آفتاب

واکنش آمریکا به اقدام کوبا در آزادی زندانیان سیاسی

واکنش آمریکا به اقدام کوبا در آزادی زندانیان سیاسی

دولت آمریکا از اقدام کوبا در آزاد کردن بیش از 30 زندانی سیاسی که از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده ابراز رضایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسوشیتدپرس، مقامات کوبایی از روز چهارشنبه دست کم ۳۶ فعال دگراندیش را از زندان آزاد کرده اند. به نظر می رسد که این افراد تازه آزاد شده در فهرست ۵۳ نفری بوده اند که پیشتر آمریکا برای عادی‌ سازی روابط با کوبا خواستار آزادی آنها شده بود.

به گفته «اریک شولتز» یکی از سخنگویان کاخ سفید، آمریکا از آزادی این افراد خرسند است.

کوبا و آمریکا ماه قبل موافقت کردند که روابط دیپلماتیک دو کشور، که از سال ۱۹۶۱ قطع شده بود، از سر گرفته شود. سخنگوی کاخ سفید می گوید که دولت آمریکا اطمینان دارد که مقامات کوبا با عمل به وعده خود زندانیان بیشتری را آزاد خواهد کرد.

تصمیم اوباما برای عادی‌ سازی روابط با کوبا پیش از اجرا باید به تائید کنگره برسد، جایی که در آن نمایندگان جمهوریخواه و مخالفان حکومت کاسترو با این اقدام مخالف هستند.

فهرست اسامی ۵۳ شهروند کوبایی که آمریکا خواهان آزادی آنها شده بود افشا نشده است.

از میان افرادی که از روز چهارشنبه آزاد شده اند ۲۹ تن اعضای «اتحادیه میهنی کوبا» هستند. خوزه دنیل فرر، رهبر این گروه مخالف دولت کوبا، با انتشار بیانیه ای گفته است: زندانیان آزاد شده ما متعهد به ادامه مبارزه برای رسیدن به کوبایی دموکراتیک هستند که همه ما خواهان آن هستیم.

سناتور «مارکو روبیو» اصلی‌ ترین چهره مخالف عادی‌ سازی روابط آمریکا و کوبا در کنگره که خود کوبایی تبار است می گوید تغییر سیاست اوباما در قبال کوبا به آن کشور مشروعیت می دهد و دولت کوبا به نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد.

کد N668358

وبگردی