپیگل گیج‌کننده است و تاکنون هیچ موردی از فعالیت‌های اتمی مشکوک دیده نشده است.

به گفته این مقام که مسوول تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از سایت‌های هسته‌ای مشکوک در خاورمیانه است، مکان ذکر شده در گزارش اشپیگل سه سال است که در تصاویر گوگل ارث دیده می‌شود و تاکنون فعالیت خاصی از این منطقه گزارش نشده است.

در همین حال ماهنامه‌ای انگلیسی جین اینتلیجنس ریوو در گزارش خود آورده است که مکان مذکور احتمالا سکوی پرتاب موشک‌های اسکاد است. برخی دیگر از تحلیگران بر این باورند که منطقه مورد اشاره تاسیساتی مربوط به دکل‌های ارتباطی است.

انتهای پیام

کد N670905

وبگردی