آفتاب

تقویت روابط حماس با تهران خواسته رهبران این جنبش از مشعل

تقویت روابط حماس با تهران خواسته رهبران این جنبش از مشعل

یکی از رهبران جنبش حماس از خالد مشعل خواست تا با سفر به تهران به تقویت روابط این جنبش یا ایران بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد یوسف در یادداشتی در خبرگزاری معا با اشاره به روابط ایران و حماس و مساله فلسطین نوشت: ایران از بهترین متحدان ما در منطقه بوده و هست. این کشور در ارائه حمایت‌ها و پشتیبانی از مقاومت فلسطین بیشترین و جدی‌ترین توجه‌ها را داشته است. البته ما با این کشور در مساله سوریه و چه بسا برخی مسائل دیگر منطقه‌ای اختلاف نظرهایی داریم اما در هر حال ما خواهان روابط بین دو طرف هستیم.

این عضو جنبش حماس افزود: همواره پیام‌هایی وجود دارد که حاکی از آمادگی تهران برای ارائه حمایت‌ها و پاسخگویی به کلیه نیازهای مقاومت فلسطین است. قبل از بحرانی شدن اوضاع در سوریه در سال 2011 ایران و لبنان محل تبادل نظرها و مشورت با رهبران سیاسی (جنبش حماس) بودند. همچنین (این کشورها) عرصه‌ای باز برای آموزش و کسب تجربیات نظامی و امنیتی به شمار می‌رفتند و این احساس وجود نداشت که تمایل صادقانه‌ای برای توسعه توان و تثبیت مواضع در قبال مساله فلسطین وجود نداشته باشد. مقامات ایران و حزب‌الله لبنان مواضع ما در قبال آنچه در سوریه در جریان بود و مسائل مربوط به پیچیدگی‌های حضور دفاتر جنبش حماس در سوریه را درک می‌کردند و می‌دانستند که ترک سوریه برای رهبران این جنبش چه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت از این رو در راستای اصلاح روابط و ارائه راهکارهایی که بتواند راه را برای ایجاد وحدت در مواضع و دیدگاه‌ها در قبال دشمن تاریخی امت و ادامه حضور مقاومت باز کند، تلاش‌هایی شد.

وی در ادامه آورده است: این امانت تاریخی (فلسطین) ایران را بر آن داشت تا حمایت‌های بی‌شماری از حماس و مقاومت داشته باشد و البته کمک‌های آن در چارچوب منت‌ گذاشتن و اذیت کردن نیست بلکه آن را امری واجب و نوعی احساس مسئولیت در قبال امانت تاریخی در مساله محوری امت اسلامی می‌داند.

این عضو جنبش حماس افزود: در حالیکه برخی کشورها جنبش حماس را به تندروی و انجام اقدامات تروریستی متهم می‌کنند که البته برخی کشورهای عربی منطقه هم در این اتهام‌زنی‌ها سهیم هستند ما از رهبری خود در خارج از غزه و به ویژه خالد مشعل انتظار داریم که به ایران سفر کند تا به ملت ما در داخل غزه این اطمینان را بدهد که سوء تفاهمات موجود بین ما و متحدان‌مان را از بین خواهد برد و بر روابط استراتژیک با تهران تاکید خواهد کرد.

احمد یوسف بیان کرد: ما، ایران و حزب‌الله در یک کشتی هستیم. اینها جرات نشان دادن این روابط را دارند و اینکه آن را به عنوان مهم‌ترین مساله از مسائل امت اسلام در یک چارچوب دینی، اخلاقی و سیاسی قرار دهند برای ملتی که اشغالگران اسرائیلی سرزمینش را غصب کرده‌اند و به مقدساتش تجاوز نمودند. از این رو بر همگان واجب است به فلسطینی‌ها در بازگرداندن حق‌ و آزادی سرزمین‌شان کمک کنند.

این عضو جنبش حماس گفت: ایران همواره با افتخار گفته است که از مقاومت فلسطین حمایت می‌کند و آن را امری واجب و حقی می‌داند که مسئولیت در قبال مردم مظلوم بر گردنش نهاده است از این رو این کشور گاها بر سایر کشورهای عربی و اسلامی در حمایت از مساله فلسطین و مقاومت پیشی گرفته و این با وجود تحریم‌هایی است که جهان علیه ایران اعمال کرده و می‌بینیم که این کشور بخلی در بخششش ندارد و هیچگاه در آمادگی‌اش برای گرفتن دست مقاومت تردید نکرده است.

