آفتاب

مرکل خطاب به پوتین: بدون پیشرفت برنامه صلح مینسک، نشست چهارجانبه‌ای برگزار نمی‌شود

مرکل خطاب به پوتین: بدون پیشرفت برنامه صلح مینسک، نشست چهارجانبه‌ای برگزار نمی‌شود

صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری روسیه گفت تا زمانی که پیشرفت واقعی در برنامه صلح مینسک صورت نگیرد، هیچ نشست چهارجانبه‌ای برای مذاکره درباره وضعیت شرق اوکراین برگزار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان پس از این تماس تلفنی در بیانیه‌ای گفت: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از تلاش‌ها و اقدامات مسکو برای دستیابی به راه‌حلی برای وضعیت شرق اوکراین استقبال کرد.

وی افزود: با این حال مرکل به پوتین گفت نشست چهارجانبه رهبران فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین در آستانه، پایتخت قزاقستان یا شهرهای دیگر در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در اقدامی برای احیای صلح، رهبران روسیه، فرانسه و آلمان را به شرکت در مذاکرات 15 ژانویه (25 دی) آستانه دعوت کرد.

اما آلمان و فرانسه نسبت به اینکه آیا چنین نشست چهار جانبه‌ای می‌تواند بدون پیشرفت‌های بیشتر در برنامه صلح مینسک که سپتامبر سال گذشته میلادی توافق شد، برگزار شود یا خیر، ابراز تردید کرده‌اند.

وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین روز دوشنبه در برلین دیدار خواهند کرد تا درباره وضعیت شرق اوکراین و اجرای این پروتکل 12 بخشی مذاکره کنند.

زایبرت در ادامه بیانیه خود گفت: مرکل در این تماس تلفنی به پوتین اعلام کرد که تمامی طرفین باید برای اجرای این برنامه صلح همکاری و مشارکت کنند و به عنوان مثال روسیه باید از نفوذ خود بر جدایی‌طلبان شرق اوکراین به منظور دستیابی به راه‌حل‌هایی که تمامی طرفین بر روی آن اتفاق‌نظر دارند، استفاده کند.

وی ادامه داد: مرکل در تماس تلفنی دیگری با پترو پوروشنکو درباره وضعیت اوکراین مذاکره کرد.

مرکل در این تماس تلفنی به پوروشنکو گفت: یک نشست چهارجانبه تنها زمانی موثر است و معنا دارد که موضوعاتی همچون آتش‌بس و علامت‌گذاری خطوط بین مرز روسیه و اوکراین روز به روز پیشرفت کند.

انتهای پیام

کد N669141

وبگردی