آفتاب
بیست‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی

بیانیه کمیسیون"نقش احزاب کشورهای اسلامی در تحقق وحدت"

بیانیه کمیسیون"نقش احزاب کشورهای اسلامی در تحقق وحدت"

کمیسیون "نقش احزاب کشورهای اسلامی جهان در تحقق وحدت امت اسلامی"در پایان این کمیسیون که روز پنج‌شنبه و در حاشیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار شد، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ارتباط موثر و تعامل سازنده میان احزاب، نخبگان سیاسی و رهبران گروه‌های اسلامی و مردمی حامی وحدت اسلامی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی فرصت بسیار مناسبی برای همفکری و تعامل رهبران احزاب سیاسی با یکدیگر در راستای تقویت وحدت امت اسلامی فراهم آورده است. لذا رهبران، دبیران کل و مقامات عالیرتبه احزاب و سازمان‌های سیاسی شرکت کننده در کمیسیون "نقش احزاب کشورهای اسلامی جهان در تحقق وحدت امت اسلامی" با درک اهمیت شرایط خطیر کنونی و با توجه به تهدیدات گسترده تکفیری و توطئه‌های روزافزون بدخواهان و اختلاف افکنان میان امت اسلامی، بر ضرورت گسترش تعامل و تقویت همکاری‌های سازنده میان احزاب و سازمان‌های سیاسی تاکید نمودند.

شرکت کنندگان در این کمیسیون با ارائه دیدگاه‌های خود در موضوعات "افراطی گری و تکفیر در نگاه احزاب اسلامی"، "نقش مقاومت در وحدت میان احزاب و رهبران سیاسی"، "نقش احزاب اسلامی در تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی"، "راهکارهای همکاری‌های بین المللی، بین احزاب کشورهای اسلامی" ، "تاثیر متقابل پیوند میان رهبران احزاب سیاسی و علمای دینی در وحدت امت اسلامی" و "راهکارها و گام‌های عملی برای وحدت میان احزاب کشورهای اسلامی" بر تقویت همکاری‌های مشترک و منسجم برای دستیابی به اهداف وحدت امت اسلامی از طریق شکل دهی و پیگیری اقدامات عملی ذیل توافق نمودند:

1- فعال نمودن قابلیت‌های احزاب اسلامی با هدف ایفای نقش سازنده و موثر در تحکیم انسجام بین امت اسلامی

2- فراهم ساختن فرصت تعامل و گفت‌وگوی سازنده میان رهبران و فعالان سیاسی احزاب، گروه‌ها و جماعت‌های سیاسی و اسلامی بمنظور تقویت همگرائی پیرامون مسائل و مشکلات مهم جهان اسلام.

3- تقویت محورهای سیاسی وحدت امت اسلامی از طریق ایجاد بسترهای لازم برای تضعیف اقدامات متعارض و متخاصم با شاخص‌های تقریب اسلامی.

4- افزایش قدرت واکنش سریع سیاسی و فرهنگی و هماهنگ احزاب امت اسلامی درقبال تهدیدات و تهاجمات و چالش‌های سیاسی و فرهنگی دشمنان علیه جهان اسلام.

5- ایجاد زمینه آشنائی رهبران احزاب و فعالان سیاسی با واقعیات و حقایق حوادث جهان اسلام و اهداف پشت پرده جریان‌های تکفیری و افراطی که مخالف منافع و مصالح جهان اسلام است.

6- ایجاد زمینه همگرائی و همکاری و هم افزائی و تبادل تجربه بین احزاب اسلامی در مقابله با چالش‌های فراروی امت اسلامی و پیگیری تحقق آرمان امت واحده اسلامی.

7- ارتقاء روحیه جمع گرائی و فعالیت تشکیلاتی منسجم و هماهنگ میان مسلمانان با پذیرش محوریت علمای راستین و مقاوم، به منظور شکل‌گیری و هدایت مقاومت‌های مردمی اثرگذار.