وی تصریح کرد: ما خواهان دیدن صحنه‌هایی از روابط برادرانه و مستحکم با ایران و حزب‌الله هستیم و تنها کسی که می‌تواند این صحنه‌ها را ایجاد کند خالد مشعل است که می‌تواند با سفر به تهران این صحنه‌ها را ایجاد کند. سفری که با هدف از بین بردن تردیدها و پاسخگویی به آنهایی می‌تواند باشد که سعی می‌کنند این طور القا کنند که جنبش حماس و رهبران آن با مشکل مواجه شده‌اند.

این عضو جنبش حماس ادامه داد: در رسانه‌ها کسانی هستند که امروز تلاش می‌کنند اینطور اعلام کنند که روزهای خالد مشعل در قطر به سر آمده و او به دنبال یافتن محلی جدید برای خود است و استانبول می‌تواند ایستگاه (اقامتی) دیگر وی باشد. طبیعتا این اخبار رسانه‌ها خالی از بغض و کینه و تلاش‌هایی ناامیدانه برای نادیده گرفتن مواضع قطر نیست. قطر به واسطه مواضع شیخ تمیم امیر این کشور نمی‌تواند فلسطینی‌ها را نادیده بگیرد و اجازه دهد رسانه‌ها با شایعه پراکنی‌های خود به آن لطمه بزنند.

وی در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: بله، جنبش حماس چه بسا با شرایط دشوار سیاسی و مالی مواجه است به ویژه بعد از شکست جنبش‌های عربی و کاهش روابط با مصر و برخی کشورهای حوزه خلیج‌(فارس). این جنبش از تحریم‌هایی که بر نوار غزه اعمال شده، ادامه اختلافاتش با محمود عباس و هم‌چنین ادامه سلسله سیاست‌های کینه‌توزانه‌ نتانیاهو رنج می برد و از سویی اسرائیل هم به واسطه کلیه متحدانش در آمریکا و اروپا تمام تلاشش را به کار می‌برد تا هیبت حماس را از بین ببرد و در این راه از ایجاد شکاف در داخل ملت فلسطین و به شکست کشاندن دولت توافق ملی استفاده می‌کند.

این عضو جنبش حماس گفت: با وجود همه این نشانه‌ها که حاکی از یاس و شکست است جنبش حماس همچنان خوب بوده و توانسته نسبتا در استفاده از تجربیات و رویارویی مسلحانه با اشغالگران موفق باشد. این جنبش امروز در تعاملش با سایر گروه‌های ملی و اسلامی قدرتمندتر و حکیمانه‌تر رفتار می‌کند اما آنچه که امروز از آن انتظار می‌رود این است که مواضع مثبت‌تر و همکاری بیشتری با ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای اصلی در منطقه داشته باشد تا بتواند دیدگاه‌ها و امیدهای ملت فلسطین را تقویت کند و بگوید که متحدان ما در منطقه دارای قدرت و اقتدارند. اینجا در کنار ایران دو دولت ترکیه و قطر و دیگر کشورهای عربی در شمال آفریقا، سودان، یمن و لبنان هم هستند.

وی در بخش دیگری از این یادداشت از کشورهای حامی مساله فلسطین از جمله ایران تشکر کرد و افزود: ما از برادران‌مان در ایران به خاطر حمایت‌های مالی و نظامی‌شان از مقاومت هزاران بار تشکر می‌کنیم و به برادر‌مان خالد مشعل می‌گوییم که می‌خواهیم قبل از آنکه دیر شود تو را در تهران ببینیم تا بر تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید شود. همچنین به برادرمان ابو الولید‌ (مشعل) می‌گوییم ما همواره منتظر تو هستیم تا تو را در سرزمین آزاد فلسطین، در نوار غزه و در سرزمین بزرگی و عزت که ایستگاه بعدی بازگشت تو به وطن است و دیگر از آنجا به جای دیگری نخواهی رفت، ببینیم.

انتهای پیام

کد N670069

وبگردی