آفتاب
با اشاره به انتخاب کوهن به عنوان معاون سیا

باوند: سیا تنها می‌تواند علیه ایران نظر مشورتی داشته باشد

باوند: سیا تنها می‌تواند علیه ایران نظر مشورتی داشته باشد

یک کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: اگرچه در سیا شخصی گماشته شده است که نظر مثبتی نسبت به ایران ندارد اما این سازمان تنها می‌تواند تاثیر حاشیه‌ای داشته باشد اما تصمیم‌گیر نهایی رئیس‌جمهور است.

داوود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو باخبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انتخاب دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری برای معاونت سازمان جاسوسی سیا از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: سازمان اطلاعاتی سیا تنها می تواند نظر مشورتی و حاشیه‌ای داشته باشد. دیوید کوهن یک فرد یهودی است و می‌تواند موضع اسرائیل را داشته باشد.

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اظهارات اخیر قانونگذاران کنگره مبنی بر اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران و تاثیر این اظهارات بر مذاکرات گفت:‌ جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا نظر نسبتا رادیکالی علیه ایران دارند اما چون برای مذاکرات ضرب الاجلی تعیین شده است آنها هم بر این باورند که تا مدتی که مذاکرات در جریان بوده و این ضرب الاجل کوتاه مدت است از هرگونه تحریم های جدید خودداری کرده و یا تعلیق تحریم های گذشته کماکان ادامه یابد.

باوند اضافه کرد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد در این صورت فضای جدیدی برای کنگره ایجاد می شود. هم چنین با توجه به کاهش فاحش قیمت نفت تحمیلات زیادی علیه ایران وارد می شود و کنگره بر آن می شود که هر گونه تصمیم جدیدی را به زمان دیگری با توجه به نتیجه مذاکرات در ماههای آتی موکول کند.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی از سوی عربستان سعودی گفت: عربستان سعودی از آنجایی‌که در سیاستهای منطقه ای خود با نافرجامی روبه رو شده است مسایلی مانند سر آغاز مثبت مذاکرات ایران و 1+5، نافرجامی در هدفهای منطقه ای از جمله سوریه، عراق، یمن و لبنان به خصوص اینکه عربستان انتظار داشت که آمریکا وارد اقدام نظامی علیه سوریه شود اما واشنگتن تجدید نظر کرد. از طرف دیگر نفوذ ایران در منطقه از جمله سوریه افزایش یافته است و باعث شده است که ریاض از وضعیت موجود در منطقه نگران باشد و آخرین وسیله ای که بتواند در این باره کار ساز باشد را به کار گرفته که آن افزایش قیمت نفت است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی که اصلی‌ترین فرد در اعمال تحریم‌های دولت باراک اوباما علیه روسیه و ایران است معاون سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) می‌شود.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد دیوید کوهن به زودی جایگزین آوریل دی هاینز، در سازمان سیا می‌شود. هاینز اولین زنی است که تاکنون معاون این سازمان شده است دوباره به کاخ سفید باز خواهد گشت تا به عنوان معاون مشاور امنیت ملی اوباما فعالیت کند.

جان برنان رییس سازمان سیا در بیانیه‌ای گفت: اگرچه کوهن تاکنون در یک آژانس اطلاعاتی فعالیت نکرده اما در مسائلی که ما روی آنها تمرکز داریم تجارب زیادی دارد و ما در بسیاری از مسائل مربوط به امنیت ملی در طول سال‌های گذشته همکاری داشته‌ایم.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، کوهن 51 ساله یکی از اصلی‌ترین کسانی بوده است که برای اعمال و اجرای تحریم‌های دولت باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران و روسیه تلاش کرده و به این منظور چندین بار به خاورمیانه و اروپا سفر کرده است تا برای اجرای این تحریم‌ها با کشورهایی که با ایران و روسیه تجارت می‌کنند رایزنی کند.

انتهای پیام

کد N668114

وبگردی