آفتاب
صادق خرازی در گفتگویی مطرح کرد:

حزب مشارکت یک واگرایی ایجاد کرد/ جنبش اجتماعی کف خیابان را قبول ندارم

حزب مشارکت یک واگرایی ایجاد کرد/ جنبش اجتماعی کف خیابان را قبول ندارم

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: با هرکسی از اعضای ندا که صحبت می‌کنم، می‌پرسم که اگر حزب مشارکت دوباره فعال شود آیا شما حاضرید بازگردید به مشارکت؟ می‌گویند نه.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سیدمحمد صادق خرازی» رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفتگویی با روزنامه شرق به سوالاتی در خصوص حزب متبوعش پاسخ داد و حزب ندای ایرانیان را در چارچوب تفکر اصلاح طلبی نعریف کرد و همچنین به نقد عملکرد اصلاح‌طلبان در سال 88 پرداخت و به نوعی میان «جنبش سبز» و جریان و شخصیت های اصلاحات مرزبندی کرد و گفت:«شما اگر الان شما سراغ آقای‌ خاتمی بروید ایشان مسیرش ادامه مسیر حیات و استمرار و ثبات جریان اصلاح‌طلبی است نه حرکت جنبش سبز». 

وی در ابتدای این مصاحبه با اشاره به واقعیت و تعریفی از حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: ندا واقعیتی است که به ادبیات سیاسی امروز ایران اضافه شده و برخاسته از عقلانیت و تفکر جمعی از جوانانی است که در منظومه تفکر اصلاح‌طلبی کشور تعریف می‌شود.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه معتقدم «ندا» هم برخاسته از نسل دوم اصلاح‌طلبی است و هم جریان جدید اصلاح‌طلبی تاکید کرد: البته جریان جدید اصلاح‌طلبی به این معنی نیست که اصلاح‌طلبی قدیم را قبول نداشته باشد. همچنین معنی نسل دوم اصلاح‌طلبان این هم نیست که به نسل اول بگویند دیگر اینها کارآیی ندارند و کارآمد نیستند؛ این تعبیر اشتباهی است. این بدترین برداشت و تحلیل و قرائتی است که از نگاه ملی به همین واژه نسل‌دوم اصلاح‌طلبی شده است. 

خرازی با تاکید بر اینکه خط‌‌‌بندی‌ها و مرزبندی‌ها بعد از سال٨٨ بیشتر شد گفت: از سال ٨٤ مرزبندی‌های سیاسی و فکری در بین اصلاح‌طلبان موضوعیت جدی و بیشتری پیدا کرد، خصوصا جبهه‌بندی‌ای که در سال٨٤ شد و شکست اصلاح‌طلبی را به معنی واقعی در سه‌صحنه انتخابات شوراها و مجلس و ریاست جمهوری به‌صورت پی‌درپی بهمراه آورد.

وی خاطر نشان کرد: در سال ٨٢ تا ٨٤ جریان‌های اصلاح‌طلبی تعریف شدند. یک‌جریان بالاخره جریاناتی، تند بودند؛ جریاناتی که مسایل را سفید و سیاه می‌دیدند و یک‌سری جریاناتی بودند که مسایل را اجتماعی و فرهنگی می‌دیدند.

خرازی به برخی تشکل های سیاسی اصلاح طلب اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال «مجمع روحانیون مبارز» دگردیسی داشت؛ آقای کروبی از آن خارج شد و شکل دیگری یافت. «مشارکت» هم دچار فرازوفرود شد. 

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا یارگیری شما در حزب ندا بیشتر از اعضای سابق حزب مشارکت بوده است یا خیر؟ گفت: اکثریت مشارکتی نیستند. چندنفر از اعضای مشارکت که از گذشته با مشارکت زاویه و نگاه دیگری داشتند با ما همکاری فکری دارند. 

وی همچنین نقطه‌ عطف تحول سیاسی در تاریخ معاصر اصلاح‌طلبی را سال 88 و اتفاقات آن دانست و افزود: در آن سال ادبیاتی وارد هنجارها و رفتارهای اصلاح‌طلبی شد که خودش به‌معنای واقعی دارای حاشیه بود. یعنی حواشی این ادبیات و برخی دیدگاه‌ها باعث شده که درون اصلاح‌طلبی ایران پدیده‌هایی ایجاد شود که فراتر از اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود.

