آفتاب

شلیک به کاریکاتوریست، یا شلیک به مسلمانان؟

شلیک به کاریکاتوریست، یا شلیک به مسلمانان؟

حمله به دفتر نشریه فکاهی فرانسوی شارلی ابدو در پاریس که به کشته شدن 12 نفر و زخمی شدن عده ای دیگر منجر شد، فصل تازه ای را در نحوه برخورد دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی فرانسه با مسلمانان باز خواهد کرد.

فیلمی که شبکه تلویزیون دولتی فرانسه روز چهارشنبه عصر پخش کرده، عاملان حمله به دفتر این نشریه را نشان می دهد که الله‌اکبر گویان به افراد حاضر در صحنه تیراندازی می کنند و نهایتا فریاد بر می آورند که ما انتقام پیامبر را گرفته ایم.

هنوز هیچ گروه یا سازمانی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است اما ظاهرا افراد مسلح که گویا سه نفر بوده اند در اعتراض به انتشار یک کاریکاتور موهن نسبت به پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) که نشان می دهد گروه داعش برای ایشان نیز احترام و شانیتی قائل نیست و یا به روایتی دیگر در اعتراض به انتشار کاریکاتوری از ابوبکر البغدادی، دست به این عملیات خونین زده اند تا خالق این اثر موهن را مجازات کنند.

فارغ از اینکه آیا این حمله اصالتا از سوی گروه های بنیادگرای اسلامی مرتبط با داعش طراحی و اجرا شده یا خیر؟ یک چیز قطعی است و آن اینکه بهانه لازم برای اعمال سخت گیری های گسترده علیه مسلمانان و سرکوب و اخراج و تحت نظر گرفتن و نقض حریم خصوصی آنها تا همین حالا فراهم شده است، چرا که عاملان این حمله به خوبی از خود شواهدی دال بر مسلمان بودن -از جمله سردادن شعارهای الله اکبر-برجای گذاشته اند و شرایط روانی افکار عمومی نیز برای پذیرش این موضوع با توجه به حیطه گسترده ای از وحشیگری داعش در خاورمیانه که بیش از دوسال است بازتاب وسیعی در رسانه های اجتماعی داشته، فراهم شده است، خصوصا اینکه این نشریه پیشتر نیز اقدامات مشابهی را در توهین به مذاهب از جمله اسلام در کارنامه خود داشته و چندین بار از سوی گروه های اسلامی تهدید شده است.

اما نکته مهم استفاده و بهره ای است که مقامات سیاسی و امنیتی فرانسه از این حادثه خواهند کرد.

به نظر می رسد تجربه استفاده ابزاری آمریکا از حوادث تروریستی یازده سپتامبر مبنی بر به دست آوردن مجوزهای قانونی لازم برای محدود کردن آزادی های مدنی، دخالت در حریم خصوصی، بازداشت های خودسرانه و بدون تفهیم اتهام، استفاده از روش های بازجویی غیرمتداول و ضد انسانی از جمله غرق مصنوعی، شنود تلفن های شهروندان مسلمان و حتی غیر مسلمان؛ همگی به بهانه حفظ امنیت ملی و مبارزه با تروریسم به یک چارچوب نظری قابل اعتنا برای شبیه سازی همین وضعیت با استناد به مدل های کوچکتر، در کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

دلایلی وجود دارد که نشان می دهد فرانسه به خوبی از این حادثه برای اعمال سخت گیری های شدید نسبت به مسلمانان استفاده خواهد کرد و چه بسا که از پیش مترصد یافتن چنین مستمسکی بوده است.

فرانسه یکی از پنج کشور اروپایی است که بیشترین تعداد از شهروندان حاضر در گروه تروریستی داعش را دارد و بارها نسبت به حضور اتباع خود در گروه داعش و بازگشت این افراد به کشور ابراز نگرانی کرده است.

ده درصد از جمعیت 67 میلیونی فرانسه را مسلمانان تشکیل می دهند و این موضوع سبب می شود تا فرانسه همواره نسبت به جریان های اسلامی، بنیادگرایی اسلامی و جنبش های تروریستی برون مرزی که می توانند جریان های خاموش و زیرپوستی در این کشور را به تحرک و همگرایی وادارند و نیز قدرت گرفتن مسلمانان نگران باشد.

تا همین حالا نیز مسلمانان فرانسه از محدودیت های زیادی رنج می برند و به نوعی عمده آنها شهروندان درجه دو محسوب می شوند و قوانین مهاجرت در خصوص آنها بسیار سخت گیرانه است و این امر اعتراضات گسترده ای را در این کشور و در بین فعالان حقوق بشری و حقوق شهروندی برای تغییر این رویه و  اعطای امتیازات بیشتر به مسلمانان پدید آورده و سطح مطالبات از دولت در خصوص مسلمانان در حال افزایش است.

در سالهای گذشته موج اسلام هراسی و هشدار نسبت به نفوذ و گسترش اسلام در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به شدت افزایش داشته است. نمونه بارز آن انتشار یک کتاب جنجال برانگیز در آغازین روزهای سال نوی میلادی یعنی تقریبا مقارن با این حادثه در پاریس است که در آن پیش بینی شده فرانسه در سال 2020 به کشوری اسلامی مبدل می شود و قوانین آن نیز به قوانین اسلام تغییر خواهد کرد. این کتاب تسلیم نام دارد و فردی به نام میشل اوئلبک آن را نوشته و اگرچه قالب آن رمان است اما در سراسر آن می توان شاهد هشدارهایی نسبت به قدرت گرفتن مسلمانان در این کشور است.

نویسنده معروف دیگری در فرانسه به نام رنو کامو چندی پیش با بیان اینکه المان و فرانسه به عنوان دو کشور دارنده بیشترین تعداد از مهاجران مسلمان در معرض خطر جدی اسلامی شدن قرار دارند، پیش بینی کرد که مهاجران مسلمان، اروپا را به اشغال خود درخواهند آورد.

گراهام فولر نویسنده، تحلیلگر و سیاستمدار کهنه کار آمریکایی که بیش از چهار دهه از عمر خود را در سازمان سیا و یا مرتبط با آن گذرانده است چند شب پیش در یکی از پنج پیش بینی خود درباره سال 2015 از شکست و نابودی داعش سخن به میان آورد. عمده شواهد و قرائن نیز نشان دهنده آغاز از هم پاشیده شدن این گروه در سوریه و عراق است. این پیش بینی ها و مشاهدات عینی بیانگر یک واقعیت تلخ برای اروپا است و اینکه تروریست های صادراتی دوباره به خانه های خود باز می گردند و این یعنی خطری بزرگ برای کشورهای صادر کننده.

با توجه به موارد مطرح شده، روزهای آینده برای مسلمانان در فرانسه و سایر نقاط اروپا می تواند روزهای سختی باشد و این اقدام اعم از اینکه واقعا کار گروه های افراطی اسلام گرا بوده یا یک عملیات از درون طراحی شده، به مستمسکی برای قلع و قمع مسلمانان در فرانسه و اروپا تبدیل خواهد شد.

کد N665740

وبگردی