آفتاب
/احیای پلیس قضایی/

خرمشاهی: پلیس قضایی بازوی قاضی و قوه قضاییه است

خرمشاهی: پلیس قضایی بازوی قاضی و قوه قضاییه است

یک وکیل دادگستری با اشاره به ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس گفت: اگر کسانی که به عنوان ضابط قوه قضاییه فعالیت می‌کنند تحت آموزش قرار بگیرند و کارهای مربوط به تشکیل پرونده را بر اساس اصول حقوقی انجام دهند پرونده از ابتدا در مسیر درستی حرکت می‌کند و این امر می‌تواند یاری‌رسان قاضی در اجرای عدالت کیفری باشد.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه زیربنای ساختار هر پرونده‌ای تحقیقات اولیه است، اظهار کرد: در طول تاریخ دادرسی کیفری تجربه نشان داده پرونده‌هایی که زیربنا و مبنای اولیه آن‌ها یعنی تحقیقات به صورت علمی انجام شده نتایج خوبی داشته و با ساختار عدالت کیفری بیشتر همخوانی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در زمانی که پلیس قضایی فعال بود دستاوردهای خوبی هم داشت و به عینه دیدیم که می‌تواند در اجرای عدالت تاثیرگذار باشد؛ زیرا افرادی که کارهای مربوطه را انجام می‌دادند کسانی بودند که دوره‌هایی را طی کرده و با مبانی و مقدمات حقوق آشنایی داشتند.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: فردی که به عنوان ضابط قوه قضاییه عمل می‌کند باید از مبانی و مسائل حقوقی آگاهی داشته باشد. ضروری است که ضابط قوه قضاییه در رابطه با اموری همچون ابلاغ اوراق قضایی، بررسی های اولیه،‌ تحقیقات اولیه،‌ ارسال گزارش، تحقیقات محلی آموزش دیده باشد.

وی ادامه داد: افرادی که در قالب پلیس قضایی فعالیت می‌کردند با این امور آشنایی داشتند اما متاسفانه با حذف پلیس قضایی بعدها دیدیم که در عمل با مشکلاتی برخورد کردیم و قوه قضاییه دچار چالش‌های جدی از این ناحیه شد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: با حذف پلیس قضایی رفته رفته مشاهده شد که بسیاری از پرونده‌ها زیربنای مستحکمی نداشتند؛ زیرا در آنها کار تحقیقات اولیه به کسانی واگذار می‌شد که با اصول اولیه علم حقوق آشنایی نداشتند و این روند با اجرای عدالت همخوانی نداشت.

خرمشاهی گفت: با توجه به این معضلات و مشکلات به نظر می رسد اگر کسانی که به عنوان ضابط قوه قضاییه فعالیت می‌کنند تحت آموزش قرار بگیرند و کارهای اولیه مربوط به تشکیل پرونده را بر اساس آیین دادرسی کیفری و اصول حقوقی انجام دهند پرونده از ابتدا در مسیر درستی حرکت می‌کند و طبیعتاً‌ این امر می‌تواند یاری رسان قاضی باشد.

وی با بیان اینکه پلیس قضایی آموزش‌دیده بازوی قاضی و قوه قضاییه است، افزود: ‌انجام کارهای اولیه مربوط به تشکیل پرونده و تحقیقات توسط نیروی آموزش دیده می تواند کمک موثری به قضات و در اجرای عدالت کیفری موثر باشد.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: بسیاری از اوقات دیده‌ایم آرایی صادر شده که منطبق با عدالت و واقعیت نبوده‌اند، قطعاً مبنای آن‌ها به تحقیقات ناقص و عدم آگاهی ضابطین قوه قضاییه بوده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس، تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد که اگر پلیس قضایی احیا شود و نیروهای آن به صورتی که گفته شد آموزش ببینند قطعاً‌ می‌توانند در اجرای عدالت کیفری موثر باشند و کمک زیادی به قضات در راستای رسیدگی به پرونده‌ها داشته باشند.

انتهای پیام

کد N669076

وبگردی