آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

کوشکی: تحویل قدرت در عربستان به سادگی محقق نمی‌شود

کوشکی: تحویل قدرت در عربستان به سادگی محقق نمی‌شود

یک کارشناس مسائل کشورهای عرب گفت: با توجه به نزاع موجود میان گزینه‌های جانشینی ملک عبدالله بی شک پس از مرگ وی جانشینی او به سادگی صورت نخواهد گرفت.

صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به سفر وزیر اطلاعات عربستان به واشنگتن و رایزنی‌هایی که با مسئولان این کشور صورت گرفته است خاطر نشان کرد: با توجه به بافت و ساختار قدرت سیاسی در این کشور شاهد بحران جدی در عرصه‌ جانشینی ملک‌عبدالله هستیم و نظم خانوادگی که از سوی ملک عبدالعزیز برای جانشین فرزندانش به عنوان پادشاهان عربستان ترسیم شده بود تغییر کرده است.

وی ادامه داد: فرزندان ملک عبدالعزیز طی طرح پدرشان قرار بود هر کدام به نوبت به قدرت برسند ولی با توجه به فضای فعلی که عموم این افراد در سنین بالای 80 سال به سر می‌برند دچار دگرگونی جدی شده است و در حال حاضر عربستان نیز خودش به نوعی به حالت مرگ افتاده است.

کوشکی با اشاره به چشمداشت افراد دیگری به غیر از فرزندان عبدالعزیز برای تصدی پادشاهی در عربستان گفت: برای مثال فرزند ملک عبدالله و برخی دیگر از افراد در عربستان هستند که آنها هم تمایل دارند به قدرت برسند .

وی با اشاره به رایزنی‌ها در آمریکا برای تعیین جانشین پادشاه عربستان خاطرنشان کرد: در ایالات متحده هم دیدگاه واحدی نسبت به این که چه کسی جایگزین ملک عبدالله بشود تفاهم وجود ندارد و جناح‌های مختلف سیاسی آمریکا نیز هر کدام به فرد خاصی در خاندان آل سعود نظر دارند و همین اختلاف نظر ها نیز باعث شده است تا در آمریکا هم نسبت به جانشین پادشاه عربستان وحدت نظر وجود نداشته باشد.

این کارشناس مسائل عربستان تاکید کرد:‌ هنوز مشخص نیست که آمریکا تمایل دارد نظام پادشاهی را در عربستان ادامه بدهد یا این که دموکراتیکی را در این کشور روی کار بیاورد؛ چراکه اگر بخواهند منافع آمریکا حفظ بشود باید از نیروهای غرب‌گرا و تکنوکرات در راس قدرت عربستان استفاده کنند زیرا تا امروز نیز وجهه آمریکا در منطقه به واسطه حمایت از یک نظام توتالیته و تمامیت خواه مانند پادشاهی آل سعود تخریب شده است و آنها علاقه ندارند که این روند همچنان ادامه یابد.

وی ادامه داد: برخی تحلیل‌ها در آمریکا بر این امر تکیه دارند که از تداوم قدرت در خاندن آل سعود باید جلوگیری کند چرا که ادامه این روند برای آمریکا بحران ایجاد خواهد کرد و بهتر است قدرت در عربستان به دست تکنوکرات‌های تحصیل‌کرده و غرب گرا باشد.

کوشکی با بیان این که بدون تردید عربستان در روزهای آینده شاهد بحران خواهد بود، تصریح کرد: این بحران می‌تواند هم بین افرادی که خود را مستحق دستیابی به قدرت می‌داند باشد مانند فرزند ملک عبدالله ، ولیعهد فعلی، و یا حتی چهره‌هایی مانند بندربن سلطان و یا افراد دیگری نظیر آنها . علاوه بر این می‌توان گفت به زودی شاهد نزاع درون حاکمیت آمریکا نیز خواهیم بود زیرا هر یک از جناح‌ها در آمریکا خواهان به قدرت رسیدن فردی در عربستان هستند که همخوانی بیشتری با سیاست‌های آنها داشته باشد.

وی در پایان گفت: بعید است تحویل قدرت پس از مرگ ملک عبدالله به سادگی صورت بگیرد . زیرا در حال حاضر بندر بن سلطان تلاش‌های زیادی می‌کند تا توجه آمریکایی‌ها را برای روی کار آمدن خود جلب کند. همچنین سایر مدعیان قدرت در عربستان نیز برای روی کارآمدن خود به عنوان پادشاه آینده عربستان تلاش‌های زیادی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N667899

وبگردی