آفتاب
سرهنگ صادقی:

تنوع قومیتی گلستان از نگاه سپاه فرصتی برای توسعه است

تنوع قومیتی گلستان از نگاه سپاه فرصتی برای توسعه است

گرگان - فرمانده سپاه نینوا گلستان ضمن بیان این که شاخص های وحدت در دین اسلام زیاد است، گفت: تنوع قومیتی گلستان از نگاه سپاه فرصتی برای توسعه است.

سرهنگ رحمت اله صادقی، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: استان گلستان با توجه به جغرافیای انسانی که متشکل از اقوام و مذاهب متفاوت است ویژگی های شایان توجهی را به لحاظ این جغرافیای انسانی دارد.

وی با بیان این که دو نگاه نسبت به این ویژگی استان وجود دارد، گفت: در بحث اقوام و مذهب، این موضوع هم می تواند یک نگاه تهدید باشد و هم یک نگاه فرصت.

تنوع قومیتی گلستان از نگاه سپاه فرصتی برای توسعه است

وی ضمن تاکید بر این که از نگاه سپاه بافت اقوام و جمعیت استان گلستان، ۱۰۰ درصد فرصت است، گفت: اقدامات سپاه در ماموریت های محوله اش، هیچ تمایزی در هویت و مذهب ندارد.

فرمانده سپاه نینوا گلستان ادامه داد: در ماموریت های ارتش ده ها میلیونی، همه مذاهب و اقوام در مختلف رده های مختلف بسیج حضور دارند و جالب اینجاست که ماموریت های اساسی سپاه که یکی از آن ها نظام صالحین است، که هدف نظام صالحین تحقق اهداف تربیتی دین مبین اسلام است، بر اساس فقه خود اهل سنت شکل پیدا می کند.

وی اضافه کرد: سر گروه ما در حلقه ای صالحین مناطق اهل سنت، از آخوندهای اهل سنت هستند و متناسب با فقه خود امور تربیتی نظام صالحین را دنبال می کنند و لذا نظام صالحین را اهل سنت و تشیع اعم از برادران و خواهران داریم.

وی در ادامه به تنوع قومیتی استان اشاره کرد و گفت: آنقدر این موضوع فعالیت های سپاه نهادینه شده و ما فکر نمی کنیم این اقوام با هم متفاوتند، هنگام کار یک پیش فرضی به نام اقوام و تفاوت در مذاهب نداریم و در این مدت توانستیم کارها را با وحدت به جلو ببریم و اقبال خوبی در این بخش وجود دارد.

شاخص های وحدت در دین ما بسیار بسیار بیشتر از شاخص های افتراق است

سرهنگ صادقی اظهار کرد: شاخص های وحدت در دین ما بسیار بسیار بیشتر از شاخص های افتراق است، با توجه به اهداف عالی که در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و راهبرد ها و اصول و مبانی نظام  هم بر پایه تقویت حکومت دینی است، موضوعات اختلافی نمی تواند در اولویت باشد.

وی خاطرنشان کرد: از سویی شاخصه اصلی ما قرآن کریم، پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت است که همه آن ها مورد نظر فقهای اهل تشیع و تسنن نیز قرار دارد.

 

 

وی تصریح کرد: موارد اختلافی با وجود چنین دستورات محکم نمی تواند آنقدر اصل باشد که در راهبردهای نظام جمهوری اسلامی تاثیر بگذارد، ضمن اینکه مجموعه بسیج هم بعنوان یک حلقه اتفاق و حلقه وحدت بین تشیع وتسنن است.

فرمانده سپاه نینوا گلستان، سپس به موضوع فعالیت های مشترک اهل تشیع و تسنن در پایگاه های بسیج اشاره کرد و گفت: بعضی از روستاهای استان گلستان پایگاه های مقاومت مشترک اهل سنت و تشیع داریم، یعنی، هم اعضای اهل سنت و هم اعضای اهل تشیع در یک پایگاه حضور دارند و تمام برنامه های اردویی، جذب و آموزش، سازماندهی، به کارگیری ، حفظ و انسجام و گروه های صالحین همه به صورت عموم برای همه فرق و دو مذهبی که در استان گلستان عمومیت دارند، انجام می شود.