خرازی گفت: نمی‌دانم هدف این بود که به جنبش سبز برسیم یا اصلاح‌طلبی خود را جلو ببریم؟ یا مسیرمان مسیر جنبش سبز است یا اصلاح‌طلبی؟ وقتی می‌گوییم اصلاح‌طلبی، یعنی از درون یا بیرون؟ وقتی می‌گوییم جنبش سبز یعنی وابسته به عناصری بیرون یا درون حاکمیت و کشور؟ اینها اختلافات جدی و ماهوی است که به‌صورت یک‌حقیقت در ذهن کنشگران اصلی اصلاح‌طلبان وجود دارد.

وی افزود: اگر الان شما سراغ آقای‌خاتمی بروید تصور من این است که ایشان مسیرش ادامه مسیر حیات و استمرار و ثبات جریان اصلاح‌طلبی است؛ حرکت ایشان، حرکت جنبش سبز نبوده است. 

خرازی با بیان اینکه حزب ندای ایرانیان فکر می‌کند که باید حرکت مسیر اصلاح‌طلبی ایران را دنبال کند گفت: اصلاح‌طلبی یک‌واقعیت جامعه ایران است جامعه ایران خشونت‌طلب نیست. جنبش اجتماعی فقط در کف خیابان تعریف نمی‌شود. برخی فشارهای اجتماعی قانونمند در جامعه وجود دارد. همه - حتی کارمندان دولت - می‌توانند یک‌میتینگ قانونی برگزار کنند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان به اقدامات و  رفتارهای احمدی نژاد دز سال 88 اشاره کرد و گفت: کارهایی که آقای‌احمدی‌نژاد در مناظره‌ها و بعد از انتخابات انجام داد، خلاف بود. من خبر دارم خیلی از این کارها از آنجایی که باید محکوم شد. برخورد شد. منتها برخورد با فردی در جایگاه رییس‌جمهور با برخورد با یک فرد عادی فرق دارد. نمی‌خواهم وارد جزییات شوم و در مورد ماهیت این برخوردها صحبت کنم چون اجازه‌اش را ندارم. ولی معتقدم که با او خیلی برخورد شد. هیچ رییس‌جمهوری به اندازه احمدی‌نژاد تذکر نگرفت.

این فعال اصلاح طلب به عملکرد حزب مشارکت و تاثیر اقدامات آنها در ایجاد واگرایی در اصلاحات اشاره کرد و گفت: کنش‌ها و واکنش‌های مشارکت یک واگرایی ایجاد کرده است که من دوباره می‌گویم که اصلا برای قضاوت درباره آن صالح نیستم و درباره دلایلش هم نمی‌توانم اظهار‌نظر کنم.

وی افزود: با هرکسی از اعضای ندا که صحبت می‌کنم، می‌پرسم که اگر مشارکت دوباره فعال شود آیا شما حاضرید بعدا بازگردید به مشارکت؟ می‌گویند نه. 

خرازی با بیان اینکه ما حرفمان این است که اصلاح‌طلبان متعلق به انقلاب هستند و هیچ‌گروهی نسبتش به انقلاب و امام(ره) و حتی اندیشه‌های رهبری، نزدیک‌تر از قاطبه اصلاح‌طلبان به آن نیست تصریح کرد: کنشگران سیاسی از اشتباهات اصلاح‌طلبان سوءاستفاده کردند و ناخواسته آن را مقابل نظام قرار دادند. 

این فعال اصلاح طلب همچنین به ادعای تقلب در سال 88 اشاره کرد و با تحلیل برخی نظرسنجی ها در همان ایام گفت: پنج روز قبل از انتخابات من یک‌نظرسنجی دیدم. ٦٠درصد احمدی‌نژاد بود ٤٠درصد موسوی. یک نظر‌سنجی دیگر، موسوی را ٤٢ و احمدی‌نژاد را ٥٨ درصد اعلام کرد. خودم به ٤٠ تا ٥٠ روستا و شهر رفتم و معتقدم تخلف شد اما تقلب ١٠ تا ١٢میلیونی نه.

