آفتاب

آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کرواسی

آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کرواسی

رای‌دهندگان در کرواسی امروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهوری آتی کشورشان به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کرواسی میان "ایوو یوسیپوویچ"، رئیس‌جمهور کنونی این کشور و "کولیندا گرابار کیتاروویچ" برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور در کرواسی اساسا یک نقش تشریفاتی است اما ظاهراً این انتخابات آزمون مهمی برای احزاب سیاسی مهم کرواسی محسوب می‌شود. این انتخابات ساعت هفت صبح امروز (به وقت محلی) آغاز شد.

یوسیپوویچ 57 ساله کارشناس حقوق و آهنگساز موسیقی کلاسیک نامزد ائتلاف حاکم است. وی از سال 2010 میلادی ریاست‌جمهوری کرواسی را به عهده دارد.

گرابار کیتاروویچ 46 ساله، رقیب یوسیپوویچ، وزیر امور خارجه پیشین و معاون دبیر کل ناتو است.

وی نامزد حزب مخالف راست‌میانه «اتحاد دموکراتیک کرواسی» است و اگر بتواند یوسیپوویچ را در این انتخابات شکست داده و پیروز شود، نخستین رئیس‌جمهور زن این کشور خواهد بود.

یوسیپوویچ مدت‌های طولانی در کرواسی محبوب بوده و بعید به نظر می‌رسد که در این انتخابات شکست بخورد اما انتخابات به دور دوم کشیده شده و هیچ چیز مشخص نیست.

مشکل وی این است که از جانب ائتلاف حاکم چپ میانه حمایت می‌شود که نتوانسته کرواسی را از یک رکود اقتصادی شش ساله خارج کند.

کرواسی در ژوئیه سال 2013 میلادی به اتحادیه اروپا پیوسته و نرخ بیکاری در این کشور 20 درصد است.

رئیس‌جمهور در کرواسی می‌تواند در سیاست خارجی دخالت کند و ریاست ارتش را نیز به عهده دارد اما اداره کشور به عهده دولت است. یوسیپوویچ به منظور حل بحران اقتصادی اصلاح قانون اساسی را پیشنهاد کرده که شامل افزایش قدرت‌های رئیس‌جمهور نیز می‌شود.

انتظار می‌رود انتخابات پارلمانی کرواسی نیز تا پایان سال 2015 میلادی برگزار شود.

انتهای پیام

کد N669839

وبگردی