یکی از تهدیدات استان تفکر سلفی گری و تکفیری است

وی یکی از تهدیداتی که وجود دارد را تفکر سلفی گری و تکفیری گری در استان دانست و گفت: دشمن خیلی القا می کند که این تکفیری گری و سلفی گری بخشی از اهل سنت است،اما ما کاملا این موضوع را رد می کنیم و فاصله خیلی زیادی در فقه اهل سنت با اصول و مبانی تکفیری گری وجود دارد.

وی بیان کرد: اگر در همین ادبیاتی که در فضاهای اینترنت از نگاه داعشی ها مطرح شده شما نگاه کنید در فقه های اهل سنت، آیا جهاد نکاحی وجود دارد؟ این جهاد نکاح با ادبیات داعشی که یک زن را در هر ساعت در اختیار مردی قرار می دهند این در کدام فقه اسلامی شیعه یا سنی ما هست؟

سرهنگ صادقی با تاکید بر این که در هیچ اصول فقهی نه اهل تشیع یا اهل تسنن این نگاه را نداریم، اظهار کرد: به لطف خدا و دقت علمای اهل تسنن ما، هم به لحاظ مسایل تئوری و هم مباحث عملی، اعلام مواضع دقیقی که از طرف آخوندها و علمای اهل تسنن استان اعلام شده؛ کاملا مرز مشخصی بین فقه اهل تسنن و تکفیری گری، سلفی گری و داعشی داریم.

دشمن به جمعیت 38 درصدی اهل تسنن استان چشم طمع دارد

وی جمعیت اهل تسنن استان را 38 درصد کل جمعیت گلستان اعلام کرد و با تاکید بر این که دشمن به دنبال سو استفاده از این ظرفیت است، گفت: دشمن در برنامه های خود چشم طمع به جمعیت اهل سنت دراد، اما به لطف خدا و دقت علمای اهل تسنن و هماهنگی کاملی که سپاه با همه ظرفیت های علمی و فرهنگی اهل تسنن دارد، تا الان اقدامات دشمنان نتیجه نداده و یک مرز مشخصی بین اسلام عزیز و تکفیری گری مشخص شده است.

صادقی تصریح کرد: ظرفیت های بسیار خوبی برای مقابله با تفکر سلفی گری و تکفیری گری در استان داریم و امیدواریم این هم تقویت بشود، چون دشمن در صدد است که بتواند از ظرفیت اهل تسنن استان برای مطامع خودش سود ببرد و سوء استفاده کند.

وی در ادامه، با انتقاد از وضیعت اقتصادی استان و درآمد ساکنان آن گفت: شاخص توسعه استان را می توان از نرخ در آمد سرانه استان بسنجیم، بر خلاف اسم با مثما و جغرافیای طبیعی، گلستان دارای محرومیت بسیاری زیادی است.

سرانه درآمد مردم استان کمتر از ۵۰ درصد از نرخ درآمد سرانه کشور است

وی بیان کرد: در آمد سرانه استان کمتر از ۵۰ درصد از نرخ در آمد سرانه کشور است و این شاخص خوبی برای مردم استان نیست، مسئولان و نمایندگان باید به فکر این پدیده ناخوشایند باشند.

فرمانده سپاه نینوا گلستان، خواستار اجرای طرح ها و برنامه هایی شد که بتواند توسعه استان را ارتقا بدهد و نرخ در آمد سرانه را به حد نصاب معمول برسد.

وی با بیان این که با این نرخ در ۳۱ استان ۳۰ ام هستیم، گفت: این موضوع خاص اهل سنت نیست و موضوع عام استان است و با توجه به این که ۳۸ درصد اهل سنت است این عمومیت دارد.

