آفتاب

شارلی، دستاویزی برای دامن زدن به اسلام هراسی توسط رسانه های غربی

شارلی، دستاویزی برای دامن زدن به اسلام هراسی توسط رسانه های غربی

برخی رسانه های غربی در پی وقوع حادثه تیراندازی روز چهارشنبه در دفتر نشریه 'شارلی' فرانسه با تاکید بر ملیت و مذهب عاملان این حادثه ، آن را دستاویزی برای دامن زدن به اسلام هراسی قرار دادند.

در پی این حمله مسلحانه که به کشته شدن 12 تن و زخمی شدن 10 دیگر انجامید، رسانه های فرانسوی و غربی از کلید واژه هایی مانند 'ملیت' ، 'مذهب' و 'انگیزه' عاملان این حادثه برای هدایت افکار عمومی بسوی اسلام هراسی استفاده کردند.

رسانه های غربی با اینگونه شیطنت خبری تلاش کردند افکار عمومی را بسوی مسلمانان به عنوان عاملان حوادث تروریستی سوق دهند. این در حالی است که مسلمانان درسراسر جهان از افغانستان تا سوریه و از عراق تا یمن و دیگر نقاط جهان خود قربانی اقدامات ترروریستی و انتحاری گروههایی هستند که با هدف مخدوش کردن چهره اسلام توسط قدرتهای جهانی بوجود آمده اند.

درمیان این رسانه ها، شبکه خبری آمریکایی سی ان ان با پوشش خبری حادثه تیراندازی در بخش های مختلف، تلاش کرد این واقعه را به مسلمانان و دین اسلام مرتبط سازد.

این شبکه در گزارشی با عنوان ' رادیکالیسم اسلامی ' سعی کرد حوادث مختلف از اعتراضات سراسری مسلمانان به کتاب موهن آیات شیطانی اثر سلمان رشدی تا انتشار لیست ترور توسط سازمان تروریستی القاعده و حادثه تروریستی اخیر به یکدیگر پیوند زده و از آن به عنوان 'رادیکالیسم اسلامی' یاد کند.

از سوی دیگر حمله مسلحانه بعدازظهر روز چهارشنبه چند عضو داعش به دفتر هفته نامه 'شارلی' واکنش های مختلف بین المللی را به همراه داشته است.

در حالی که تمامی کشورهای اسلامی هم ضمن ابراز همبستگی با مصدومان این حادثه و ملت فرانسه، خواهان دستگیری و محاکمه عاملان این واقعه شده اند، برخی منابع با اشاره به اینکه دو تن از این مهاجمان دو برادر فرانسوی الجزایری تبار عضو داعش به نام های 'سعید و شریف کواشی' 34 و 32 ساله هستند که تابستان امسال از سوریه به فرانسه بازگشته بودند، سعی در ایجاد ارتباط بین این رویداد و دین اسلام کردند.

در این راستا، نشریه لوپوئن فرانسه نوشت: یکی از این افراد در سال 2008 با یک شبکه عراقی مرتبط بود که ظاهرا جوانان را به پیوستن به گروههای تروریستی در عراق تشویق می کرده و در سال 2005 به دلیل تلاش برای مسافرت به دمشق بازداشت شده بود.

آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد شریف کواشی در سال 2008 به اتهام اقدام های تروریستی و اعزام تروریست ها به عراق، محاکمه و به 18 ماه زندان محکوم شده بود.

خبرگزاری سی ان ان نیز در گزارشی با تاکید بر ملیت و مذهب متهمان، اقدام به ایجاد فضای رعب و هراس در میان مردم نسبت به مسلمانان کرد.

پلیس پاریس هم در گزارشی اعلام کرد افراد مسلحی که جلسه شورای سردبیری شارلی را هدف قرار دادند، هنگام خروج فریاد 'الله اکبر' سر داده بودند.

این در حالی است که 'زید راعد الحسین' کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای این حمله را هولناک خواند و تاکید کرد: در صورتی که به چنین حملاتی اجازه ایجاد شکاف، تبعیض و تعصب در میان گروه ها و اقشار مختلف اجتماعی و یا مذهبی داده شود، برای گروه های افراطی زمینه مناسبی ایجاد می کند تا با اقدامات تروریستی خود، بر شکاف و تفرقه میان مذاهب و جوامع بیافزایند.

اتحادیه جوامع اسلامی و کمیسیون اسلامی اسپانیا نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن و 'نفرت انگیز' قلمداد کردن این حمله، تاکید کردند خشونت چیزی را حل نمی کند.

در همین رابطه، «ریای تاتاری» دبیرکل اتحادیه جوامع اسلامی و رییس کمیسیون اسلامی اسپانیا، گفت: ما همبستگی و همدردی خود را با ملت فرانسه اعلام می کنیم.

' طارق عبرو' امام جمعه شهر بوردو یکی از شهرهای بزرگ فرانسه هم مسلمانان مقیم این کشور را به اعتراض در برابر حمله مسلحانه به دفتر نشریه 'شارلی' فراخواند.

4949

کد N665738

وبگردی