آفتاب
ظریف در جمع خبرنگاران: /مشروح/

حوادث پاریس را صریحا محکوم می‌کنیم/ ساخت نیروگاه زیر زمینی و بمب هسته‌ای ادعایی مضحک است

حوادث پاریس را صریحا محکوم می‌کنیم/ ساخت نیروگاه زیر زمینی و بمب هسته‌ای ادعایی مضحک است

نه در ایران و نه در هیچ کجای دیگری موافق ساخت بمب هسته‌ای نیستیم و معتقدیم که باید کلیه سلاح‌های هسته‌ای برچیده شود وطبق فتوای مقام معظم رهبری هیچ‌گاه به دنبال نبوده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ فقط در موضوع هسته‌ای است٬ تاکید کرد: حضور من در ژنو در خصوص مذاکرات هسته‌ای فقط یک‌روزه است اما حضورم در اروپا بستگی به سایر برنامه‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه قبرس که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: روابط ایران و قبرس، روابط دیرینه‌ای است و ما از آغاز استقلال جمهوری قبرس دارای روابط سیاسی و دیپلماتیک بوده‌ایم و همواره این روابط چه آن زمان که قبرس عضو کشورهای غیر متعهد و چه آن زمان که عضو اتحادیه اروپا است٬ ادامه داشته است.

وی ادامه داد: روابط دو جانبه ایران و قبرس در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره ادامه داشته که البته این روابط در زمینه‌های مختلف قابل گسترش است ما در این دیدار درباره نحوه روابط در زمینه‌های مختلف چه از طریق توسعه روابط از سوی بخش خصوصی و چه قراردادهای دو کشور در زمینه‌های دانشگاهی، ‌فرهنگی، ‌علمی وفنی بحث کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همکاری‌های ایران و قبرس در خصوص امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم و افراط به ویژه در دو کشور سوریه و لبنان مورد بحث قرار گرفت٬ یادآور شد: قبرس به این دو کشور نزدیک است و می‌تواند نقش مفیدی برای یافتن راه حل عمده در این‌باره پیدا کند.

ظریف افزود: قبرس از جمله کشورهای ناحیه مدیترانه و عضو فعال اتحادیه اروپا است که می‌تواند نقش مثبتی در جهت مبارزه با افراط و ترور و خشونت داشته باشد.

وی با اشاره به حادثه تروریستی پاریس٬ تاکید کرد: تحولات روزهای گذشته نشان‌دهنده مبارزه جمعی با افراط و خشونت است. ما صریحا اتفاقاتی که در پاریس افتاد را محکوم کردیم چرا که با اسلام و اسلام‌خواهی ارتباطی ندارد و اثری جز آسیب‌زدن به وجهه اسلام نخواهد داشت و این حرکت نشان داد که مبارزه با تروریسم و افراط نیازمند حرکت‌های همه جابنه و مشترک است لذا انتظار داریم که برخی کشور‌ها سیاست‌های دوگانه‌شان را در این‌باره متوقف کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان د پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعای هفته نامه اشپیگل مبنی بر اینکه ایران در صدد ساخت بمب هسته‌ای و ساخت نیروگاه زیر زمینی است٬ خاطر نشان کرد: ادعای این مجله یکی از تلاش‌هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین‌المللی ایجاد شده است و تصور محافلی است که زندگی‌شان در خشونت و هراس تضمین می‌شود بنابراین برخی اوقات ادعاهای مضحکی مطرح می‌کنند که این ادعا نیز یکی از‌‌ همان ادعا‌ها است تا زمینه نادرستی در ادامه سیاست‌های غلط‌شان را در باره سوریه و فعالیت‌های هسته‌ای‌مان ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: ما نه در ایران و نه در هیچ کجای دیگری موافق ساخت بمب هسته‌ای نیستیم و معتقدیم که باید کلیه سلاح‌های هسته‌ای برچیده شود وطبق فتوای مقام معظم رهبری هیچ‌گاه به دنبال نبوده‌ایم.

محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه قبرس که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد٬ در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص دیدارش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روز چهارشنبه٬ گفت: در روزهای آینده، معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران می‌آیند٬ بنده نیز با ایشان ملاقات خواهم داشت و در خصوص مذاکرات هسته‌ای و نقشی که ما از دوستان روس انتظار داریم ایفا کنند، ‌گفتگو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین ما مذاکرات خوبی با دوستان چینی داشته‌ایم که در آینده وزیر امور خارجه چین نیز به تهران خواهند آمد٬ همچنین معاون وزیر خارجه چین هفته‌های پیش به تهران آمد و گفتگو‌هایی در این خصوص صورت گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: با سایر اعضای ۱+۵ که دارای روابط سیاسی هستند٬ روابط خوبی چه در تهران و چه در پایتخت‌های آن‌ها داشته‌ایم. در ژنو نیز با سایر اعضای ۱+۵ دیدارهایی خواهیم داشت٬ مشکلی که در رابطه با آمریکا هست این است که به دلیل آنکه ما با آمریکا رابطه سیاسی نداریم٬ مذاکره ما با آن‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای محدود به حاشیه مذاکرات هسته‌ای می‌شود که این مسئله شاید رنگ بیشتری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه مذاکرات ایران و آمریکا محدود به مسئله هسته‌ای است٬ یادآور شد: روز چهارشنبه با جان کری در ژنو دیداری خواهیم داشت که در رابطه با موضوعات در محور مذاکرات هسته‌ای در دستور کار است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مذاکرات ما با آمریکا استثنائی است و استثنائی هم می‌ماند و محدود به هسته‌ای است و باید دید چقدر موثر است. میزان مفید بودن آن را تحت بررسی داریم و مذاکرات ما در این راستا است.

وی در باره میزان حضورش در ژنو بیان کرد: حضورم فقط در این مذاکرات یک روزه است و مذاکرات در سطح معاونین است و اینکه چقدر در اروپا باشم بستگی به برنامه‌ام در اروپا دارم٬ من جند برنامه دیگر نیز در اروپا دارم که دیدارم با کری هم در حاشیه این برنامه‌ها است.

کد N669902

وبگردی