خرازی ادامه داد: قلب من نمی‌تواند قبول کند که احمدی‌نژاد در این کشور ٢٤میلیون‌رای آورده باشد، اما عقلم چیز دیگری می‌گوید. متاسفانه برخی دوستان فقط تهران،  اصفهان و شهرهای بزرگ را دیدند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با تاکید بر اینکه من معتقدم اگر در سال٨٨ همه اصلاح‌طلبان مسیر آقای خاتمی را دنبال می‌کردند، جواب می‌گرفتند اظهار داشت: تمام مشکل این بود که در سال٨٨ خاتمی را حذف کردند و دوفاکتو عمل کردند. نگذاشتند که موقع انتخابات نامزد شود و بعد هم به شکل دیگری حذفش کردند. آقای خاتمی یک‌بار نگفت که انتخابات را باید باطل کرد. ایشان دوست داشت با ادبیات دیگری مواجهه انجام شود.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به شرکت خاتمی در انتخابات مجلس نهم و با بیان اینکه من خودم یکی از کسانی بودم که نقش پررنگی در رای‌دادن آقای خاتمی داشتم و ایشان را تشویق کردم که در انتخابات مجلس نهم شرکت کند گفت: بعد از آن بود که اهانت‌های زیادی به من شد. خیلی‌ها می‌گفتند که آقای خاتمی پایان یافته ولی ایشان با رایی که در انتخابات سال١٣٩٠ دادند، سند حیات اصلاح‌طلبی را تثبیت کردند. 

خرازی همچنین در ادامه تاکید کرد: اگر با حاکمیت بجنگی با تو تند می‌شود، مدارا کنی با تو مدارا می‌کند.

به گفته خرازی نظام و حاکمیت به اصولگرایی واصلاح‌طلبی با یک چشم نگاه می‌کند ولی اصلاح‌طلبان حاکمیت‌گریزی می‌کردند اما نباید این‌کار را بکنند و امروز ندا آمده بگوید ما به این نتیجه رسیدیم که در بستر جامعه امروز، کنشگران و بازیگران صحنه سیاسی هستیم.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان به مساله حصرا آقایان موسوی و کروبی اشاره کرد و گفت: دوستان در حصر و حاکمیت در دوفرکانس متفاوت سخن می‌گویند، اگر کسی بتواند این فرکانس‌ها را به هم نزدیک کند رفع‌حصر، شدنی است. 

وی در همین رابطه گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم نظام حقی تضییع کرده، حالا طرف مقابل باید گذشت کند. نظام هم می‌گوید که ٤٠میلیون‌نفر در انتخابات شرکت کردند و شما آمدید در انظار عمومی این چهره را خراب کردید و اختلاف داخلی را به دعوای خیابانی تبدیل کردید.

خرازی ادامه داد: اگر بخواهیم میانجیگری کنیم باید حرف دوطرف را شنید. بازی در عرصه میانجیگری با ادعای سیاسی فرق دار. 

وی به اعتقاد رهبری به اصلاحات اشاره کرد و با بیان اینکه رهبری در سال٧٦ گفتند که مردم در دوم خرداد حماسه آفریدند گفت: اما برخی کار را در هشت‌سال ریاست‌جمهوری آقای‌خاتمی به جایی رساندند که پس از آن کسی جرات نمی‌کرد در این مملکت اسم دوم‌خرداد را بیاورد. همان کسانی که آقای هاشمی را ترور شخصیت کردند الان مدعی ایشان هستند. عالیجناب سرخ‌پوش را چه کسی نوشت؟ برخی از اینها خاتمی را هم قبول ندارند. مگر سال آخر ریاست‌جمهوری آقای‌خاتمی ندیدید در دانشگاه با ایشان چه کردند؟ 

خرازی در پاسخ به این سوال خبرنگار که وجهه بارز ندا نقد اصلاح‌طلبی شده است.  گفت: نه؛ اینطور نیست. اگر کسی مخالف نقد اصلاحات باشد بزرگ‌ترین انحراف را انجام می‌دهد. مگر می‌شود کسی بگوید که ما انحراف نداشتیم و نداریم، ولی نمی‌توانیم اصلاحات را تخطئه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بلایی که سر اصلاحات آمد کم نبود. خیلی از بلاهایی که سر اصلاحات آمده تقصیر جناح مقابل بود. حاکمیت نمی‌خواهد با اصلاحات مقابله کند چون وجود جریان اصلاح‌طلبی را به‌نفع نظام می‌داند. هیچ‌کسی نمی‌تواند موقعیت اصلاح‌طلبان را نادیده بگیرد. 

خرازی همچنین در ادامه با رد پدرخواندگی برای اعضای حزب ندای ایرانیان گفت: من موقعیت خاص و ویژه سیاسی- اجتماعی داشتم و بچه‌ها(اعضای ندا) به این احترام می‌گذارند. اما نه بچه‌ها و نه ساختار ندا قبول ندارد که من «پدرخوانده» باشم.

 

کد N670654

وبگردی