توسعه پایدار روستاهای مناطق مرزی به امنیت پایدار استان ما می انجامد

وی سپس به حضور اهل نست در مناطق مرزی اشاره کرد و گفت: قطعا توسعه پایدار روستاهای مناطق مرزی به امنیت پایدار استان ما می انجامد، در سیستان بلوچستان هم سپاه از طریق توسعه اقتصادی و فرهنگی مناطق مرزی برای ایجاد امنیت ورود پیدا کرد.

صادقی ادامه داد: در نگاه سپاه امنیت، یک تولیدی از توسعه همه جانبه است. در بخش های مختلف صنعت، علم، فناوری، اقتصاد و بخصوص کشاورزی که در گلستان سرآمد همه درآمدها است.

وی ضمن ییان این که این نکات را در جلسات مختلف با استانداری طرح کرده ایم گفت: پیگیر این هستیم تا به یک سند جامع برای توسعه استان برسیم و این سند شاخص های فوق را ارتقا و جایگاه استان را افزایش دهد.

وی مشکل دوم گلستان را کشاورزی دانست و گفت: زیرساخت های استان گلستان ویژگی های منحصر به فردی را برای کشاورزی رقم می زند، اما چون بافت کشاورزی هم خصوصی است و کمتر به دولت مربوط می شود، کشاورز همه هزینه ها را خودش متحمل می شود و انتظار حمایت از بخش کشاورزی بیشتر است.

 

 

عدم حمایت از کشاورزان میل به تولید را کاهش داده است

صادقی ادامه داد: شاهدیم که بعضی از محصولات کشاورزی که دولت تضمین کرده هنوز کشاورزان نتوانسته اند بهره بمندشوند. این عدم حمایت میل به تولید را در کشاوزان کاهش خواهد داد.

وی بیان کرد: توجه به تولید و کشاورز بزرگترین راه ترقیب به سمت کشاورزی است. نتیجه آن عدم وابستگی به نفت و بخش های غیرتولیدی می شود و استان را می تواند از پدیده های نابهنجار اقتصادی نجات دهد.

وی سپس به اقدامات سپاه در راستانی کمک به بهبود وضعیت اقتصادی مردم گلستان اشاره کرد و گفت: سپاه طرحی را به نام اقتصاد مقاومتی طی ۴ سال گذشته انجام داده و در حال پیگیری است. در این طرح با نگاه به اقتصاد معیشتی، یعنی خرد ترین سطح اقتصاد، با کمترین تسهیلات، بهره مندی را برای کشاورزان استان را ایجاد کردیم.

سپاه نینوا گلستان در حوزه اقتصاد مقاومتی از استان های برتر کشور است

فرمانده سپاه گلستان گفت: هم در حوزه مرغ و تخم مرغ، قارچ، ورمی کمپوست و آبزیان برنامه های خوبی اجرا شده و در همین راستا، استان گلستان در سال ۹۲ استان نمونه کشور شد و این نشان می دهد که ظرفیت استان، ظرفیت خوبی است.

وی با انتقاد از سیاستگذاری های انجام شده، بیان کرد: متاسفانه یک روستایی که خود تولید کننده بوده الان از فروشگاه های روستایی همان محصول را می خرد. در اقتصاد مقاومتی خود اتکا کردن اقتصاد معیشت هدف است و ما در سال ۹۴ به دنبال این هستیم تولیداتی که از مرز تولید محلی خارج شده در بحث کلان حمایت کنیم.

سرهنگ صادی، رتبه امنیت استان رتبه بسیار خوبی ارزیابی کرد و گفت: اما آنچه در مسائل اجتماعی وجود دارد نرخ طلاق و بیکاری و اعتیاد است که قطعا باید مورد توجه مسئولان استان و کشور باشد و این موارد نشات گرفته از همان جایگاه اقتصادی استان است.

---------------------------------

خبرنگار: محمد چراغعلی

عکاس: ابوطالب ندری

کد N667902

وبگردی