8- ایجاد شبکه ارتباطی بین احزاب اسلامی در روند تعالی وحدت امت اسلامی از طریق تاسیس و تقویت اتحادیه احزاب کشورهای اسلامی جهان و مشارکت در فعالیت‌های دبیرخانه تاسیسی این اتحادیه.

9- بهره گیری از ظرفیت موثر ارتباطات اجتماعی و سیاسی احزاب در تحولات نظم جدید جهانی با اولویت گسترش مردم سالاری دینی و کاهش تعارضات و اختلافات مذهبی و سیاسی با اولویت سازماندهی همکاری و تعامل میان رهبران و روسای سازمان‌های جوانان، دانشجویان و زنان احزاب و سازمان‌های سیاسی.

10- برنامه‌ریزی و تلاش برای حضور موثر احزاب اسلامی در اتحادیه‌ها و سازمان‌های مرتبط منطقه‌ای و بین المللی به ویژه حضور فعال در کنفرانس بین المللی احزاب سیاسی آسیایی، اتحادیه احزاب آفریقایی، اتحادیه احزاب عربی و... .

شرکت کنندگان با حمایت از اتحاد و همبستگی احزاب و گروه‌های فلسطینی حول محور مقاومت در برابر رژیم جنایتکار و اشغالگرصهیونیستی، هم فکری و تعامل احزاب سوری برای تحقق گفت‌وگوهای سوری- سوری به منظور پایان خشونت‌ها و برقراری صلح و آرامش در منطقه را خواستار شدند.

رهبران، دبیران کل ومقامات عالیرتبه احزاب و سازمان‌های سیاسی شرکت کننده در کمیسیون "نقش احزاب کشورهای اسلامی جهان در تحقق وحدت امت اسلامی" با ابراز نگرانی از بازداشت و اعمال محدودیت برای فعالیت رهبران احزاب و سازمان‌های سیاسی منطقه خاورمیانه، خواستار مساعدت دولت‌ها برای آزادی رهبران احزاب اسلامی در بحرین و آذربایجان و فلسطین شدند. شرکت کنندگان همچنین خواستار اتحاد و هوشیاری احزاب اسلامی و ملی عراق، لبنان، افغانستان، یمن و پاکستان در برابر جریان‌های تکفیری و تروریستی شدند.

احزاب اسلامی در این اجلاس خواستار رفع محاصره غزه و بازگشایی گذرگاه رفح و آزادی اسرای فلسطین از زندان‌های صهیونیستی گردیدند.

با توجه به ابتکار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که دعوت از احزاب اسلامی در این نشست را برعهده داشته است. مقررشد اعضای دبیرخانه مجمع همکاری‌های احزاب اسلامی جهان را با توجه به سوابق گذشته تعیین و اعلام نماید. تا امور مربوطه را پیگیری نمایند.

رهبران، دبیران کل و مقامات عالیرتبه احزاب و سازمان‌های سیاسی کشورهای اسلامی با ابراز خرسندی و استقبال از همکاری میان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی، از این دو نهاد موثر بین المللی در خواست نمودند تا نسبت به گسترش ارتباطات و همکاری‌های متقابل و سازنده با یکدیگر و نیز تشویق و ترغیب اعضای دو نهاد به همکاری بیشتر با یکدیگر، مبادرت نمایند.

همچنین شرکت کنندگان در این کمیسیون، مراتب سپاس خود را از حمایت‌ها و تلاش‌های ارزشمند مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درخصوص تقویت انسجام میان احزاب اسلامی و تاسیس اتحادیه احزاب کشورهای اسلامی جهان، ابرازنموده و از تلاشهای‌ احزاب جمهوریا سلامی ایران و حزب موتلفه اسلامی به واسطه برگزاری نشست مقدماتی احزاب اسلامی جهان وگسترش همکاری میان رهبران احزاب کشورهای اسلامی، حمایت نمودند.

انتهای پیام

کد N666955

وبگردی